- ۲۸ بهمن ۱۳۹۵
- کد خبر 3888
true
false
true
false
false
false
false
false
true
نشست فرهنگی جشنها و آداب زمستانی امروز در سالن اجتماعات موزه دوران اسلامی،موزه ملی ایران برگزار شد.
سید محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری؛ فرهنگ را معنای دانایی تعامل با محیط دانست و اظهار داشت:به این اعتبار است که کل جامعه حامل دانایی هستند. وی افزود:فصل زمستان از بابت نوع آیینهایی که در این فصل برگزار میشوند با فصول دیگر متفاوت است .به لحاظ آنچه که در مقیاس طبیعی دریافت میشود زمستان فصل سرما و فصل خواب طبیعت است و ما در آیینهایمان کاری کاملا بالعکس انجام میدهیم. یعنی در آغاز زمستان برای خورشید جشن تولد میگیریم.
رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: آیینهای ما از جهتی با طبیعت نسبت دارند و در مرتبه دیگر خانواده در آنها موضوعیت دارد. بهشتی ادامه داد:مناسبات اجتماعی ما با این آیین ها نسبت برقرار می کنند و این آیین ها باید تقویت کننده نهادهای اجتماعی باشند.این آیین ها باید تقویت کننده نهادهای اجتماعی باشند.آیین های زمستانی نوع مناسبات همراه با الفت ما را هم تقویت میکنند. وی تصریح کرد:در مرتبه دیگر همه این آیین ها داستانی دارند و از جایگاه والایی در ادبیات ما را به خود اختصاص داده اند.
رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد:همه آیین های زمستانی یک وجه قدسی دارند و به همین اعتبار است که پای بر زمین دارند و سرشان بالای ابرها است. بهشتی افزود:نوروز در سواحل خلیج فارس و دریای عمان از آن جهت که میخواهد با طبیعت نسبتی داشته باشد نوروز دریایی میشود و زمان تحویلش اوایل تابستان است.
وی اظهار داشت:آیین هایی چون یلدا و نوروز تکراری هستند ولی از آنجا که تکرار امر اصیل در اصل کسالت آور نیست و تکرار این امور اصیل ممدوح است. رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ادامه داد:مهم ترین چیزی که منجر به انتقال فرهنگ در جامعه نسبت به یک فرد میشود سطح تماسش با مظاهر آن فرهنگ در جامعه است.در بین مظاهر فرهنگی وجه ناملموس خاصیت مؤثرتری دارد برای همین است که زبان در میان میان مظاهر ناملموس فرهنگی بیشترین اثر را در انتقال فرهنگ دارد. بهشتی گفت:برپا کردن آیین های زمستانی تاثیر زیادی در انتقال فرهنگی دارند.
وی خاطرنشان کرد:همه در برخورداری از فرهنگ برابر هستند اما برخورداری با بهرهمندی متفاوت است و تربیت به ما کمک میکند که بتوانیم این برخورداری از فرهنگ را به بهرهمندی تبدیل کنیم و در این میان آیینهای زمستانی ما را تربیت میکنند.
رضا سجودی،سرپرست مرکز میراث ناملموس تهران در بخش دیگری از این نشست فرهنگی گفت:بسیاری از آیینها و رسوم سنتی در پیوندی استوار با طبیعت اتفاق میافتد و آیین و رسومهای جوامع روستایی نیز ارتباط مستقیمی با طبیعت دارند.
وی خاطرنشان کرد: آیینهای زمستانی در بسیاری از انواع و اشکال دیده میشود . پاسداری از این آداب و رسوم به معنی زنده نگه داشتن آنها در بستر واقعی است.
وی افزود: آیین ها و رسوم جوامع کشاورزی نیز در بسیاری از موارد ارتباط روشنی با طبیعت دارند؛ طبعیت آنگونه که هست و آنگونه که می خواهیم باشد.
سجودی اظهار داشت: پاسداری از این آداب و رسوم به معنای زنده نگاه داشتن آنها در بستر واقعی و نزد حاملان طبیعی آن است.
وی گفت: گام نخست در پاسداری از این مواریث زنده، شناساندن آنها و برجسته ساختن اهمیت آنها نزد جوامع محلی است.
سرپرست میراث ناملموس تهران، خاطرنشان کرد: تجربه موفق مرکز مطالعات منطقه ای پاسداری از میراث ناملموس در آسیای غربی و مرکزی، تحت نظارت یونسکو (مرکز میراث ناملموس تهران) در برگزاری برنامههای با مناسبت های مختلف، با هدف ارتقای آگاهی های عمومی از میراث فرهنگی ناملموس ما را بر آن داشت تا اینبار در تعامل با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، زمستان و آیین های مرتبط با آن را به عنوان میراث مشترک گرامی داریم. Khbaretalaii@
false
false
false
false