- ۲۲ آبان ۱۳۹۷
- کد خبر 19098
true
false
true
false
false
false
false
false
true
محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با حضور در منطقه 12 ، برخی از پروژه های ترافیکی قلب تاریخی طهران را افتتاح کرد.
به گزارش خبرطلایی به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه 12 تهران، در بازدید سه ساعته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و هیئت همراه از پروژه های ترافیکی این منطقه که دکتر سعادتی شهردار قلب تاریخی طهران و جمعی از مدیران شهری نیز حضور داشتند ، ضمن بازگشایی محور پیاده راه هفده شهریور از خیابان صفا به سمت میدان امام حسین (ع) جهت تردد وسایل حمل و نقل عمومی ، پروژه پیک سبز بازار تهران و راه اندازی موتورهای برقی در این محور ، ایستگاه دوچرخه پارک شهر و ایستگاه تاکسی میدان شوش رسماً مورد بهره برداری قرارگرفت.
پس از بازدید سه ساعته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ازسطح منطقه 12، دکتر علی محمد سعادتی شهردار قلب تاریخی طهران در نشست شورای مدیران این معاونت ، ضمن تقدیر از همراهی آنان با منطقه 12 گفت: به جهت ویژگیها و حساسیتهای خاصی که از همه ی لحاظ دراین محدوده وجود دارد ، می طلبد این همکاری دو چندان شود .
وی با اشاره به ویژگیهای خاص منطقه 12 و بخشی از منطقه 11 ، از معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درخواست نمود که در خصوص منطقه مرکزی تهران که مشخصا ً ( محدوده ی میدان انقلاب ، میدان امام حسین (ع) ، میدان شوش و میدان راه آهن ) را در بر می گیرد ، کارگروه ویژه ای جهت نگاه متمایز و نهایتاً حمایتی ویژه تشکیل شود.
سعادتی با اشاره به تاثیری که محدوده ی حمل و نقل و ترافیک بر موضوع زندگی در این محدوده دارد افزود: یک تمایز قریب به ده برابری در منطقه 12 وجود دارد ، جمعیت ساکن این منطقه قریب به 250 هزار نفر و تردد روزانه بیش از دو میلیون نفر به دلایل مختلف همچون دلایل اقتصادی ، سیاسی ، اداری و … که این موضوع مدیریت شهری را در همه حوزه ها دچار چالش می نماید.
وی با بیان اینکه نظام شبکه محلی در منطقه 12 به واسطه ی وجود بازار تهران (110هکتار) و محدوده ی عودلاجان (180هکتار) ثبت میراث فرهنگی است و عملاً مدیریت شهری اجازه ای جهت دخل و تصرف در اندام محلی که بخشی از آن شبکه معابر ارگانیک محلات است را ندارد گفت : این موضوع می طلبد که خودمان را به تکنیک ها و ابزار و روشهای جدید برای زندگی مجهز کنیم.
شهردار منطقه 12 با اشاره به بحث جمعیت پذیری و جمعیت گریزی در این منطقه گفت : مردم به دلیل برخی از محدودیت ها همچون محدوده ی طرح ترافیک ، ترجیح می دهند که موقعیت اسکان خود را از این منطقه خارج نمایند به همین دلیل باید با تقویت نظام حمل ونقل عمومی حتی در مقیاس محلات ، از ایجاد آسیب های اجتماعی و همچنین مسائل دیگر در محدوده جلوگیری کنیم .
سعادتی در خصوص موضوع انبارهای مکانیزه ، هوشمند و شناسایی ورود بار در محدوده ی منطقه 12 گفت : اعتقاد داریم بسیاری از سفرها که در خصوص بار صورت می گیرد ، می تواند به محدوده ی مرکزی تهران رخ ندهد و فقط داد و ستد در اینجا انجام و عملاً باری به منطقه نیاید و این اتفاق در انبارهای مکانیزه و ساماندهی شده در پیرامون شهر بیفتد و فشارحمل و نقل را در منطقه کاهش دهد .
شهردار قلب تاریخی طهران به موضوع پیاده راهها به عنوان یکی از ویژگیهای منطقه مرکزی تهران نیز گذری زد و گفت: تا به امروز بخش قابل توجهی از معابر حساس قلب تاریخی طهران به پیاده راه تبدیل شده است ، در حال حاضر خوشبختانه کسبه به ویژگی های آن آگاهند و متقاضی توسعه شبکه پیاده راهی شده اند ، در دل محلات و شبکه های مویرگی محلی نیز این مطالبه عمومی به وجود آمده و مردم نسبت به این پدیده همراهی بهتری دارند و پرداختن به این موضوع و گسترش آن حمایت ویژه ای را می طلبد.
وی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل پاک با توجه به تراکم حضور (موتور سیکلت ، ون های بنزینی ، تاکسی) به مرور با حمایت بخش خصوصی و سرمایه گذاری مناسب به سمت توجه به این موضوع پیش رفته ایم که نکته مؤثری بوده است افزود: در موضوع دوچرخه نیز با توجه به فقدان شیب مزاحم در این منطقه می توانیم شبکه دوچرخه را در منطقه مرکزی تهران تقویت کنیم .
شهردار قلب تاریخی طهران منطقه 12 و 11 را بعنوان مناطق مرکزی تهران ، دارای ویژگیهای خاص دانست که آنها را نسبت به سایر مناطق دیگر متمایزشان می نماید و گفت : توجه ویژه در حوزه ی انضباط شهری ، تدابیر مختلف به ویژه انضباطی ، حمایت های پلیس و همچنین در حوزه تفکر در تغییر حوزه حمل و نقل و ترافیک می تواند با حمایت های مدیریت ارشد شهرداری تهران مؤثرتر از قبل دنبال شود و درخواست بنده مشخصاً تشکیل کارگروه و یا مرکز ویژه ای جهت سازماندهی و ساماندهی مباحث حوزه ترافیک در منطقه مرکزی تهران است .
سعادتی در پایان به موضوع فرصتهای سرمایه گذاری و مجتمع های ایستگاهی و پتانسیل ورود جمعیت به این محدوده در حوزه اقتصاد اشاره کرد وگفت : با اندیشه و همکاری مناسب می توانیم این ظرفیت اقتصادی را به خدمت حمل و نقل و استفاده از ظرفیت های شهر در بیاوریم و خدمتگزاری صادقانه به شهر وشهروندان داشته باشیم.
پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در نشست شورای مدیران این معاونت در قلب تاریخی طهران ، منطقه 12 را به دلیل وجود بافتهای تاریخی ، بازار تهران بعنوان مرکز تجارت کشور ، سفارتخانه ها و اماکن سیاسی مهم ، بافتهای فرسوده و بافتهایی با معضلات اجتماعی و … بسیار ویژه و منحصر به فرد خواند و گفت : این موضوعات مهم من جمله وجود تجارت سنتی در این محدوده که حمل ونقل در آن زیاد است ، اداره منطقه را بسیار سخت می نماید و نیاز به رویکردهای ویژه و خاص دارد .
وی ضمن استقبال از پیشنهاد شهردار منطقه 12 مبنی بر تشکیل کارگروهی ویژه جهت رفع مسائل و مشکلات محدوده ی تهران دوره ناصری افزود : یکی از موضوعات و مسائل مهم در این منطقه بحث موتورسیکلت است که اگر بخواهیم این مسئله را حل کنیم باید در این منطقه که بار اصلی موتورسیکلت در آن است ، اقدام نمائیم و این موجب می شود تا موضوع در مناطق دیگر نیز خود به خود حل شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه بر پیگیری مجدد طرح ارتقاء کفیت زندگی در مرکز تاریخی تهران در بودجه سال 98 این معاونت تاکید کرد و گفت : رفع معضلات و مشکلات در محدوده ی تهران ناصری باید به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد .
پورسید آقایی در ادامه با اشاره به اینکه ده دردصد آلایندگی تهران از موتورسیکلت است بطوریکه از دو سه میلیون موتور در تهران ، 200 هزار دستگاه بصورت سنتی بار را حمل و جابجا می کنند ولی این تعداد به اندازه همان دو سه میلیون ، اثر آلودگی و ترافیکی دارند ، بر افزایش تعداد موتورهای برقی به 1000 دستگاه تا پایان سال در محدوده ی بازار تهران و تمرکز بر روی این موتورها جهت حمل بار و تبدیل موتورهای پیکی که عملیات جابجائی بار را دارند ، به برقی ، تاکید کرد .
وی همچنین خواستار راه اندازی مسیر دوچرخه سواری در خیابان امام خمینی (ره) ، از میدان حر تا میدان حضرت امام (ره) با همکاری شهرداری منطقه 12 شد . معاون حمل و نقل شهرداری تهران همچنین بر عدم پارکینگ سازی در منطقه مرکزی تهران به ویژه بازار تاکید کرد و گفت : استقبال شهروندان از مترو به دلیل عدم وجود پارکینگ در این محدوده ، خود ، موجب فرهنگ سازی شده و نشان می دهد که نگاه شهروندان به بازار نگاه حمل و نقل عمومیست و این موجب کاهش ترافیک در منطقه می شود.
پورسید آقایی در پایان پیشنهاد کرد درحوزه شهرسازی نیز الزام اماکن تجاری به پارکینگ در این منطقه لغو و عوارض کسر پارکینگ دریافت شده ، صرف فعالیت های عمرانی و تقویت حمل و نقل عمومی شود تا منطقه ای عاری از پارکینگ در این بافت خاص یعنی بازار و خیابانهای اصلی داشته باشیم. وی در این زمینه خواستار تشکیل کارگروهی جهت تهیه و ارائه لایحه ای مشترک به شورای اسلامی شهر تهران شد.
false
false
false
false