هشدار در مورد تبلیغات غیرواقعی لیزر موهای زائد - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true

خبر طلایی:امروزه با حجم وسيع و غير واقعي از تبليغات در حوزه رسانه و فضاي مجازي در خصوص “ليزر موهاي زائد” مواجه هستيم كه بسياري از آن ها هيجان انگيز و اميدوار كننده ولي البته غير واقعي،غير علمي و گمراه كننده هستند!!!

از پيام هاي تبليغاتي مانند”حذف دائمي موهاي زائد” گرفته تا “تخفيف هاي ويژه”و در نهايت “ليزر موهاي زائد رايگان” !!!!

متاسفانه نظارت جدی و اثرگذاری بر محتواي توليدي اين تبليغات وجود ندارد و ضمن درگير كردن ذهن خوانندگان با سوالات و چالشهاي مختلف، باعث كشاندن مردم به مراكز غير مجاز و مراكزي كه متخصص پوست حضور ندارد مي گردد و نهايتا مانند ساير روش هاي درماني اگر به درستي و زير نظر متخصص پوست انجام نشود، مي تواند باعث لطمات جبران ناپذير جسمي و مالي گردد. در اين مقاله سعي شده به برخی از سوالات به صورت علمي و واقعي پاسخ داده شود.

آيا ليزر موهاي زائد مي تواند باعث نازايي و يا سرطان شود؟
عمق نفوذ ليزرهاي مو محدود و نهايتا تاحد فوليكول هاي مو است و با تنظيم مناسب پارامترهاي دستگاه و با تكيه بر دانش كافي و تجربه پزشك، آسيبي متوجه بافت هاي اطراف نخواهد شد.گزارشي از سرطان پستان در ليزر ناحيه زير بغل نداريم و همچنين  ناباروري در ليزر شكم و بدن گزارش نشده است. هيچ گزارشي مبني بر آسيب به غده تيروئد در ليزر موهاي زائد گردن نیز وجود ندارد.

آيا افزايش موها به معناي وجود اختلالات هورموني است؟
همه موهايي كه ليزر مي شوند، موهاي زائد نيستند و بيشتر بيماران با اهداف زيبايي براي برداشت مو مراجعه مي نمايند(به خصوص در مردان(.

دو تعريف جداگانه ازموهاي زائد:

١-هيپرتريكوز: به افزايش رشد مو در هر ناحيه از بدن گفته مي شود كه ميتواند” موضعي” و يا “منتشر در تمام بدن” و با علل مختلف باشد و معمولا غير وابسته به “آندروژنها”(هورمونهاي مردانه ساز) واغلب علت ژنتيكي يا نژادي دارد و گاهي مي تواند در اثر اختلالات غددي، سوء تغذيه و داروها ايجاد شود.

٢-هيرسوتيسم: به افزايش رشد موهاي زائد درخانم ها با الگوي مردانه ودرمناطق وابسته به “آندروژنها”(اغلب در ناحيه صورت) گفته مي شود كه مي تواند علل هورموني و سرشتي يا خانوادگي داشته باشد

ليزر چگونه موها را از بين مي برد؟
امواج ليزر با چند مكانيسم باعث از بين رفتن موهاي زائد مي شوند:

به طور ساده  نور ليزر به  حرارت تبديل مي شود و جذب حرارت توسط بافت مشخص كه در اينجا رنگدانه موجود در ساقه مو است  و انتقال حرارت  به پياز مو منجر به آسيب و از بين رفتن آن مي شود.

آيا عملكرد ليزر در از بين بردن موهاي زائد دائمي است؟
خير، طبق تعريف سازمان غذا و داروي آمريكا از بين رفتن “دائمي” موها به كاهش پايدار و طولاني مدت تعداد موهاي قابل رشد بعد از انجام درمان اطلاق مي شود و الزاما به معني از بين رفتن كامل موهاي منطقه تحت درمان نيست و پزشك بايد به طور واضح نتيجه درمان را به بيماران گوشزد نمايد واز ايجاد انتظارات غير واقعي پيشگيري كند.ممكن است دوره بي مو بودن، سالها طول بكشد ولي دائمي نيست و هر گونه تبليغات با محتواي”ليزر دائمي موهاي زائد”،غير علمي و سودجويانه است.

چرا استفاده از ليزر بهترين روش براي از بين بردن موهاي زايد است؟

روش هاي درماني مختلفي براي حذف موهاي زائد وجود دارد كه هريك مضرات و فوائد خود را دارند: داروها، سفيد كردن موها، تراشيدن يا كندن مو با موم، موكن و يا مواد شيميايي، الكتروليز و ليزر… .

از بين روش هاي درماني فوق،نتيجه الكتروليز و ليزر ماندگارتر است ولي با روش الكتروليز خطر ايجاد عوارضي مانند لك و درد و اسكار وجود دارد كه با انجام ليزر زير نظر متخصص پوست و مو احتمال ايجاد اين عوارض به حداقل ممكن مي رسد ، از طرفي ليزر در حذف موهاي زائد از روش هاي ديگر بسيار موثرتر است و مدت زمان طولاني تري ميتوان از شر موهاي زائد در امان بود.

استفاده از ليزر در از بين بردن موهاي زائد بيشتر براي چه كساني مناسب است؟
افراد با پوست روشن و موي تيره، ايده آل ترين انتخاب براي انجام ليزر موهاي زائد هستند و در افراد با موهاي بور يا خاكستري اثر ليزر كمتر مي شود و تقريبا حذف دائمي موها در اين افراد نامحتمل است.

تشخيص نوع ليزر مناسب براي از بين بردن موهاي زائد هر فرد چكونه است؟

متخصص پوست و مو با تكيه بر دانش و تجربه خود و با شناخت كامل از فيزيك ليزر و مراحل رشد مو و نوع پوست بيمار و پاسخ هاي بافتي، ليزر مناسب را انتخاب مي نمايد.

به طور كلي پوست هاي روشن به ليزر الكساندرايت ٧٥٥نانومتر و دايود ٨٠٠ نانومتر پاسخ بهتري مي دهند در حالي كه ليزر مناسب براي پوست هاي تيره ان دي ياگ ١٠٦٤ نانومتر است.

در خصوص نوع دستگاه بايد به اين نكته اشاره كرد كه اثر بخشي ليزرهاي‌ با كيفيت و استاندارد تا حدي شبيه به هم است و از نظر سيستمهاي خنك كننده و سرعت انجام كار و….تفاوت هايي وجود دارد.
در كشور ما ليزر الكس
اندرايت به عنوان ليزر بهتر و گران قيمت تر معرفي گرديده است در حاليكه در افراد با پوست تيره ليزر دايود و ان دي ياگ با عوارض كمتري همراه است و بيماران بايد انتخاب نوع ليزر را به پزشك معالج خود بسپارند.

بر خلاف تبليغات دروغين و گمراه كننده كه با نام بردن از نوع ليزر و نام دستگاه، موفقيت درمان را تضمين مي نمايند!!!!

فقط نوع دستگاه تضمين كننده نتايج درمان نيست بلكه تجربه و دانش پزشك است كه با انتخاب ليزر مناسب براي بيمار به نتايج درماني مورد نظر مي رسد. چه بسا بيماران زيادي كه با همين تبليغات به سمت مراكز و افراد فاقد صلاحيت كشيده مي شوند و دچار عوارضي مانند سوختگي و لك و تاول و جوشگاه دائمي و…مي شوند.

درمان موهاي زايد با ليزر در چند جلسه و چه فواصلی انجام میشود؟
مهمترين مكانيسم عمل ليزر در از بين بردن موي زائد،اثر بر روي قسمت رنگدانه فوليكول مو است،بنابراين زماني كه رشد مجدد مو انجام گرفت و فوليكول مو وجود داشت ،نوبت بعدي ليزر انجام مي شود كه زمان رشد مجدد مو با توجه به چرخه طبيعي مو و محل و رنگ و ضخامت مو و رنگ پوست و نژاد و اختلالات هورموني،به طور متوسط بين٦-٨ هفته است،بنابر اين هر ٦-٨ هفته يك بار درمان انجام مي شود. براي رسيدن به پاسخ درماني  بين ٧٠-٩٠ درصدي ،نياز هست كه به طور متوسط ٣-٨ جلسه درمان  با فواصل ٦-٨ هفته اي انجام شود.

آيا استفاده از ليزر در درمان موهاي زائد دردناك است؟
درجاتي از درد در حين و مدت كوتاهي بعد از انجام ليزر وجود دارد، بنابر اين  قبل از انجام ليزر براي افزايش راحتي بيماران از كرم هاي بي حس كننده موضعي  استفاده مي شود.انجام ليزر در ناحيه  لبها و كشاله ران دردناكتر است.

قبل از هر جلسه درمان ليزر چه نكاتي بايد رعايت شود؟
توصيه مي شود كه بيماران از چند هفته قبل از انجام ليزر درماني از ضد آفتاب هاي وسیع الطيف استفاده نمايند و از برنزه كردن قبل و بعد از ليزر درماني خودداري نمايند.از اقداماتي مانند موم يا بند انداختن ويا الكتروليز قبل از ليزر اجتناب شود ولي استفاده از شيو كردن يا كرم هاي موبر منعي ندارد.
پس از هر جلسه درمان موهاي زائد با ليزر چه علائمي ايجاد مي شود؟
متخصص پوست و مو بسته به ضخامت ، رنگ مو و رنگ پوست و محل ليزر ، پارامترهاي مناسب هر دستگاه را انتخاب مي نمايد تا ليزر منجر به سوختگي و تاول و اسكار و…نگردد و از طرفي واكنش پوست بيمار به انرژي ليزر را ارزيابي مي كند تا از انتخاب مناسب پارامترهاي دستگاه و كفايت درمان مطمئن شود . عوارضي مانند قرمزي و يا اختلال رنگدانه اي ،خفيف و گذرا هستند و بعد از چند ساعت تا چند روز برطرف مي شوند.گاهي بعد از ليزر فوليكوليت و عوارضي شبيه آكنه(جوش)ايجاد كه مي شود كه به علت انسداد مجاري پوست بوده كه اين مورد هم گذرا بوده و توسط پزشك اصلاح مي شود.

آيا درمان موهاي زائد با استفاده از ليزر مي تواند منجر به افزايش رشد موها در بعضي مناطق شود؟
در پوستهاي تيره و با بعضي از سيستم هاي ليزري، القاء رشد مو در حاشيه محل درمان ديده مي شود كه بيشتر در ناحيه صورت و گردن اتفاق مي افتد.پاسخ التهابي ايجاد شده به علت انتخاب نامناسب  نفوذ ليزر زير حد درماني مي تواند علت اين رشد متناقض مو باشد.

علت تخفيفات گسترده و يا انجام ليزر موي زائد به صورت رايگان چيست!؟
لازم به ذكر است كه تعرفه انجام ليزر موي زائد در مراكز و مطب هاي مجاز زير نظر متخصصين پوست و مو و با دستگاههاي با كيفيت و معتبر با توجه به قيمت هاي چند صد ميليوني دستگاه ها وهزينه هاي مصرفي، بالاتر از آن چيزي است كه به طور كاذب تبليغ مي شود.
متاسفانه شركت هايي با وارد كردن دستگاههاي بي كيفيت و فروش آن به افراد فاقد صلاحيت كسب سرمايه كرده اند و از طرفي اخيرا با آگهي هاي تخفيفي مواجه هستيم كه با جعل و نام بردن از اسامي دستگاههاي ليزر معتبر، مدعي هستند كه هزينه هاي بسيار پائين دريافت مي نمايند،اولا مداخله در امور پزشكي توسط افراد فاقد صلاحيت ،جرم بوده و پيگرد قضايي دارد ،ثانيادر تماس با اين مراكز مشخص مي شود كه فواصل درمان را كاهش داده اند و تعداد جلسات را هم گاها دو برابر اعلام مي نمايند و مي توان حدس زد كه تعداد شاتها نيز زير سوال باشد و عملا با ترفند تخفيف ولي با تحميل تعداد جلسات زياد و كاهش شاتها،همان مبلغ واقعي را از بيماران دريافت مي نمايند و فقط هدفشان جذب بيمار از طريق تبليغات كاذب و گمراه كننده است.

ليزرهاي خانگي چه فرقي با ليزرهاي تخصصي دارند؟
ليزرهاي تخصصي براي حذف موهاي زائد ارجح هستند و بيشترين نگراني پزشكان متخصص در استفاده از ليزرهاي خانگي عدم اطمينان از ايمني اين سيستم ها وعدم  توانايي مردم در استفاده صحيح از آنها است. استفاده از ليزرهاي خانگي در تيپ پوستي تيره و ‌ برنزه ممنوع‌ است و در صورت استفاده نامناسب مي تواند باعث تاول و لك و…..گردد.

اگر ليزر در مراكز غير مجاز انجام شود يا زير نظر متخصص پوست نباشد،چه
عوارضي مي تواند داشته باشد؟
سوختگي هاي شديد،تاول،لكه هاي ماندگار پوستي، فوليكوليت و اسكارهاي پوستي از عوارض شايع انجام ليزر توسط افراد فاقد صلاحيت و در مراكز غير مجاز است.

مراكز مناسب تخصصي درمان ليزر را از چه طريق مي توان پيدا كرد؟
ليست كلينيك هاي مجاز و اسامي و آدرس متخصصين پوست كشور به تفكيك استاني در سايت انجمن متخصصين پوست ايران به آدرسwww.irsod.net در اختيار عموم قرار گرفته است.

با سپاس
روابط عمومی انجمن متخصصین پوست ایران

false
false
false
false

true