نمایشگاه بین المللی گردشگری موجب تقویت اقتصاد مقاومتی می شود - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true

سال هاست که تاکید زیادی روی عدم وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی و مباحث مربوط به اقتصاد بدون نفت وجود دارد، موضوعی که البته تحقق آن بسته به تقویت بخش‌های دیگر اقتصاد است. یکی از این بخش‌ها میراث فرهنگی و گردشگری است که با توجه به شرایط کشورمان پتانسیل بالایی برای سرمایه‌گذاری و  گرفتن نتیجه مطلوب در کوتاهترین زمان را داراست.

در همین راستا است که در سال‌های اخیر نیز تلاش شده تا با برگزاری نمایشگاه‌هایی در داخل و خارج از کشور ظرفیت‌های کشور در این قسمت برای دنیا بیشتر معرفی و شناخته شود . تصویب برجام  نیز کمک زیادی به صنعت گردشگری و رفع ابهامات فکری و امنیتی که از سال‌های گذشته علیه کشورمان ایجاد شده بود، داشت.

از اواسط این هفته دهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته در تهران در راستای اجرای همین سیاست ها برگزار خواهد شد،  جبار کوچک‌نژاد، رییس فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری درباره مزایای برگزاری این نمایشگاه‌ها سخن گفته است.

 

رییس فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری با توجه به برگزاری نمایشگاه سالانه گردشگری و صنایع وابسته درباره تاثیر برگزاری این نمایشگاه‌ها در جذب سرمایه‌های خارجی تاکید کرد که برگزاری نمایشگاه‌ها به‌طور کل در بحث شناسایی توانمندی آن بخش چه در بحث داخلی و چه بیرونی بسیار اثرگذرا است.

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه نیاز بیشتری به توانمندی گردشگری، جاذبه‌ها و میراث گردشگری و صنایع دستی داریم، ادامه داد: که همه اینها روش‌هایی هستند که مدام باید درباره شان تبلیغ شود.

او با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه در بخش‌های مختلف اثرگذار است گفت:  این اثرگذاری بستگی به نوع نمایشگاه و بخش‌هایی که در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند، دارد و باید بتوان از ظرفیت همه استان‌ها در این زمینه بهره گرفت، استفاده از بخش‌های سنتی و تولیدات صنایع دستی استان‌‌ها می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

کوچکی‌نژاد درباره ترغیب سرمایه‌گذارهای خارجی برای سرمایه‌گذاری در کشور نیز گفت: نمایشگاه‌ها فرصت خوبی هم برای تولیدکنندگان و هم در بخش صنعت گردشگردی است. چرا که بازدیدکنندگان خارجی که از این نمایشگاه‌ بازدید می‌کنند و درپی آن به توانمندی‌های داخلی کشور پی می‌برند.

وی اضافه کرد: برگزاری این نمایشگاه ها در  تبادل اطلاعات نیز موثر است و از نظر اقتصادی هم اثرگذار است.

رییس فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنابراین هر چقدر ما بتوانیم خارجی‌ها را برای شناخت بهتر صنایع و پتانسیل‌های کشور به داخل کشور بیاوریم، نمایشگاه‌های مختلفی در سراسر دنیا برپا کنیم و توانمندی‌های خود را در دنیا به معرض نمایش بگذاریم به همان نسبت می توانیم در توسعه گردشگری و بحث سرمایه‌گذاری خارجی در این قسمت تاثیرگذار باشیم.»

او همچنین درباره تاثیر برگزاری این نمایشگاه‌ها برای تهیه زیرساخت‌های گردشگری در همه زمینه‌ها گفت: «این بستگی به نیازهای گروه‌هایی دارد که از این نمایشگاه‌ها بازدید می‌کنند. هر گروه و منطقه‌ای به جاذبه‌های خاصی علاقمند است، بعضی‌ها به تولیدات بومی مناطق خود علاقمند هستند که در نمایشگاه حضور می‌یابند، بعضی‌ها به توانمندی‌های ملی کشور علاقه دارند.» کوچکی‌نژاد  افزود: «برگزاری این نمایشگاه‌ها حتی موجب می‌شود مسئولانی که از این نمایشگاه‌ها دیدن می‌کنند به توانمندی بخش‌های مختلف کشور بیشتر آشنایی پیدا می‌کنند، گرایشات گردشگری در مسئولان بیشتر می‌شود، همچنین این امکان برای آنها مهیا می‌شود که در بحث اختصاص منابع و بودجه، به شیوه مناسب‌تری منابع را به سمت ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد سوق دهند.»

نماینده رشت همچنین با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی که در سال‌های اخیر چارچوب برنامه‌های کشور براساس آن تنظیم می‌شود، توضیح داد: «وقتی ما به بحث گردشگری اشاره می‌کنیم یعنی بر تولیدات و توانمندی‌های داخلی تکیه داشته باشیم. از اهداف اقتصاد مقاومتی هم یکی این است که به توانمندی‌ها و تولیدات داخلی اتکا پیدا و از آنها حمایت کنیم. بنابراین برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها و امثال آنها می‌تواند در بحث تقویت اقتصاد مقاومتی و توجه به استفاده از محصولات داخلی، بومی و محلی بیشتر رغبت ایجاد کند و فاصله مردم را برای استفاده از محصولات خارجی بیشتر کند.

رییس فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری همچنین با اشاره به کارهایی که در مجلس شورای اسلامی برای حمایت از میراث فرهنگی و گردشگری کشور صورت گرفته خاطرنشان کرد: یکی از حمایت‌هایی که مجلس در بحث گردشگری داشته احکامی است که در برنامه ششم تصویب کرده است. احکامی که به جرات می‌توان گفت که ظرفیت این را دارد که مسیر گردشگری را برای رونق اقتصادی باز کند.

کوچکی‌نژاد همچنین توضیح داد: مجلس در بخش بودجه و قانونگذاری می‌تواند به خوبی اثرگذار باشد. همچنین این امکان را دارد تا با جهت‌دهی به کمیسیون‌ها آنها را به سمت بخش‌هایی از بحث گردشگری که نیاز به حمایت دارند، سوق دهد.

 

false
false
false
false

true