صادرات عمده پتروشیمی کشور در دستان مبین انرژی خلیج فارس - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
صادرات عمده پتروشیمی کشور در دستان مبین انرژی خلیج فارس

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت مبین انرژی خلیج فارس(سهامی عام ) مورخ ۱۴۰۳/۰۷/۰۸درمرکز همایش های پژوهشگاه صنعت نفت تشکیل گردید.
در این مجمع که با حضور ۸۳/۵۲ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید.
درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به 1402/12/29و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده 129 با تقسیم سود ۱۸۰۰ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

به گزارش خبرطلایی، مهندس مهدی فرزانه ،مدیر عامل شرکت مبین انرژی خلیج فارس با بیان اینکه سود حاصل از فروش خدمات جانبی ۱۱ همت بوده است،تصریح کرد: شرکت به صورت مستقیم از ۳۱درصد از تولید ۷۸ میلیون تنی صنعت پتروشیمی پشتیبانی می‌کند.

فرزانه با تاکید بر اینکه این نکته مهم است که ۳۵درصد از درآمد صادراتی ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری صنعت پتروشیمی توسط شرکت مبین انرژی خلیج فارس پشتیبانی می‌شود،خاطر نشان کرد: بخار بیشترین درصد فروش محصول معادل ۲۷درصد را به خود اختصاص می‌دهد. پس از آن برق اکتیو با ۲۲درصد و اکسیژن و آب خنک‌کننده مدار با سهم ۱۱درصدی، بیشترین فروش شرکت را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: ۲۰درصد از فروش شرکت به شرکت پتروشیمی زاگرس، ۱۸درصد به مجموعه پتروشیمی جم، ۱۴درصد به شرکت پتروشیمی پردیس و ۱۳درصد به شرکت پتروشیمی پارس انجام می‌شود.

مدیر عامل مبین با اشاره به اینکه با توجه به عدم اعلام نرخ فروش محصولات در سال ۱۴۰۲، فروش سال مذکور براساس نرخ‌های سال ۱۴۰۱ و به‌صورت علی‌الحساب محاسبه شده است،اذعان کرد: سود هر سهم در سال ۱۴۰۲ با احتساب افزایش سرمایه ۲۰۰درصدی لحاظ شده است؛همچنین شرکت در زمستان ۷۵ روز با قطعی گاز مواجه بود.

مدیر عامل مبین انرژی خلیج فارس با بیان اینکه با فرض یکسان بودن نرخ‌های سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱، فروش ریالی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال مالی قبل بیش از ۸درصد افزایش را نشان می‌دهد،اظهار داشت: تولید محصولات نیتروژن برق بخار آب شیرین و هوای ابزار دقیق بیش از برنامه مصوب بوده است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲، میزان تولید هوای سرویس و آب شیرین رکورد ۱۲ سال گذشته تولید این محصول را شکسته است،همچنین میزان توقف تولید ناخواسته مطابق ۵ سال گذشته روند کاهشی داشته است؛ به‌طوری که در ۱۴۰۲ هیچگونه توقف تولید ناخواسته رخ نداده است.

مهندس فرزانه با تاکید بر اینکه به دلیل کاهش ۷۵ روزه عرضه گاز در فصل زمستان، شرکت‌های پتروشیمی زاگرس و پردیس با محدودیت شدید مواجه شدند و تولید و مصرف آن‌ها در این مدت دچار کاهش چشمگیری شد،خاطر نشان کرد:محصول اکسیژن نیز دچار کاهش فروش شد که علیرغم محدودیت‌های فوق، خوشبختانه بیش از ۹۶درصد برنامه تولید را به انجام رساندیم.

وی افزود: شرکت مبین انرژی تنها شرکت مستقر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است که توانسته با استفاده از ظرفیت‌های موجود در بخشنامه‌های مالیاتی، معافیت مالیاتی ماده ۱۳۲ را از ۱۰ سال به ۲۰ سال ارتقا دهد که آثار مالی آن در سه سال اخیر مشخص شده است.

مدیرعامل شرکت مبین انرژی خلیج فارس با بیان اینکه با اقدامات انجام گرفته طی ۱۱ سال گذشته در زمینه محیط زیست و پایش مستمر خروجی‌های فرایند، شرکت موفق به اخذ معافیت پرداخت عوارض آلایندگی نیز شده است،تصریح کرد: با انجام اقدامات قانونی و حقوقی در مراجع ذیصلاح، پرونده مالیات بر ارزش افزوده گاز خریداری شده از شرکت گاز استان بوشهر در هیئت ۲۵۱ مکرر سازمان امور مالیاتی به عنوان مرجع دادخواهی مالیاتی‌تر شد که با ارائه لایحه دفاع و برگزاری جلسه متعدد، شرکت موفق به دریافت رای هیئت مذکور مبنی بر عدم مشمولیت مالیاتی در این زمینه شد.

وی درخصوص پروژه آپادانا گفت: در آبان ماه سال ۹۸ شرکت مبین بیش از ۹۹درصد سهام شرکت آپادانا را خریداری کرده است.

فرزانه درخصوص درصد پیشرفت پروژه واحد متانول پروژه آپادانا نیز گفت:در زمان ارائه این گزارش، پیشرفت این پروژه ۹۸درصد بوده است؛همچنین احتمال کاهش عرضه گاز توسط شرکت ملی گاز در فصل زمستان سال جاری مانند سنوات گذشته و به تبع آن کاهش تولید فروش و جریان مالی وارده به شرکت از چالش‌های مهم پیش روی شرکت مبین انرژی خلیج فارس است.

مهدی فرزانه افزود : عدم پذیرش نرخ نامه مصوب شورای رقابت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی توسط برخی از شرکت‌های منطقه و طولانی شدن روند حقوقی موضوع در مراجع قضایی و تغییر شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ابلاغ نرخ‌ نامه سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، لزوم راه‌اندازی هر چه سریع‌تر پروژه آپادانا و تأمین نقدینگی آن و تأمین نقدینگی سایر طرح‌های توسعه شرکت، پیگیری اصول مطالبات از شرکت‌ها با استفاده از ابزارهای قانونی، تامین یوتیلیتی شرکت آپادانا با توجه به آماده نبودن واحد ASU آن شرکت از دیگر چالش‌های پیش روی این مجموعه است.

در ادامه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت مبین انرژی خلیج فارس تکلیف شد که هیئت مدیره مبین انرژی با استفاده از ظرفیت‌های حقوقی و بند ۱۳/۲ برای دریافت مطالبات اقدامات لازم را انجام دهد.
مدیر،عامل درخصوص لحاظ نشدن تعدیل هزینه گاز در صورت‌های مالی توضیح داد:صورت‌های مالی در تاریخ ۰۴/۳۱ بسته شد و در این خصوص ۰۵/۳۰ افشا انجام دادیم و چون هنوز صورتحساب‌های گاز به شرکت ابلاغ نشده، این هزینه در صورت‌های مالی سال ۱۴۰۳ لحاظ می‌شود.

وی افزود: قراردادهای ما با مشتریان عمده از سال ۱۳۸۴ به مدت ۲۵ سال است و قراردادمان با زاگرس سال ۱۴۰۹ تمام می‌شود،همچنین یکی از اقدامات اساسی که در حال انجام آن هستیم، برنامه‌ریزی برای تأمین اکسیژن آپادانا است.

مدیر عامل شرکت مبین انرژی خلیج فارس با بیان اینکه راهکار کوتاه‌مدت ما برای تحقق این امر این است که از طریق پتروشیمی دماوند و اتصال خطوط اکسیژن بتوانیم آپادانا را تا یکی،دو ماه آینده به ظرفیت تولیدی برسانیم،خاطر نشان کرد: راهکار میان مدت ما اینکه خطی کشیده شود و اکسیژن مبین مستقیما به دماوند منتقل شود که یک سال تا حدود دو سال طول می‌کشد. از ظرفیت مازادمان استفاده می‌کنیم و همچنین به دنبال افزایش ظرفیت هم هستیم و باید طرحی برای افزایش ظرفیت اکسیژن ایجاد کنیم که تا سه یا چهار سال آینده طول می‌کشد.

وی ادامه داد: واحد متانول آپادانا تا دو سه ماه آینده راه‌اندازی می‌شود؛همچنین برای امسال سهامداران از آپادانا تولید ۶۰درصدی را انتظار داشته باشند.

مهندس مهدی فرزانه در پاسخ به بند حسابرس درخصوص مالیات بر ارزش افزوده برای گازی که از استان بوشهر خریداری شده توضیح داد: سال گذشته توانستیم برای سال ۹۶ رأی را دریافت کنیم و در حال حاضر هم رأی ۲۵۱ را گرفتیم و در حال پیگیری هستیم.
گفتنی است ؛ در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت مبین انرژی خلیج فارس با تصویب صورت‌های مالی به ازای هر سهم ۱۸۰ تومان سود تقسیم شد.

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true