حمید اندرز چمنی ارائه کننده نظریه بذر؛ برای گسترش هرچه بیشتر سلامت روانی دانش آموزان در نهاد مدرسه ، باید به امکانات، تجهیزات و کادر سلامت روانی کار آمد و ماهر مجهز باشیم - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
حمید اندرز چمنی ارائه کننده نظریه بذر؛   برای گسترش هرچه بیشتر سلامت  روانی دانش آموزان در نهاد مدرسه ،  باید به امکانات، تجهیزات و کادر سلامت روانی کار آمد و ماهر مجهز باشیم

خبرطلایی /در سلسله مباحث مختلف پیرامون آموزش و تربیت در نظام آموزشی کشور بویژه در حوزه کودکان و نوجوانان و موضو ع مهم تعلیم و تربیت در سه نهاد اجتماعی خانواده ، مدرسه و جامعه در نظریه علمی بذر یعنی کاشت ، داشت ، برداشت به نقش مهم جامعه یعنی مدیریت بر خروجی تعلیم و تعلم دو نهاد خانواده ومدرسه ، در این قسمت خواهیم پرداخت . ببینید جامعه برای حل مشکلات موجود و رسیدن به اهداف موردنظر خویش نیاز به افرادی دارد که از لحاظ علمی و تخصص به درجات بالایی رسیده باشند افرادی که توانایی تولید و آفرینش داشته مستقل و با اعتماد به نفس باشند از قدرت تصمیم گیری صحیح و منطقی برخوردار بوده مقلد و پیرو دیگران نباشند.

اگرجامعه ای خواهان پیشرفت و ترقی در زمینه های مختلف است، باید به تربیت چنین افرادی بپردازد و برای پرورش اینگونه افراد باید به مسائل سلامت روانی آنها توجه لازم را داشته باشد از این رو، ارائه خدمات بهداشت روانی که هدف آن سالم سازی محیط روانی اجتماع و تأمین نیازهای روانی افراد است، از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود جامعه هم مانند خانواده نقش بسیار مهمی در پیشگیری از مشکلات و اختلالات روانی افراد دارد از این جهت باید با همه توان و امکانات در این زمینه تلاش نماید جامعه باید برای اجرای برنامه های سلامت روانی از همه ارگانها و نهادهای خود بهره گیرد،تا بتوانند در اشاعه و گسترش سلامت روانی که در مرحله اول اهمیت قرار دارد موفق باشد .مهمترین ارگانهایی که جامعه می تواند در اجرای برنامه های سلامت روانی خود از آنها کمک بگیرد، آموزش و پرورش، انجمن های اولیاء و مربیان ، سازمان کتابهای درسی ، رسانه های گروهی است.

مطالب مرتبط را اینجا بخوانید؛

خانواده 》کاشت مدرسه 》داشت جامعه 》برداشت…

تمام تلاش و بررسی های ما در تئوری بذر اثبات این حقیقت انکار ناشدنی است که خانواده، مدرسه و اجتماع هریک نقش غیر قابل انکاری در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت دارند

مدیریت های متفاوت و خارج از چارچوب در جامعه ناشی از شیوه‌های متفاوت تربیت آموزش و مدیریت فرزندان در خانواده ، مدرسه و جامعه است

هرچه پایگاه اقتصادی اجتماعی والدین بیشتر باشد، توجه کمتری به تربیت فرزندان براساس نقش‌های جنسیتی دارند

مهم ترین چالش تعلیم و تربیت ما در امروزه روز ، سیاستگذاری های مبتنی بر تصمیمات فردی است

توجه صرف به آموزش و عدم توجه به مسائل عاطفی ، روحی ، روانی و اخلاقی کودکان درمدرسه مهمترین چالش نظام آموزشی و تربیتی ماست

موسسات آموزش رسمی که شامل کودکستان، دبستان، مدارس راهنمای و دبیرستان است نقش بسیار مؤثری در سلامت روانی دانش آموزان دارند برای ایفای صحیح چنین نقشی در درجه اول باید مربیان و اولیای چنین موسساتی از سلامت روانی کامل برخوردار باشند تا بتوانند آگاهانه و صمیمانه با مشکلات و مسائل عاطفی و روانی دانش آموزان برخورد نمایند.
اولیاء و مربیان مدارس اعم از آموزگاران، دبیران، مشاوران و سایر دست اندرکاران آموزشی باید با توجه به فرایند رشد دانش آموزان در دوران کودکی و نوجوانی راهکارهای مناسبی را در جهت ارائه خدمات سلامت روانی به آن ها عرضه نمایند و به مسائل روانی و عاطفی شاگردان به دقت توجه کنند تا از این طریق بتوانند به کمبودها، نواقص و نیازهای عاطفی و روانی آنان پی ببرند برای گسترش هرچه بیشتر سلامت روانی در بین دانش آموزان، مدارس باید به امکانات، تجهیزات و کادر سلامت روانی کار آمد و ماهر مجهز باشند و ضمن بهره برداری از منابع بومی و محلی شیوه های استفاده و برخورداری از امکانات و تسهیلات بهداشت روانی را به دانش آموزان ارائه دهند علاوه بر این، مربیان و اولیاء مدارس باید به بررسی مشکلات و موانع مربوط به یادگیری دانش آموزان نیز بپردازند و ضمن رفع مشکلات و نارسائیهای آموزشی و درسی موجود زمینه های لازم و مناسب را جهت رشد استعداد و خودشکوفائی آنان فراهم سازند.

وظیفه این انجمن تلاش مستمر و همه جانبه در جهت برطرف کردن مشکلات عاطفی ، روانی ، آموزشی و تربیتی شاگردان و بهبود ارتقا سطح کیفی بهداشت روانی آ نها است انجمن اولیاء و مربیان باید مسائل، مشکلات و وضعیت خانوادگی دانش آموزانی را که دارای اختلالات رفتاری هستند مورد شناسایی و بررسی قرار دهد و نسبت به رفع یا به حداقل رساندن آنها اقدام کند .این انجمن باید به نهاد خانواده اهمیت زیادی بدهد و بخصوص با برگزاری کلاسهای آموزش خانواده، والدین را با شیوه های مناسب تربیتی آشنا گند در آموزش خانواده، والدین ضمن شناخت مفاهیم سلامت روانی در چارچوب اصول و موازین اخلاقی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی باید بتوانند مفاهیم گوناگون بهداشت روانی را با توجه به دوران مختلف رشد فرزندان خود به نحو شایسته ای بکار گیرند . همچنین انجمن اولیاء و مربیان باید در روشهای تربیتی خود از شیوه تنبیه و پاداش نیز به شکل مناسب و بطور مستمر استفاده کند چون این روش تا حدود زیادی می تواند نقش بسیار سازنده ای در کاهش اعمال نابهنجار، ضد اجتماعی و اخلاقی دانش آموزان داشته باشد.
علاوه بر این، انجمن اولیاء و مربیان نقش بسیار مهمی در برقراری ارتباط صمیمانه و مستمر در زمینه های مختلف و بویژه آموزشی و تربیتی بین مربیان مدارس و اولیای دانش آموزان دارد .این نوع ارتباط می تواند بسیار مفید و سازنده واقع شود و موجبات رشد و ترقی دانش آموزان و شکوفایی استعدادهای نهفته آنها را به خوبی فراهم نماید.

سازمان کتابهای درسی یکی دیگر از ارگانهایی است که می تواند در گسترش سلامت روانی در مدارس نقش بسیار مهمی را ایفا کند .کارشناسان این سازمان مسئولیت تهیه و تدوین محتوای کتابهای درسی در دوره های مختلف تحصیلی را بعهده دارند،از این رو باید به منظور تحقق اهداف موردنظر جامعه در جهت اشاعه اصول و مفاهیم سلامت روانی در سطح همگانی این مفاهیم و راهکارهای نیل به آن را بطور مناسب و قابل فهم در محتوای کتابهای درسی و در کلیه دوره های تحصیلی از پیش دبستانی تا دبیرستان بگنجانند تا دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی، با مطالعه این رهنمودها، شیوه های مقابله با مشکلات، ناملایمات و شکست های احتمالی را بیاموزند و بتوانند با اعتماد به نقش بیشتر مسیر رشد و تکامل خود را بطور طبیعی طی کنند در آرامش روحی، تعادل و امنیت روانی زندگی نمایند و به آینده ای روشن و زیبا امیدوار باشند.
رسانه های گروهی اعم از رادیو، تلویزیون، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ، روزنامه ها، مجلات و سایر نشریات نقش بسیار عمده ای در ترویج سلامت روانی در بین گروه های مختلف اجتماعی و عموم مردم دارند و باید این وظیفه خود را به درستی انجام دهند . رسانه های گروهی بخصوص رادیو و تلویزیون ، شبکه های اجتناعی باید مسائل مربوط به سلامت روانی در خانواده، مدرسه، اجتماع و اختلالات و مشکلات ناشی از عدم رعایت آن را دقیقاً موردبررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهند .برای انجام این کار باید به تهیه و تدارک برنامه هایی بپردازند که بطور مستقیم و غیرمستقیم مسئله سلامت روانی را برای خانواده ها مطرح نمایند و با آگاهی دادن به والدین آنها را در انجام صحیح این مسئولیت یاری کنند . برنامه هایی که رادیو و تلویزیون به منظور آشنایی جامعه با مسئله سلامت روانی ارائه می دهند باید در سطح آگاهی و درک همه مردم باشند و اطلاعات لازم و کافی را در اختیار آنها قرار دهند تا والدین، مربیان، مسئولین و بطور کلی همه گروههای اجتماعی با مسئله سلامت روانی برخوردی مناسب و شایسته داشته باشند و بویژه مسئله سلامت روانی مدارس را جدی بگیرند.
شبکه های اجتماعی با تولید محتوای اثر گذار ، نشریات مختلف با چاپ مقالات و آثار مربوط به سلامت روانی ، هرچه بیشتر آگاهی مردم را در این زمینه افزایش دهند.
( این بررسی ادامه دارد )
گیل رخ

false
false
false
false

true