بالهای سپید پوشان بهشتی ای که با شماره ۱۱۵ باز می شوند - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
بالهای سپید پوشان بهشتی ای  که با شماره ۱۱۵ باز می شوند

خبرطلایی : بیست وششمین روز از شهریور همه ساله روز قدردانی از سپیدپوشان بهشتی اورژانس است؛ فرشتگان مهربانی با شماره ۱۱۵ که در حوادث مختلف، در پیشانی احیای جان و بازگرداندن سلامت آسیب دیدگان انواع حوادث و بیماران بدحال حضور دائمی دارند و با حلم و تخصص، خدماتی شایسته و بایسته را ارائه داده و همواره جهادی و ایثارگرانه در این مسیر گام برداشته‌اند.
آری بیست و ششم شهریور ماه روز قدردانی از نیروهای عملیاتی است که در رویدادهای گوناگون، از یک سانحه رانندگی تا حوادث گسترده، نخستین مواجهه را با مصدومان و همراهانشان دارند و چه زیبا با صبر و بردباری، خدمات اولیه را که نقشی حیاتی در بهبود وضعیت سانحه‌دیدگان دارد به آنان ارائه می‌دهند و حیات دوباره را برایشان به ارمغان می آورند.
خدمت رسانی فوریتی در شرایط بحران همواره نیازمند ذهن هایی هوشیار است که ندای دردمند و بیمار را شنیده و با بهره گیری از تمام مهارت، دانش و هنر خویش، از مرزهای منیت گذشته و با اندیشه بهبود بیمار در طریق خدمت رسانی گام می گذارند.
همواره بخشی از خدمات تلاشگران اورژانس ۱۱۵ به ارائه خدمات فوریت های پزشکی در بحران ها می گذرد، بارها و بارها در هنگام وقوع حوادث طبیعی، غیر طبیعی و انسان ساخت به چشم خود دیده ام که این سفیدپوشان بی ادعا به رغم وجود برخی انتظارات و کاستی ها، عاشقانه و صادقانه و با برخورداری از حس مسئولیت پذیری مثال زدنی همچنان و تنها به نجات جان بیماران می اندیشند و عرصه خدمت را به جولانگاه تسویه‌حساب تبدیل نکرده‌ و هر روز نمایی از فداکاری و ایثار خود را در عرصه خدمت به کشور و نجات جان هموطنانشان عیان می‌کنند.
از جمله افتخارات نظام سلامت کشور که همواره تکیه گاهی مطمئن برای حرکت رو به جلو در زمینه توسعه خدمات سلامت بوده است، حضور نیروهای پرتوان اورژانس پیش بیمارستانی است که با علم به رسالت حرفه ای خود در چرخه نظام سلامت، به صورت فعالانه در حفظ جان بیماران و ارتقای سلامت عمومی سهیم شده اند.
بی شک با افزایش روند رو به رشد سوانح، حوادث و بلایا امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به سطوح پیشرفته خدمات و مراقبت های پیش بیمارستانی احساس می شود؛ امسال در حالی ۲۶ شهریور «روز ملی اورژانس پیش بیمارستانی» را گرامی می داریم که کادر بهداشت و درمان جامعه یکپارچه در نبردی نفس گیر در حال حراست از سلامت هموطنان خود در مواجهه با ویروس منحوس کرونا هستند و پرسنل غیور و خستگی ناپذیر اورژانس ۱۱۵ یکی از خط شکنان اصلی عرصه این حماسه بوده اند.
از آغازین روز شیوع ویروس کرونا، اورژانس پیش بیمارستانی با آمادگی کامل و مثال زدنی در میدان حاضر شدند و ضمن انجام بی وقفه مأموریت های همیشگی و جاری خود در شهر و جاده و اورژانس هوایی، در انتقال بین بیمارستانی بیماران مشکوک به کرونا و انجام مأموریت های خطیر بیولوژیک با تمام قوا و از خود گذشتگی پا به میدان گذاشتند.
آری آنچه هستی را شکوه و زیبایی می بخشد جلوه وجود انسانهایی است که از قالب ها رها گشته و در بیکران خلقت، عظمت می آفرینند و برای جامعه، گویی باران هستند بر زمین تشنه، زیستن به خاطر محرومان و خدمت کردن به دردمندان و نیازمندان، سعادتی است که نیکان روزگار همواره در پی آنند. اما رسیدن به آن، دستانی را می طلبد به بلندای آسمان، تا از خرمن اعلای معرفت خوشه های طلایی وصل را بچیند و زیبنده کار نمای خویش سازد.

امروز ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ و در چهل و پنجمین سالگرد تاسیس اورژانس ۱۱۵، قدردان زحمات فرشتگان نجات بی ادعایی هستیم که با تلاش بی حد، خالصانه و بدون توقع، شب و روز در سرما و گرما، زندگی ارزشمندشان را وقف سلامت مردم کرده اند. درود بی پایان بر شما فرشتگان نجات اورژانس که در همه لحظات سخت و جان فرسا، از آسایش خود چشم پوشیده و در جهت نجات جان انسان ها از هیچ کوششی دریغ نمی ورزید.
با این تفاسیر که گوشه ای از جانفشانی های این فرشتگان بی ادعاست ؛ الحق و الانصاف در کلام و مقال نمی گنجد بی مناسبت ندیدم به سراغ دکتر پیمان صابریان ،رییس مرکز اورژانس تهران – فرمانده مدافعان جبهه سلامت در قلب کشور- بروم وگپی کوتاه در روزهای بسیار شلوغ کرونایی و همچنین برگزاری روز اورژانس بزنم که در ادامه از نظرتان می گذرد.
دکتر صابریان با بیان اینکه در یکسال گذشته تا کنون شرایط متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته داشتیم ،اظهارداشت : از زمانی که دچار اپیدمی کرونا شدیم شرایط تمام جامعه تغییر کرد و با توجه به اینکه خط مقدم مقابله با ویروس اورژانس است دچار تغییرات شدیم. در شرایطی که بیشتر کارمندان به مرخصی و دورکاری رفتند تکنسین های اورژانس تهران همچون همیشه پای کار بوده و در شرایط کرونایی نیز مشغول به خدمت بودند.
وی افزود: اورژانس فوریت‌های پزشکی است و ما سکته‌های قلبی، مغزی و تصادفات را همچنان داریم. بیماری کرونا هم باری مضاعف شد و باعث شد که تعداد ماموریت‌ها و تماس‌ها افزایش پیدا کند و تعداد تماس‌ها به دو برابر سال‌های گذشته رسید.
صابریان با اشاره به راه اندازی دیسپچ کرونایی در مرکز اورژانس تهران نیز گفت: در این سیستم پزشکان، پرستاران و کارشناسان بطور میانگین به سوالات حدود ۲۵ هزار تماس در روز پاسخ داده شد و به نوعی مشاوره رایگان در مورد بیماران کرونایی به شهروندان ارائه شد و در حال حاضر نیز این طرح همچنان ادامه دارد.
وی به کاهش زمان ماموریت تکنسین های اورژانس تهران از ۶۲ دقیقه به ۴۹ دقیقه طی ۳ سال اخیر اشاره کرد و گفت: روزانه حدود ۵ هزار ماموریت در سطح شهر انجام می شود که ۱۰ تا ۲۰ درصد این ماموریت ها مربوط به بیماران کرونایی است.
رییس مرکز اورژانس تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رشادت های تکنسین های این مرکز در این شرایط سخت گفت: تاکنون ۲ نفر از تکنسین های اورژانس تهران در راه سلامت شهید شدند و حدود ۲۵۰ نفر از تکنسین های خدوم نیز درگیر این ویروس شدند.
وی با اشاره به سایر خدمات این مرکز در یک سال اخیر نیز گفت: کد ۲۴۷ از سال ۹۵ شروع به فعالیت کرد که روزانه ۱۰ تا ۱۵ نفر از این خدمات استفاده می کنند و همچنین کد ۷۲۴ نیز فعال داریم که در این کد نیز روزانه ۱۵ تا ۲۰ نفر از خدمات این کد استفاده می کنند که راه اندازی این کدها برای بیماران سکته های قلبی و مغزی است و این طرح ها از عارضه‌دار شدن افراد پس از سکته‌ها جلوگیری می‌کند.
صابریان به افزایش سطح رضایتمندی شهروندان از فعالیت تکنسین های اورژانس تهران نیز گفت: هیچ سازمانی به سطح رضایتمندی این مرکز نرسیده و میزان سطح رضایتمندی شهروندان از خدمات اورژانس تهران به رقم بی سابقه ۸۴.۲۵ رسیده است.
وی درباره فعالیت اورژانس هوایی نیز گفت: با کمک شهرداری ها حدود ۳۷ پد بالگرد در سطح شهر و شهرستان های استان داریم که روزانه یک یا دو پرواز انجام می دهیم و بطور میانگین در هر سورت پرواز نیز ۲ تا ۳ مصدوم به مراکز درمانی منتقل می شوند.
دکتر صابریان با بیان اینکه مرکز اورژانس تهران ۲ بالگرد دارد ودر تلاشیم تقویت شود ،افزود:۲۳۰ دستگاه موتورلانس در سطح شهر تهران داریم که روزانه حدود یک هزار و ۳۰۰ ماموریت توسط این موتورلانس ها انجام می شود که با توجه به ترافیک خیابان های تهران این موتورلانس ها کمک می کند، عوامل اورژانس زودتر بر سربالین بیمار حاضر شوند.
به گفته رییس مرکز اورژانس تهران با راه اندازی این موتورلانس ها سرعت رسیدن عوامل اورژانس افزایش یافته و میانگین رسیدن عوامل اورژانس بیشتر از ۱۶ دقیقه نیست و همچنین روزانه بین ٣٠٠ تا ٣۵٠ نوار قلب را متخصصین اورژانس تهران رصد می کنند.
وی از کاهش مزاحمت های تلفنی در تهران خبر داد و افزود: پیش از این حدود ٢٠ تا ٣٠ درصد مزاحم تلفنی داشتیم که طی ٢۴ ساعت گذشته در میان ١۶ هزار تماس ۴٨٣ مزاحمت تلفنی داشتیم.
دکتر صابریان با بیان اینکه در شرایط سخت کرونایی و کمبود نیرو همکاران به صورت ویژه مشغول خدمت هستند ،اظهارداشت : ۵۰ درصد افزایش حقوق، ۲۷ ماه کارانه در ۳۲ ماه اخیر پرداخت و همچنین پاداش کرونا به کلیه پرسنل عملیاتی و پشتیبان عملیات تخصیص داده شده است .
رییس مرکز اورژانس تهران با بیان اینکه تعامل خوبی با همه دستگاه ها داریم ، اظهار داشت: اورژانس تهران آمادگی کامل موج سوم کرونا در پاییز و زمستان را دارد.

لیلا سبزه علی 

false
false
false
false

true