عملیات اجرایی پروژه تولید اتانول از متانول در پتروشیمی فارابی - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
عملیات اجرایی پروژه تولید اتانول از متانول در پتروشیمی فارابی

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت پتروشیمی فارابی (سهامی‌عام) مورخ 1403/04/02 در مجموعه فرهنگی تلاش تشکیل گردید.
در این مجمع که با حضور81/5درصد از سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای دکتر عابدزاده بود، که جنابان داوود زارع و فریبرز ویسی در مقام نظار اول و دوم و جناب آقای قربانخوانی ،مدیر مالی شرکت و همچنین آقای دکتر مسعود کفایتمندغیور ،مدیر عامل شرکت پتروشیمی فارابی به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.
درادامه با ارائه گزارش مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۴۰۲و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ به کار خود پایان دادند.
به گزارش خبرطلایی ، دکتر مسعود کفایتمندغیور، مدیر عامل شرکت پتروشیمی فارابی با بیان اینکه محل تأمین خوراک شرکت به‌صورت کاملاً انحصاری از شرکت پتروشیمی شازند است، خاطرنشان کرد : روش تأمین از طریق خرید از بورس کالا از طریق سهمیه و در سایت بهین‌یاب مشخص می‌شود و واردات از خارج انجام می‌پذیرد.
وی با بیان اینکه میزان سهمیه تا بهمن ماه سال ۱۴۰۲، حدود ۲۸۹ تن در ماه بود و در اسفندماه به ۵۷۴ تن در ماه افزایش یافت که به دلیل کمبود عرضه، خرید کل سهمیه تخصیصی امکان‌پذیر نبود، تصریح کرد : ارتوزایلین از سال ۱۴۰۰ به‌صورت قرارداد بین مجتمعی با پتروشیمی نوری تأمین و از بهمن ماه سال ۱۴۰۲، خرید از پتروشیمی بوعلی آغاز شد که با توجه به مزیت انتقال مواد از طریق خطوط لوله، هزینه حمل به بهای تمام‌شده تحمیل نمی‌شود.
مدیرعامل ” شفارا ” درخصوص روش فروش محصولات شرکت پتروشیمی فارابی گفت : از سال ۱۴۰۰ فروش محصولات از طریق عرضه در بورس کالا و رینگ صادراتی انجام می‌شود، همچنین صادرات محصول با بررسی قیمت‌های جهانی و برگزاری مزایده برمبنای صرفه و صلاح شرکت انجام می‌پذیرد.
دکتر کفایتمندغیوربا تاکید بر اینکه به دنبال کاهش زیان انباشته شرکت هستیم، اذعان کرد: درخصوص پروژه تولید اتانول از متانول نیز محل احداث این پروژه در بندر ماهشهر و مجتمع پتروشیمی فارابی در زمینی به مساحت دو هکتار است.
وی افزود:برآورد سرمایه‌گذاری طرح با ارز ۳۸۵۰۰ تومانی، ۱۳۹ میلیون و ۷۶۰هزار دلار است همچنین محل تأمین اعتبار نیز ۲۰درصد از آورده سهامداران و ۸۰درصد تأمین مالی خارجی است. مدت‌زمان اولیه اجرای طرح ۲۴ ماه از زمان موثر شدن قرارداد EPS است.
مدیرعامل ” شفارا”درخصوص خوراک طرح تولید اتانول از متانول گفت: بیش از ۷۴هزار تن متانول و 82/5 میلیون مترمکعب گاز طبیعی لازم است. محصولات تولیدی و ظرفیت این پروژه در سناریو اول ۱۰۰هزار تن اتانول و در سناریو دوم ۵۰هزار تن اتانول و ۷۵هزار تن متیل استات است.
دکتر کفایتمند با بیان اینکه احداث واحد تصفیه پساب صنعتی، استحصال اسید فیوماریک با بهره‌جویی از تکنولوژی دانش‌بنیان و تولید یک محصول نوآورانه به نام پرفیتالیک اسید در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان شرکت است، خاطرنشان کرد :راه‌اندازی عملیات اجرایی پروژه اسید فیوماریک با پیشرفت ۶۰درصدی در سال مالی ۱۴۰۲، تهیه طرح اتانول سنتزی و همچنین اخذ گزارش مقبول حسابرسی و رفع بندهای سنواتی قبل، بخشی از دستاوردهای شرکت در سال مالی مذکور بود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه دو برابر شدن سهمیه EH2 در بورس و حذف هزینه حمل در تأمین خوراک ارتوزایلین از دیگر دستاوردهای شرکت پتروشیمی فارابی بود، اذعان کرد : معضلات متعدد زیست‌محیطی و چالش با سازمان محیط زیست، حجم بالای بدهی‌های سال‌های گذشته به ویژه بدهی به بیمه، مالیات،صندوق نفت و تأمین‌کنندگان قطعات و ملزومات تولید، پایداری تأمین خوراک از طریق قرارداد بین مجتمعی با پتروشیمی نوری، بوعلی و شازند، پرونده‌های حقوقی و محدودیت‌های صادراتی، مقررات ارزی و نرخ ارز فروش صادراتی از چالش‌های اساسی شرکت پتروشیمی فارابی است.
مدیرعامل پتروشیمی فارابی با بیان اینکه ارتقای جایگاه شرکت در تابلوی فرابورس و انتقال از تابلوی زرد بازار به تابلوی بازار اول یا بازار دوم فرابورس با توجه به اخذ گزارش حسابرسی و رفع بندهای گزارش،بهینه‌سازی فرآیندهای تولید، حمل، بسته‌بندی و تحویل محصول و کاهش هزینه و ضایعات آن‌ها از برنامه‌های شرکت در سال مالی جدید هستند، خاطرنشان کرد:حداکثرسازی ظرفیت تولید محصولات فعلی، بهبود و ارتقای سازوکارهای فروش، تکمیل پروژه اسید فیوماریک به‌منظور کاهش عوارض زیست‌محیطی و ایجاد درآمد از این محل در راستای دستیابی به محصول ارزشمند، اهتمام لازم جهت تأمین مالی و شروع عملیات اجرایی پروژه تولید اتانول از متانول با توجه به موافقت اصولی اخذ شده، بخشی دیگر از برنامه‌های شرکت در سال مالی جدید خواهد بود.
وی ادامه داد : ایجاد مخازن جدید جهت ایجاد درآمد پایدار در بخش مخزن‌داری، بهبود و ارتقای وضعیت اسکله اختصاصی جهت بهبود عملیات و درآمدهای اصلاح ساختارهای سازمانی و فرآیندی و همچنین حل و فصل دعاوی حقوقی شرکت از دیگر برنامه‌های این مجموعه در سال مالی جاری خواهد بود، همچنین به دنبال صادرات PA هستیم که با توجه به افزایش ظرفیت در حال ساخت مخازن کوچک هستیم.
مدیرعامل پتروشیمی فارابی با تاکید بر اینکه افزایش سرمایه در دست تهیه بوده، اما بحث اصلی، تجدید ارزیابی است، اظهار داشت : تجدید ارزیابی انجام شده و گام دوم آن که تبدیل به سرمایه بوده، در حال انجام است ، همچنین حساب‌های دریافتنی ناشی از حساب‌های دریافتی از مشتریان است. دلیل آن، تغییر رویکرد در حوزه فروش به فروش اعتباری است و هیچ ریسکی برای دریافت مطالبات هم وجود ندارد ، گفتنی است ؛ تاکنون ۸۰درصد مطالبات حساب‌های دریافتنی وصول شده است.
کفایتمند با بیان اینکه موافقت اصولی از شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای ساخت طرح 100هزار تنی تولید اتانول سنتزی با سرمایه‌گذاری ۱۱۶ میلیون دلاری اخذ شده است، اذعان کرد : مذاکره با چینی‌ها برای خرید لایسنس و مذاکره با صندوق توسعه ملی برای تأمین مالی نیز آغاز شده است که با هدف افزایش نرخ بازگشت سرمایه، خوراک واحد اتانول از متانول پتروشیمی فناوران تأمین شده و نرخ بازگشت این طرح ۲۴ تا ۲۶درصد تخمین زده می‌شود.
وی درخصوص چگونگی تولید محصول هگزانول گفت: برای تأمین پترو اتانول مشکلاتی وجود دارد؛ چراکه مخازن DOP برای درآمدزایی اجاره داده شده و مواد اولیه هگزانول نیز از پتروشیمی شازند تأمین می‌شود.
گفتنی است ؛ افزایش سرمایه از محل آورده از الزامات بوده و به ثبت رسیده است و افزایش سرمایه تا سه ماه آینده رسماً اعلام خواهد شد.

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true