عضو انجمن تمبر ایران: نخستین خانه و دفتر کارم را با فروش بخشی از تمبرهایم خریدم / با مصرف تمبر چرخه ناقص تمبر در کشور کامل می شود - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
عضو انجمن تمبر ایران: نخستین خانه و دفتر کارم را با فروش بخشی از تمبرهایم خریدم / با مصرف تمبر چرخه ناقص تمبر در کشور کامل می شود

عضو انجمن تمبر ایران با اشاره به اهمیت تمبر به عنوان یک موضوع فرهنگی، از مسوولین درخواست کرد که برای کامل شدن چرخه ناقص تمبر در ایران، دوباره از تمبر برای ارسال مرسولات و نامه ها استفاده شود.

به گزرش خبرطلایی 3323محمد تقی نیلفروش مجموعه دار و عضو انجمن تمبر ایران در گفت و گو با خبرنگار مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از فعالیت های خود در زمینه جمع آوری تمبر و جایگاه حال حاضر آن در ایران گفت.

وی که از دوران کودکی به تمبر علاقمند شده و بیش از 55 سال از عمر خود را در این حوزه گذرانده است، گفت: این علاقمندی به حدی بود که هر چیزی را برای تمبر فدا می کردم.

این مجموعه دار قدیمی تمبر که حرفه اصلی وی راه و ساختمان است، تمام تمبرهای دوره پهلوی اول و دوم را جمع آوری کرده و بخشی از تمبرهای منتشر شده در دوره قاجار را نیز نگهداری می کند.

نیلفروش با ذکر خاطراتی از دوران مجموعه داری خود، خرید نخستین خانه و دفتر کارش را از طریق فروش بخشی از تمبرها عنوان کرد و گفت: بسیاری از کارهایی دیگری را که در زندگی انجام دادم به بوسیله سرمایه ای که از تمبرهایم به دست آورده بودم انجام داده ام.

وی در ادامه از خوشحالی خود در روز نخستین روزهای زندگی گفت و افزود: تنها چیزی که در روز های نخست زندگی، من را خوشحال کرد این بود که به وسیله فروش تعدادی از تمبرهای خود توانستم بدون داشتن سرمایه ای صاحب خانه شوم.

هزینه ازدواج پسرم را با فروش بخشی از تمبرهایم تامین می کنم

این مجموعه دار قدیمی تمبر عنوان کرد که قصد دارد برای ازدواج و تشکیل زندگی پسرش بخشی از تمبرهای خود را بفروشد.

وی به تمبری از زمان قاجار اشاره کرد که تا یک میلیارد تومان ارزش دارد و قیمت برخی از تمبر های مجموعه خود را از 20 تا 35 میلیون تومان عنوان کرد.

این عضو انجمن تمبر ایران پاتوق مجموعه داران تمبر از 150 سال گذشته را جمعه ها از ساعت 10 صبح تا 14 در کوچه پست تهران معرفی کرد و گفت: مجموعه داران خارجی که به ایران سفر می کنند نیز برای مبادلات تمبر به این کوچه می آیند.

وی با اشاره به اینکه شرکت پست چند سالی است که تمبر را فراموش کرده است، افزود: شرکت پست در تمام نامه ها و مرسولات خود از تمبر کاغذی استفاده نمی کند و فقط به توکن نقش تمبر بسنده می کنند در صورتی که مانند تمام کشورها می توانند این دو را در کنار هم استفاده کنند.

عضو انجمن تمبر ایران تصریح کرد: اگر شما به مرکز تجزیه و مبادلات پست بروید می بینید که تمام مرسولات و نامه های وارده از کشورهای مختلف دارای تمبر کاغذی در کنار توکن هستند.

وی با انتقاد از اینکه هیچ کدام از باجه های پستی تمبری برای فروش ندارند، افزود: البته بارها این موضوع را به صورت کتبی و شفاهی پیگیری کرده ایم و مسوولان پاسخ داده اند که در آینده این کار انجام می شود.

نیلفروش با اشاره به قانون اساسنامه شرکت ملی پست، افزود: بر اساس اساسنامه برای آشنایی مردم دنیا با فرهنگ و آثار کشور، این شرکت ملزم به استفاده از تمبر در مبادلات پستی خود است.

وی به اهمیت فرهنگی تمبر در جوامع مختلف اشاره کرد و افزود: زمانی که یک آلبوم تمبر را ورق می زنیم گویا این مفاخر و آثار برای بیننده زنده می شود و شما حس می کنید که گویا در همان دوره زندگی می کنید.

نیلفروش

جوامع را با تمبر زیباتر می شناسیم

این مجموعه دار تمبر با بیان اینکه کشورها و جوامع را با تمبر، زیباتر و بهتر می توانیم بشناسیم، تاکید کرد: به همین منظور پیشنهادی ارائه کردیم که در تمام تمبرهای چاپ شده در کشور نقشه ایران در گوشه ای از آن به صورت دائمی چاپ شود که تاکنون عملی نشده است.

نیلفروش مصرف تمبر را یکی از اقدامات مهمی عنوان کرد که می تواند به ارتقای جایگاه تمبر در کشور کمک کند و در ادامه به کشورهایی مانند تانزانیا اشاره کرد که از طریق تمبر درآمد زایی می کنند و اقتصاد آنها بر مبنای تمبر است.

وی افزود: برخی کشورها تمبر خود را به تمام کشورهای دنیا صادر می کنند و منبع درآمد خوبی دارند در صورتی که تا چند سال گذشته اجازه خروج تمبر از کشور وجود نداشت و با پیگیری های بسیار هم اکنون خروج تمبر از کشور آزاد است.

عضو انجمن تمبر ایران به چاپ 40 تا 50 هزارتایی از هر عدد تمبر اشاره کرد و گفت: با جمعیت 80 میلیونی ایران و 8 میلیاردی کره زمین، این تیراژ چاپ تمبر اصلا مناسب نیست.

وی به کیفیت نامناسب تمبرهای چاپ شده در ایران نیز اشاره کرد و افزود: بهتر است برای طراحی تمبر بین هنرمندان و دانشجویان هنر مسابقه برگزار شود و از طرح های برگزیده در این مسابقات برای چاپ تمبر استفاده شود، کاری که هم اکنون انجام نمی شود.

نیلفروش اطلاع رسانی چاپ و انتشار تمبر را نیز ضعیف دانست و گفت: در گذشته روز و نوع تمبری که قرار بود منتشر شود دقیق مشخص بود و علاقمندان به تمبر در این مورد مشکلی نداشتند.

این مجموعه دار تمبر به میلیاردها تمبری که در انبارها مانده است اشاره کرد و گفت: بر روی این تمبرها قیمت های یک ریال یا 5 ریال و 10 ریال ثبت شده و به همین دلیل غیر قابل مصرف شده اند در صورتی که می توانیم با سورشارژ (چاپ بر روی طرح اصلی تمبر) قیمت های جدید بر روی تمبرها چاپ شود و به مصرف برسد.

وی برگزاری نمایشگاه های تمبر را در این حوزه موثر دانست و افزود: اگر در نمایشگاه های بین المللی غرفه ای برای عرضه و نمایش تمبر در نظر گرفته شود مجموعه داران تمبر از به نمایش گذاشتن تمبرهای خود استقبال می کنند.

نمایشگاه های تمبر باید با نگاه فرهنگی برگزار شود

نیلفروش تصریح کرد: مجموعه داران تمبر آمادگی دارند که در نمایشگاه ها غرفه هایی برای نمایش تمبر برقرار شود و بچه ها از مقطع کودکستان تا دبیرستان بتوانند با این کار فرهنگی آشنا شوند.

وی افزود: اما در این حوزه به دلیل اینکه نگاه ها فقط اقتصادی است و می خواهند از غرفه ها اجاره دریافت کنند، مجموعه داران تمبر نمی توانند در این نمایشگاه ها حضور داشته باشند.

عضو انجمن تمبر ایران با اشاره به آمار 180 هزار نفری مجموعه داران تمبر در زمان مصرف تمبر در کشور، گفت: اما در حال حاضر شاید این تعداد به 2 هزار نفر هم نرسد.

وی درباره اصالت تمبر نیز با اشاره به اینکه اعتقادی به ارسال تمبر به خارج از کشور برای تایید آن ندارم، افزود: در ایران افراد خبره ای در زمینه تایید اصالت تمبر وجود دارند که می توانند این کار را انجام دهند، البته انجمن تمبر در حال برنامه ریزی برای تشکیل گروه سه نفره ای برای تایید اصالت تمبر و قبول مسوولیت آن است.

نیلفروش یکی از مشکلات بعد از علاقمند شدن بچه ها به تمبر را نبودن مراکزی برای خرید تمبر عنوان کرد و گفت: در کل ایران به جز مخزن های تمبر در دیگر مراکز کشور نمی توانید تمبری پیدا کنید.

وی افزود: با الصاق تمبر به مرسولات و نامه ها و مصرف آن چرخه ناقص تمبر در کشور کامل می شود.

عضو انجمن تمبر ایران به علاقمندی برای جمع آوری تمبر در جوانان اشاره کرد و گفت: اگر بچه ها از همان دوره دبستان با تمبر آشنا شوند و تمبر در معرض دید آنها باشد به طور طبیعی به این حوزه علاقمند می شوند و اگر این زمینه ایجاد شود مطمئن باشید که ایران می تواند 5 میلیون مجموعه دار تمبر داشته باشد.

false
false
false
false

true