پايان سال سخت - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
پايان سال سخت

خبرطلایی :23 سال ۱۳۹۸ سال سختي بود. شديد‌ترين تحريم‌هاي تاريخ به كشور تحميل شد. ابتدايش با سيل ويرانگر آغاز و انتهايش به ويروس كرونا ختم شد. امروز آخرين روز از اين سال مالي سخت است كه كشور و سازمان برنامه و بودجه كشور در چند دهه اخير تجربه كرده است.
به دنبال تحريم‌هاي ظالمانه آمريكا منابع ارزي كشور كاهش يافت و قيمت ارز بالا رفت، تورم افزايش يافت و به دليل تورم فزاينده از يك سو دستگاه‌هاي اجرايي نياز به بودجه بيشتري براي استمرار خدمات خود داشتند. از سوي ديگر، كاهش صادرات نفت و دريافت معادل ريالي آن به قيمت ۴۲۰۰ تومان، منابع بودجه‌اي را به صورت مستقيم و غيرمستقيم به شدت كاهش داد. باور دشمنان كشور اين بود كه به دليل كسري منابع و افزايش هزينه‌ها، كسري بودجه شديدي ايجاد مي‌شود كه نهايت آن يا به ابر تورم ختم مي شود يا از ناحيه كسري بودجه، زمينه نابساماني‌هاي اجتماعي فراهم خواهد شد و در نتيجه هريك از اين دو رخداد، ايران ناچار به تسليم در برابر خواسته‌هاي بيگانگان خواهد شد.
به رغم محدوديت‌ها و مضايق شديدو تلخي ها و سختي هاي فراوان اكنون در آخرين روز كاري سال با استعانت از خداوند كريم مي‌توان اعلام كرد كه:
كليه هزينه‌هاي اجتناب‌ناپذير دولت از جمله حقوق و مزاياي تمامي كاركنان و بازنشستگان پرداخت شده است.
– پرداخت‌هاي عمراني كشور نسبت به دوره مشابه سال قبل افزايش يافت و تعداد زيادي پروژه تكميل و افتتاح شد.
– ميزان هزينه‌ها، نسبت به بودجه مصوب كاهش داده شد و منابع جديد درآمدي تعريف شد.
– با هدف كمك و همراهي در تحقق سياست‌هاي پولي، تنخواه دريافتي از بانك مركزي، در مجموع تسويه شد و از بانك مركزي يا بانك‌هاي عامل استقراضي براي تأمين كسري بودجه صورت نگرفت.
– اصل يا سود حتي يك برگ از اوراق مالي دولت نكول نشد.
– براي حمايت از توليد و اشتغال، يارانه‌ها و كمك‌هاي لازم در قالب طرح هاي تبصره ۱۸ و طرح اشتغال روستايي و عشايري صورت گرفت.
– يارانه‌هاي نقدي و بسته‌هاي معيشتي به موقع تأمين و پرداخت شد.
– كالاهاي اساسي مورد نياز مردم با ارز يارانه‌اي و به وفور تأمين شد.
– بخش مهمي از هزينه‌هاي ناشي از حوادث غير‌مترقبه مانند سيل اول سال ، زلزله و ويروس كرونا پرداخت شد.
در بودجه سال آينده نيز در استمرار تلاش‌هاي سازمان برنامه و بودجه كشور براي نظم بخشي بيشتر به بودجه و در اثر اهتمام اعضاي محترم كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي و دقت و حسن نظر شوراي محترم نگهبان، تعداد زيادي از الحاقات و هزينه‌هاي غير‌ضرور حذف شد و حتي مواردي كه در ضمن بودجه موجب تغيير در قوانين دائمي مي‌شد به شدت كاهش يافت كه نويد نظم بيشتري در سال آينده را مي‌دهد.
همكاران اين سازمان تا ساعات پاياني سال وظايف خود را انجام داده و انشاالله با اتمام سال مالي و نهايي شدن ارقام عملكردي، گزارش كمي بودجه را به اطلاع عموم خواهند رساند.
اميد است كه جد و جهد جمعي صورت گرفته، موجب انتظام بيشتر امور و گشايش از كار‌هاي فرو بسته مردم و عبور از سختي ها و زمينه‌ساز توسعه و پيشرفت كشور شود.

false
false
false
false

true