تبلور همکاری تنگاتنگ بخش خصوصی و رسانه‌ها - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
تبلور همکاری تنگاتنگ بخش خصوصی و رسانه‌ها

مراسم اختتامیه هفتمین دوره جشنواره فرهنگی امین‌الضرب، در اتاق بازرگانی تهران برگزار و از برگزیدگان حوزه خبر و رسانه تقدیر شد. روزنامه‌نگاران، خبرنگاران، نویسندگان کتاب و تولیدکنندگان پادکست و ویدئوژورنال در این جشنواره که با موضوع کلی اقتصاد و کارآفرینی با محوریت بخش خصوصی برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.

برای هفتمین سال پیاپی، جشنواره فرهنگی امین‌الضرب توسط اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. این جشنواره که حتی در دوران همه‌گیری کرونا نیز برگزاری آن متوقف نشد، جشنواره‌ای مطبوعاتی و فرهنگی است که از سوی بخش خصوصی با هدف ایجاد رقابت برای تولید محتوای دقیق و مؤثر در بخش‌های مختلف اقتصاد و کارآفرینی برگزار می‌شود.

در این مراسم که روز دوشنبه 23 مهرماه برگزار شد، علاوه بر رئیس و سه عضو هیات رئیسه اتاق تهران، علی ربیعی دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور نیز حضور داشت و وی در سخنانی، به نقش میانجی‌گری رسانه میان جامعه و حاکمیت تاکید کرد و شکل‌گیری جامعه پویا و رو به توسعه را منوط به ایجاد نظام ارتباطی مبتنی بر رسانه‌ها دانست.

در ابتدای این مراسم، پیمان دارابیان، مدیرعامل موسسه آموزش و توسعه منابع انسانی اتاق تهران که به روال چند دوره قبل، اجرای این مراسم را برعهده داشت، با تقدیر از استقبال روزنامه‌نگاران اقتصادی از این تنها جشنواره جامع فرهنگی که از سوی بخش خصوصی برگزار می‌شود، ابراز امیدواری کرد که این رویداد سال‌های سال پابرجا بماند و جای خود را در عرصه ژورنالیسم اقتصادی کشور باز کند و بر تولید محتوا در این حوزه با محوریت نقش‌آفرینی بخش خصوصی در توسعه اقتصاد کشور اثرگذار باشد.

نقش رسانه‌ها در آگاه‌سازی جامعه از سیاست‌های اقتصادی

در ادامه رئیس اتاق تهران طی سخنانی از جمله تکالیف و وظایف اتاق بازرگانی را کمک فکری به تصمیم‌گیران کشور برای اتخاذ راهبردهای درست و با حفظ منافع جمعی عنوان کرد و یادآور شد که رسانه‌ها نقش پررنگی در آگاه‌سازی جامعه و ایجاد درک درست از اقتصاد دارند و در این رابطه، اتاق بازرگانی تهران آماده است تا محتوای روزآمد و مبتنی بر مطالعات و پژوهش‌های علمی در حوزه‌های اقتصادی را برای انتقال به جامعه و افزایش میزان آگاهی آحاد کشور از آنچه که برای ایران و مردم سازنده است، در اختیار رسانه قرار دهد.

به گزارش خبرطلایی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، محمود نجفی عرب با اشاره به تصویب و اجرای قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران هم‌زمان با شروع انقلاب اسلامی، این سیاست را موجب سقوط سهم بخش‌ خصوصی در اقتصاد ایران عنوان کرد و گفت: سال‌ها پس از اجرای این قانون و آنچه که ملی‌سازی صنایع و معادن ایران عنوان شد، سیاستگذاران در اجرای قانون مترقی خصوصی‌سازی نیز مسیر اشتباهی را طی کردند و دولت در سایه این قانون، به تسویه بدهی‌های خود با سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی پرداخت و به جای خصوصی‌سازی، خصولتی‌سازی شکل گرفت.

نجفی‌عرب با بیان اینکه آمار شفاف و دقیقی از سهم بخش‌خصوصی در اقتصاد ایران وجود ندارد، تصریح کرد که برابر برآوردها این میزان از 12 درصد تجاوز نمی‌کند و همچنان دولت سهم عمده اقتصاد و بازار ایران را در اختیار دارد. وی با این توضیح که در برنامه هفتم توسعه بر واگذاری شرکت‌های تحت مدیریت دولت و خصولتی‌ها به بخش‌خصوصی تاکید شده‌است، یادآور شد که مسیر انتقال این واگذاری‌ها قطعا پرپیچ‌و‌خم و دشوار خواهد بود، همچنان که تنها در یک نمونه، برآورد می‌شود که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نزدیک به 450 شرکت در اختیار دارد که انتقال مالکیت و مدیریت این بنگاه‌ها به بخش‌خصوصی، فرآیندی بسیار زمان‌بر و پرچالش خواهد بود.

رئیس اتاق تهران در ادامه با بیان اینکه اقتصاد دستوری محیط کسب‌و‌کار کشور را در تنگنا قرار داده‌است، افزود: اقتصاد دولتی رفاه مردم و جامعه را در معرض آسیب قرار داده است. اگرچه‌ بخش عمده‌ای از جامعه با قیمتگذاری و استمرار حضور دولت در اقتصاد موافق است، در حالی که بخش‌ خصوصی معتقد است که عدم مداخلات دولت در اقتصاد، سفره و رفاه آحاد جامعه را بهبود می‌بخشد و این تجربه را دیگر کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه نیز از سرگذرانده‌اند.

نجفی‌عرب افزود: در این زمینه اتاق بازرگانی وظیفه خود می‌داند که مردم را نسبت به عواقب اقتصاد دستوری که کیفیت زندگی آنان را نشانه گرفته، با استدلال‌های اقتصادی آگاه کند و در این مسیر نیز از رسانه‌ها و فعالان این عرصه انتظار و توقع دارد که پل ارتباطی میان اتاق و جامعه باشند.

وی همچنین به مساله تعطیلی یک روز اضافه به تعطیلات پایان هفته در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه اتاق بازرگانی تلاش کرد تا با هدف نزدیکی و ایجاد فرصت‌های بیشتر و بهتر با دیگر کشورها شنبه جزو تعطیلات پایان هفته قرار گیرد، افزود: به‌رغم تلاش‌ها و مذاکرات صورت گرفته، سرانجام تعطیلی پنجشنبه به تصویب رسید که به اعتقاد بخش‌خصوصی و اتاق بازرگانی این تعطیلی می‌تواند تبعات منفی برای اقتصاد و کسب‌وکار کشور داشته باشد.

پیشنهاد گسترش جوایز در دوره هشتم امین‌الضرب فرهنگی

فرزین فردیس، عضو هیات رییسه اتاق تهران، نیز با اشاره به سه وظیفه اتاق‌های بازرگانی که شامل دفاع از منافع فعالان اقتصادی، شبکه‌سازی میان اعضا و توانمندسازی بخش‌خصوصی است، گفت: اتاق بازرگانی در دفاع از منافع اعضای خود با معضلات بزرگی دست به گریبان است. معضلاتی نظیر اقتصاد دستوری، نظام چندگانه ارزی و ناترازی انرژی که اتاق تهران طی سال‌های اخیر آنها را فریاد زده‌است.

او در ادامه با اشاره به اهمیت تبیین آثار و تبعات تداوم وضع موجود در حوزه‌هایی چون قیمت‌گذاری دستوری، چندنرخی بودن ارز و ناترازی انرژی گفت: با تصمیم هیات سیاستگذاری جشنواره فرهنگی امین‌الضرب، مقرر شده است که سه جایزه نیز به محتوا و تولیدات رسانه‌ای که به مسئله آسیب‌های ناشی از این سه چالش اساسی اقتصاد ایران می‌پردازد، در جشنواره سال آینده اعطا شود.

فردیس در ادامه گفت: به نظر می‌رسد همه ما این روزها در جدال با روایت‌های مختلف هستیم؛ روایت‌هایی که سعی دارد به قیمت‌گذاری دستوری وجاهت ببخشد و روایتی که این سیاست را آسیب‌زا معرفی می‌کند. انتظاری که از اصحاب رسانه می‌رود این است که کمک کنند روایت غالب، روایتی باشد که نفع مردم در آن جاری و ساری باشد.

اهمیت توجه به آینده

شهاب جوانمردی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در سخنانی به اهمیت توجه به آینده به ویژه در حوزه کسب‌و‌کار، اشاره کرد و با بیان اینکه پیچیدگی‌های حاکم بر محیط پیرامونی، منجر به آن شده که به جامعه‌ای کوتاه‌مدت تبدیل شویم و در بسیاری از مواقع منافع بلندمدت را هدر دهیم، افزود: اتاق بازرگانی تهران علاوه بر تبیین یک برنامه راهبردی،توجه به آینده کسب‌و‌کار در ایران را نیز در دستورکار قرار داده، از این رو، این پیشنهاد مطرح شده است که برای دوره آتی جشنواره فرهنگی امین‌الضرب، جوایزی نیز به تحلیل‌ها و محتوای رسانه‌ای با موضوع آینده کسب‌و‌کار در کشور تخصیص یابد.

الزامات توسعه در ایران

علی ربیعی، دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور نیز در این مراسم و در سخنانی، پویایی در جامعه را منوط به وجود و حضور رسانه‌هایی عنوان کرد که پیوند و اتصالات اجتماعی را با نقدهای سازنده، ایجاد کنند و با اشاره به اینکه در غالب جوامع رشدیافته در جهان، نظام ارتباطی مبتنی بر رسانه‌ها، کارساز بوده‌است، افزود: بدون آنکه رسانه‌ها را تقویت و حمایت کرده‎ باشیم که نقش دیده‌بانی را به خوبی ایفا کنند، جامعه به سلامت و رفاه اجتماعی نخواهد رسید.

وی افزود: مطالعات به خوبی نشان می‌دهد که کشورها، بدون طبقه متوسط صنعتی نتوانسته‌اند به رشد و توسعه دست پیدا کنند و در این میان، رسانه‌ها نقش پررنگی نیز برعهده داشته‌اند.

ربیعی با این توضیح که شروع توسعه‌یافتگی کشورها، از استقرار و حاکمیت یک دولت تنظیم‌گر بوده‌است، افزود: هیچ کشوری نیز بدون تعامل با دنیا، به توسعه و رفاه دست پیدا نکرده‌است.

دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور گفت: توسعه، راه بی‌بدیل خروج از وضعیتی است که امروز کشور در آن قرار گرفته‌است. باید توسعه پیدا کنیم تا بتوانیم گره از مشکلات مردم برداریم و بدانیم و باور داشته باشیم که با استراتژی بقا نمی‌توان ادامه داد.

ربیعی با بیان اینکه رسانه‌ها در کشور به مثابه اینکه هم میانجی‌گر و هم تدوین‌گر هستند، باید به مسئله الزامات توسعه در ایران بپردازند، افزود: هیچ کشوری با حضور در فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف توسعه پیدا نکرده است و رسانه‌ها و فعالان این عرصه با اشراف به مسائل و درنظر گرفتن ثبات جامعه، به تبیین این مسائل بپردازند، ضمن آنکه نباید در جامعه، تقابل فرهنگی میان فقر و توسعه صنعتی ایجاد کرد.

در پایان این نشست بعد از قرائت بیانیه هیات داوران (شامل محمدمهدی فرقانی، حسن نمکدوست و فرهت فردنیا) با اهدای جوایز از برگزیدگان تقدیر شد که فهرست آنها به شرح زیر است:

«منتخبان و اهدای جوایز»

بخش یادداشت و سرمقاله

رتبه اول : عباس عین‌علی (تریبون نیوز)

رتبه دوم: الهه صالحی (ایران اکونومی)

رتبه سوم (مشترک): امیر داداشی (تجارت نیوز) و صمد حسن‌نیا (تسنیم)

بخش مصاحبه

رتبه اول: سبحان یحیایی (بازاروما)

رتبه دوم: محبوبه فکوری (اقتصاد آنلاین)

بخش گزارش خبری و تحلیلی

رتبه اول: فرزانه طهرانی (هم‌‌میهن)

رتبه دوم: سمانه سمیع (پیوست)

رتبه سوم: مریم فکری (خبر آنلاین)

بخش گزارش توصیفی

رتبه اول: علی ایوبی (هم‌میهن)

رتبه دوم: مهفام سلیمان‌بیگی (شرق)

بخش ویدئوژرنال

رتبه اول: رضا صفاری (صدا و سیما)

رتبه دوم: فرحان پورسلیم (تجارت نیوز)

بخش پادکست

رتبه اول: محمدهادی شیرانی (کارکست)

رتبه دوم: مهدی ناجی (سکه)

رتبه سوم: علی مسعودی (رادیو اقتصاد)

بخش کتاب

رتبه اول: شیوا خادمی (خاک کارخانه)

رتبه دوم: پروانه شفاعی (از تبار لیلی‌ام)

بخش نشریه تشکل‌های اقتصادی

رتبه اول: علی لشگری (ماهنامه صنعت کفش)

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true