صعود صادراتی پتروشیمی مارون در اوج تحریم ها - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
صعود صادراتی پتروشیمی مارون در اوج تحریم ها


مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت پتروشیمی مارون (سهامی‌عام) مورخ ۳۰/۰۳/۱۴۰۳در محل پژوهشگاه صنعت نفت تشکیل گردید.
در این مجمع که با حضور۸۳درصد از سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای دکتر بابک ابراهیمی بود، که جنابان خزایی و صلح جو در مقام نظار اول و دوم و جناب اقای رضازاده ،معاون مالی شرکت به عنوان منشی مجمع و همچنین امین امرایی ،مدیر عامل شرکت پتروشیمی مارون انتخاب گردیدند.
درادامه با ارائه گزارش مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۴۰۲و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ با تقسیم سود ۷۵۰۰ریالی به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.
به گزارش خبرطلایی،مهندس امین امرایی ،مدیر عامل پتروشیمی مارون با بیان اینکه برنامه‌ریزی کرده بودیم که در ۲۵ فروردین ماه سال ۴۰۲ اورهال انجام شود،تصریح کرد: با هماهنگی‌های انجام شده، برنامه اورهال را با مشکلی که در کمپرسور شرکت پیش آمده بود هم‌زمان کردیم.

وی با بیان اینکه در نهایت از ابتدای اردیبهشت ماه سال گذشته برنامه تعمیرات اساسی شرکت در واحدهای الفین، پلی‌اتیلن سنگین، واحد بازیابی اتان اهواز و واحد سرویس‌های جانبی انجام شد،اذعان کرد:بالانس سه عدد روتور کمپرسور، تعویض روتور کمپرسورها، مولکولارسیو و درایرها و کاتالیست رآکتورها در واحد الفین انجام شد.
مدیر عامل پتروشیمی مارون با تاکید بر اینکه بعد از اورهال، از شهریورماه سال ۱۴۰۲ افزایش ۴۲درصدی تولید را نسبت به مدت مشابه سه سال گذشته تجربه کردیم که نتیجه تعمیرات اساسی استاندارد و درست بود،خاطر نشان کرد: این روند صعودی تا ۶ماهه اول ادامه پیدا کرد. به تناسب ۷۰ روز تولیدی که به دلیل تعمیرات اساسی نداشتیم، تولید واقعی‌ کمی پایین‌تر از برنامه اصلی بود. به عبارت دیگر برمبنای داده‌های واقعی تولید، آمار تولید ۶ماهه اول سال ۱۴۰۲ نسبت به میانگین مدت مشابه سال گذشته ۲۵.۵درصد کاهش داشت، این در حالی است که ۴۰درصد از زمان تولید در دسترس صرف انجام تعمیرات اساسی شده بود.
امرایی در ادامه افزود:در ۶ماهه دوم اتفاقات مثبت خود را نشان داد. در آذرماه رکورد تولید را در ادوار پتروشیمی مارون به ثبت رساندیم. آمار کلی تولید در بهمن ماه نیز گواه این است که رکوردهای تولید را در ماه‌های گذشته زده‌ایم و این کار شرکت را در سال‌های بعد مشکل می‌کند.
مدیر عامل شرکت پتروشیمی مارون با اشاره به اینکه تولید محصولات شرکت در ۶ماهه دوم سال گذشته، رشد ۱۵/۸درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ و افزایش ۹.۲درصدی نسبت به مدت مشابه میانگین سه سال گذشته را نشان می‌دهد،اظهار داشت: آمار فروش داخلی شرکت نشان می‌دهد که میزان فروش نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ تقریباً برابر بوده است این در حالی است که این موضوع در فروش صادراتی نیز صدق می‌کند و وقفه در تولید به دلیل حادثه پیش آمده منجر نشد که مشتریان و بازارهای صادراتی خود را از دست دهیم.
مدیر عامل پتروشیمی مارون با اشاره به اینکه ۳۷درصد فروش شرکت بین مجتمعی، ۲۷درصد صادراتی و ۳۶درصد فروش داخلی بوده است،تصریح کرد: دلیل افزایش سود عملیات شرکت، تغییر هزینه‌های تولید ناشی از کاهش ۱۵درصدی شدت مصرف حامل‌های انرژی بوده است ؛همچنین کاهش میزان محصولات OFF-GRADE، افزایش نرخ تسعیر ارز، افزایش نرخ جهانی محصولات پلیمری در ماه‌های پایانی، افزایش میزان فروش صادراتی و فروش داخلی نسبت به سال قبل از دیگر دلایل افزایش سود عملیاتی شرکت بوده است؛ این در حالی بود که در سال گذشته با افزایش نرخ خوراک و یوتلیتی، کاهش تولید به دلیل تعمیرات اساسی و افزایش هزینه‌های سربار تولید از جمله هزینه‌های ناشی از تعمیرات اساسی مواجه بودیم.
وی با بیان اینکه دلایل کاهش سود خالص، افزایش هزینه‌های تأمین مالی از ۳۵۷ میلیارد تومان به ۱۶۹۶ میلیارد تومان با هدف تأمین مالی پروژه‌ها بود،ادامه داد : کاهش سود سپرده‌ها به میزان ۷۸۰ میلیارد تومان و کاهش درآمد ۷۴۶ میلیارد تومانی پتروشیمی لاله ناشی از توقف تولید از دیگر دلایل کاهش سود خالص شرکت عنوان شد.
مهندس امرایی با تاکید بر اینکه درصد پیشرفت شرکت پتروشیمی صدرا خوزستان بیش از ۱۴درصد و با میزان سرمایه‌گذاری ۷۵ میلیون یورویی است،اظهار داشت: درصد پیشرفت پروژه کوثر صنعت پارسیان نیز بیش از ۴درصد و میزان سرمایه‌گذاری ۴۹۳ میلیون یورو است ؛همچنین درصد پیشرفت پروژه ابن‌سینا همدان ۱۳درصد با سرمایه‌گذاری ۲۹۱ میلیون یورویی است.
وی افزود :پروژه پتروشیمی سلمان فارسی نیز با بیش از ۸۲درصد پیشرفت و ۳۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در آن انجام شده که درصد مالکی
لیلا سبزه علی: ت مارون، ۳۴درصد است.
مدیر عامل پتروشیمی مارون درخصوص شرکت‌های در حال بهره‌برداری و فعال از جمله شرکت آمیزه‌های پویا پلیمری با مالکیت ۱۰۰درصدی شرکت پتروشیمی مارون گفت: پروژه تبدیل محصولات OFF-GRADE پتروشیمی مارون به محصولات ON-GRADE با ارزش افزوده بالا و راه‌اندازی چهار خط کامپاندینگ ایکما به‌منظور تولید انواع کامپاندینگو تولید انواع پلیمرهای مهندسی با ظرفیت بالا از گریدهای مختلف محصولات پتروشیمی مارون از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این شرکت بوده است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه تصحیح و تحکیم بستر زمین طرح پارک پروپیلن و خالص‌سازی اتیلن اکساید، طرح جمع‌آوری گازهای مشعل فاز ۱ و دریافت گاز از NGL ۱۵۰۰، رفع گلوگاه‌های فرآیندی واحد الفین، احداث نیروگاه برق اهواز و احداث مخزن اتیلن بخشی از پروژه‌های توسعه مارون در حوزه حفظ و ارتقا است ،خاطر نشان کرد : همه تجهیزات لازم نیروگاه خریداری و وارد شده و آماده نصب است.
گفتنی است ؛در پایان مجمع سالانه شرکت پتروشیمی مارون به ازای هر سهم ۷۵۰۰ ریال سود نقدی تقسیم شد.

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true