در نشست خبری یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران کتاب مصور جشنواره با جستار «منظومه‌خوانی» رونمایی شد - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
در نشست خبری یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران  کتاب مصور جشنواره با جستار «منظومه‌خوانی» رونمایی شد

کتاب مصور دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با جستار «منظومه‌خوانی» که حاوی مقالات گروهی از پژوهشگران این زمینه است در نشست خبری یازدهمین دوره از این جشنواره رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرطلایی،7745 نشست خبری یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران امروز چهارم اردیبهشت با حضور محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و احمد صدری دبیر جشنواره و صادق چراغی مدیر روابط عمومی این جشنواره در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
رونمایی از کتاب مصور دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با جستار «منظومه‌خوانی» که حاوی مقالات گروهی از پژوهشگران این‌گونه زمینه‌هاست بخشی از برنامه‌های این نشست خبری بود.
صادق چراغی، پژوهشگر و نوازنده موسیقی درباره این اثر گفت: ارائه گزارش از درون‌مایه موسیقی نواحی گوناگون ایران درزمینۀ «منظومه‌خوانی» که به دست پژوهشگران در چارچوب مقاله نگاشته شده و به این جشنواره ارسال کرده بودند، محور اصلی این کتاب شد.
چراغی افزود نشر کتاب با موضوع جستار جشنواره و برنامه‌های موسیقایی آن، برای نخستین بار است که به انجام رسید و مصمم هستیم این کنش فرهنگی را در دوره یازدهم نیز دنبال کنیم.
وی با اشاره به این مطلب که مقالات درج‌شده در کتاب مصور دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با جستار منظومه‌خوانی، دستاورد کوشش یک‌ساله هنرمندان این عرصه است افزود: گزارش برخی از اجراهای انجام‌شده در جشنواره سال گذشته بخشی از درون‌مایه این کتاب است. همچنین گفت‌وشنودهای بسیاری که با دستاویز برنامه‌های رادیویی «ایل بانگ»، در رادیو فرهنگ برگزار شد بخش دیگری از محتوای این کتاب را فراهم نمود. گفت‌وشنودهایی درباره منظومه خوانی که با حضور هنرمندان و پژوهشگران نواحی گوناگون در این برنامه‌ها انجام شد و به‌صورت گزارشی تحلیلی در این کتاب گنجانده‌ شد.
مدیر روابط عمومی یازدهمین جشنواره نواحی ایران در پایان اظهار کرد: این کتاب توسط نشر آرون منتشرشده و به‌زودی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
این نشست خبری با ارائه سخنانی از سوی احمد صدری دبیر این جشنواره ادامه یافت. وی زمینه «آفرینش موسیقی» را اولویت یازدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی دانست و گفت: این تأکید به دلیل افزایش پویایی جشنواره و بها دادن به آفرینش‌های هنرمندان موسیقی نواحی است. به همین دلیل نیز ما برای این بخش، شرط سنی در نظر گرفته‌ایم و بدین‌سان هنرمندان بالای ۳۰ سال می‌توانند آثار خود را در این بخش عرضه کنند.
صدری با اشاره به پیشینه جشنواره نواحی ایران افزود: جشنواره‌های موسیقایی در پیوند با موسیقی نواحی بیشتر به سمت نگرش ویژه به سویه میراثی موسیقی می‌رفتند اما ما با آگاهی به قابلیت‌هایی که در عرصه آفرینش توسط هنرمندان وجود دارد از فعالان این عرصه خواسته‌ایم با آفرینش موسیقی در پیوند با سامان خود، به شناساندن بخشی از فرهنگ امروزین خود بپردازند.
دبیر یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با تأکید بر این مطلب که هنرمندان این بخش در یک فضای غیررقابتی به ارائه اثر خواهند پرداخت، تصریح کرد: از همین رو مقررشده است که به‌تمامی گروه‌های شرکت‌کننده مبلغ یک‌میلیون تومان اهدا شود.
افزایش صدمیلیونی بودجه جشنواره در دوره یازدهم یکی دیگر از موضوعات طرح‌شده توسط صدری بود که در تشریح آن اظهار کرد: در سال گذشته بودجه جشنواره 500 میلیون بود که این رقم امسال با توجه به گسترش مخاطبان و اهمیت این‌گونه زمینه‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد، به شش‌صد میلیون افزایش یافت و بر همین اساس همچون سال‌های گذشته تمام تلاشمان را انجام داده‌ایم تا اسکان و فعالیت‌های مربوط به ستاد اجرایی مبتنی بر بهترین امکانات باشد.
وی در پایان سخنانش، نمایش فیلم‌های مستند با موضوع موسیقی نواحی ایران، دعوت از سازندگان پیشکسوت سازهای مضرابی زهی و سازهای کمانی ازجمله استاد اسدالله از روستای گهواره کرمانشاه، استاد دیبایی از منطقه ترکمن، محمد رفیع اشعری از منطقه جنوب کشور برای حضور در جشنواره به‌منظور برگزاری کارگاه‌های گوناگون و نمایش آثار آن‌ها، برگزاری بخش پژوهش جشنواره با حضور استادان و پژوهشگران برگزیده موسیقی اقوام ایران، برپایی نمایشگاه کتاب و لوح‌های فشرده موسیقی نواحی را از دیگر بخش‌های یازدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران عنوان کرد.
این نشست خبری با ارائه توضیحاتی از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ادامه یافت. محمدرضا علیزاده با اشاره به اینکه برنامه‌ها در نقاط گوناگون استان اجرا خواهد شد، گفت: بر پایه برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته، بخش پژوهش جشنواره در محل سینما تجربه هتل پارس، بخش اجراهای عمومی و نمایشگاه‌های جشنواره در محل بوستان مادر و بخش اختتامیه جشنواره نیز در محل خواجه نصیر دانشگاه فرهنگیان شهر کرمان برگزارمی شود. شهرستان‌های رفسنجان، زرند، بم، فهرج، ریگان، سیرجان، برسیر، زرند، انار، کوه بنان، بافت نیز هم‌زمان با برگزاری جشنواره در کرمان میزبان گروه‌های شرکت‌کننده خواهند بود.
وی ادامه داد: ما برای برگزاری این جشنواره از سال گذشته نشست‌های شورای سیاست‌گذاری را آغاز کردیم تا بتوانیم جشنواره‌ای درخورشان هنرمندان بزرگوار موسیقی نواحی ایران برگزار کنیم. ما بر همین اساس هماهنگی و برنامه‌ریزی‌هایی را با میراث فرهنگی و گردشگری، صداوسیما و شهرداری کرمان انجام دادیم تا درزمینۀ جلب گردشگر فرهنگی نیز کارهایی را انجام دهیم. در حوزه اجراهای عمومی نیز کوشش شده امکانات بهتر و بیشتری برای مخاطبان در نظر گرفته‌شده باشد. کار دیگری که پیش‌بینی‌شده، حضور صندوق اعتباری هنری است تا انجام امور بیمه‌ای هنرمندان موسیقی نواحی، در طول زمان برگزاری جشنواره را پیگیری کنند.
این نشست خبری با رونمایی از پوستر یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران پایان یافت.
گفتنی است، یازدهمین دوره جشنواره موسیقی ایران از 11 تا 14 اردیبهشت در کرمان برگزار می‌شود.

false
false
false
false

true