پتروشیمی تندگویان در مدار تولید در سال “جهش تولید “ - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
پتروشیمی تندگویان در مدار تولید در سال “جهش تولید “

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت پتروشیمی تندگویان (سهامی‌عام) مورخ ۲۶/۰۳/۱۴۰۳در محل پژوهشگاه صنعت نفت تشکیل گردید.
در این مجمع که با حضور۸۷درصد از سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای دکتر فامیلی بود، که جنابان رحیمیان سرایی و بنی اسدی در مقام نظار اول و دوم و همچنین مهندس قاسمی شهری در مقام منشی مجمع انتخاب گردیدند.
درادامه با ارائه گزارش مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به۲۹/۱۲/۱۴۰۲ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ با تقسیم سود ۱۹۰۰ریالی به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.
مهندس قاسمی شهری ،مدیر عامل شرکت پتروشیمی تندگویان با بیان اینکه در سال مالی ۱۴۰۲، حدود ۴۵درصد از تولیدات شرکت اسید ترفتالیک بوده،تصریح کرد:در این سال ۲۱درصد پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری و ۳۱درصد پلی اتیلن ترفتالات گرید الیاف تولید شده است.
وی با بیان اینکه بیشترین فروش شرکت از نظر وزنی نیز مربوط به پلی اتیلن ترفطالات گرید الیاف است،خاطر نشان کرد:استحصال فلز پالادیوم از کاتالیست‌های مستعمل، ساخت کاتالیست پالادیوم با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان، راه‌اندازی انبار اتوماتیک واحد نساجی، همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی جهت داخلی‌سازی مواد شیمیایی و اقلام یدکی و تجهیزات از اقدامات شاخص صورت گرفته در جهت پشتیبانی و رفع موانع تولید است.
مدیر عامل شگویا با تاکید براینکه ریسک شرکت پتروشیمی تندگویان به دلیل عدم وجود کاتالیست پالادیوم در دوره‌های گذشته با داخلی‌سازی آن برای همیشه صفر شد،اذعان کرد:بازسازی کامل درایورهای واحد شیمیایی و نقشه برداری از قطعات یدکی تحریمی به‌منظور ساخت در داخل کشور نیز از دیگر اقدامات مهم صورت گرفته در جهت رفع موانع تولید بوده است.
مهندس شهری با اشاره به اینکه اردیبهشت ماه، تولید شرکت تقریباً نصف شد ؛چراکه بزرگ‌ترین تعمیرات اساسی از ابتدای تأسیس تا به امروز در این ماه انجام شده ،خاطر نشان کرد: براساس خروجی جلسات موانع تولید برگزار شده در سال ۱۴۰۲، کلیه موانع و گلوگاه‌های تولید شناسایی و تعمیرات اساسی فاز ۲ از ابتدای اردیبهشت ماه شروع شده است.
وی ادامه داد: با صرف بالغ بر ۲۶۰هزار نفر ساعت مستقیم، اقدامات بسیار مهمی در راستای پایدارسازی تولید و دستیابی به ظرفیت اسمی و برنامه تولید صورت گرفت.
مهندس قاسمی شهری افزود :تعمیر اساسی کمپرسورهای هوای میتسیوبیشی ۱۷ مگاواتی و الکتروموتورهای ۷.۸ مگاباتی قلب واحد ٢ CTA، ساخت کاتالیست پالادیوم توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و شارژ آن در رآکتورهای واحد PTA ٢ برای نخستین بار در صنایع پتروشیمی ایران و جلوگیری از توقف تولید و خروج ارز از کشور از مهم‌ترین اقدامات و تعمیرات اساسی انجام شده بوده است.
وی با بیان اینکه تعمیر اساسی برج جداسازی اسید استیک در واحد CTA٢ جهت افزایش راندمان و کیفیت محصولات تولیدی و تعمیر اساسی درایر شامل تعویض یکپارچه بدنه اصلی درایر و تعمیر و بازسازی ۱۱۸ عدد وَلو و کالیبراسیون از دیگر تعمیرات اساسی این شرکت بوده ،تصریح کرد: اختلاف معنادار نرخ ارز در قیمت‌گذاری خوراک و محصول از چالش‌های عمده بخش تولید و بازرگانی است.

مدیر عامل “شگویا” با تاکید بر این موضوع که قیمت گروه محصولات پلی اتیلن ترفتالات براساس نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تعیین می‌شود،خاطر نشان کرد:این در حالی است که قیمت خوراک مصرفی براساس نرخ ارز ۴۰هزار تومانی محاسبه می‌شود.
وی در ادامه با بیان اینکه مشکل تأمین خوراک پارازایلن علیرغم ازسرگیری تولید در پتروشیمی بوعلی همچنان به قوت خود باقی است و کماکان بخش‌های قابل توجهی از پتروشیمی نوری تأمین می‌شود که نتیجه آن افزایش بهای تمام شده است،اظهار داشت: مشکل در تأمین نیازمندی‌های قطعات یدکی انحصاری، مشکل در تأمین مواد شیمیایی مورد نیاز از سازندگان اصلی خارجی و مشکل در فرایند تأمین و انتقال ارز به شرکت‌های خارجی نیز از چالش‌های اصلی این مجموعه به شمار می‌رود.

قاسمی شهری با اشاره به اینکه افزایش قابل توجه نرخ‌های یوتیلیتی و صدور مجوز واردات POY توسط وزارت صمت علیرغم تولید داخلی به میزان کافی و واردات تکلیفی پت و قیمت‌گذاری تلفیقی و مشکلات ناشی از عدم رفع تعهدات ارزی از دیگر چالش‌های عمده این مجموعه به شمار می‌رود،اذعان کرد: تعمیرات اساسی واحدهای شیمیایی فاز ۱ و ۲ جهت رفع تنگناهای تولید و مشکلات عملیاتی و دستیابی به ظرفیت اسمی و تولید پایدار، توسعه زنجیره ارزش از طریق امکان‌سنجی و سرمایه‌گذاری در طرح خط سوم PTA که در مرحله اخذ مجوز از هلدینگ است، بخشی از برنامه‌های شرکت در سال مالی آینده خواهد بود.
وی افزود :سود شرکت ۶۶۰۰ میلیارد بوده که ۲۰۰۰ میلیارد تومان آن عدم‌النفع از محل نرخ یوتلیتی بوده است همچنین گفتنی است سود شرکت ۴۶۰۰ میلیارد تومان در سال مالی ۱۴۰۲ بود.
مدیر عامل شرکت پتروشیمی تندگویان در ادامه افزود :با توجه به اورهالی که امسال انجام دادیم، قطعاً سال مالی ۱۴۰۳ برای شرکت پتروشیمی تندگویان بسیار بهتر از گذشته خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه بدهی ارزی پتروشیمی صدف ۶۵ میلیون یورو با بهره ۵درصد است که باید به صندوق توسعه ملی طی پنج سال طبق نرخ سامانه سنا بازگردد،تصریح کرد:ارزش گذاری پتروشیمی صدف توسط نهادهای مالی مورد تایید سازمان بورس انجام شده است.

مهندس قاسمی شهری با تاکید بر این موضوع که وضعیت پتروشیمی صدف چیزی نیست که در فضای مجازی مطرح شده است،خاطر نشان کرد:برخی مافیا نمی‌خواهند این پروژه به پایان برسد. قول می‌دهیم این شرکت هیچ مشکلی نخواهد داشت.

وی افزود :تا دو هفته دیگر یوتیلیتی را از مبین دریافت می‌کنیم؛ در حالی که کار بسیار مشکلی بود‌. نرخ یوتیلیتی مبین بسیار پایین‌تر از دماوند است؛همچنین در صدف یک بدهی جاری داریم که بین مجتمعی است.

مدیر عامل “شگویا” با تاکید بر اینکه درخصوص مالیات سال گذشته به ازای هر ۱۰درصد فروش، یک واحد از مالیات کاهش می یافت،اذعان کرد:برگه تشخیص را بعد از گزارش ۹ماهه دریافت کردیم که کسری ذخیره داشتیم و آن را لحاظ کردیم،همچنین تمام تغییرات نرخ‌های یوتیلیتی دو سال اخیر در سه ماهه ۱۴۰۳ لحاظ شده است.

در پایان این جلسه، ماده ۱۲۹ قانون تجارت به تصویب سهامداران عمده رسید.

گفتتی است ،در خاتمه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی تندگویان به ازای هر سهم ۱۹۰ تومان سود نقدی تقسیم شد که تا اوایل تیرماه به حساب سهامداران حقیقی واریز خواهد شد.

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true