امنیت تأمین بنزین برای کشور با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
امنیت تأمین بنزین برای کشور با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) گفت: پالایشگاه مهر خلیج فارس با توان و سرمایه‌گذاری قرارگاه با پیشرفت فیزیکی خوبی درحال ساخت است؛ اگر دولت و وزارت نفت کمک کنند، فاز اول این پالایشگاه تا پایان امسال وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد.
به گزارش خبرطلایی ، سردار سرتیپ پاسدار عبدالرضا عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در حاشیه روز پایانی بیست‌و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پس از توسعه موفقیت آمیز فاز‌های ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)، فاز‌های ۱۳، ۲، ۲۳ و ۲۴ نیز به قرارگاه واگذار شد و توسط توان متخصصان داخلی این فاز‌های مهم میدان مشترک پارس جنوبی توسعه یافت و امروز ۱۷۹ میلیون مترمکعب گاز در روز از تولیدات این فاز‌ها به شبکه گاز کشور تزریق می‌شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته موضوع بنزین به گلوگاهی برای کشور تبدیل شده بود و واردات آن ارزآوری بسیار قابل توجهی داشت که با ورود قرارگاه سازندگان خاتم‌الانبیاء (ص) به ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس، نه تنها بحث واردات بنزین متوقف شد، بلکه ایران به جمع صادرکنندگان بنزین پیوست و امینت تأمین بنزین برای کشور با بهره‌برداری از این پالایشگاه بزرگ محقق شد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با بیان اینکه این قرارگاه در بحث توسعه میادین مشترک نفتی و گازی به کمک وزارت نفت آمده، گفت: درکنار توسعه میادین مستقل مثل میدان لالی، میدان مارون و میدان اهواز، به توسعه میدان مشترک یادآوران ورود کرده‌ایم.

وی افزود: قرارگاه خاتم رقیب شرکت‌های داخلی نیست بلکه با شرکت‌های خارجی رقابت می‌کند؛ اکنون این قرارگاه با پنج هزار پیمانکار بخش خصوصی همکاری دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ پیمانکار در حوزه نفت و گاز است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) با بیان اینکه برخی در تلاش برای کمرنگ‌کردن توانمندی داخلی جوانان و متخصصان ما هستند، افزود: این‌ها تنها به‌دنبال ناامیدکردن مردم و تکیه بر توان خارجی هستند، اما توانمندی کشور در به‌کارگیری دانش فنی و ساخت تجهیزات بسیار قابل توجه است و ما توان اجرای پروژه‌های مختلف را داریم. یکی از موفقیت‌های کشور و نیز قرارگاه خاتم الانبیا (ص)، ارتباط با بدنه متخصص است و در این حوزه مشکلی نداریم.

در ادامه، سردار عابد با بیان اینکه در سفر رئیس‌جمهور به سریلانکا، مسئولان این کشور بر توان و تخصص نیرو‌های ایرانی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و دیگر حوزه‌های عملیاتی تأکید داشتند، گفت: آن‌ها ایران را بهترین کشور برای همکاری اعلام کردند.

وی افزود: ما پروژه‌های زیادی در لبنان، ونزوئلا، سوریه و حتی عراق داریم، اما ادامه همکاری‌ها و گسترش آن به اراده این کشور‌ها برای استفاده از توان ایران برمی‌گردد. ما همچنین آماده همکاری در حوزه مشاوره برای اجرای پروژه‌ها نیز هستیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در پاسخ به سؤال خبرنگاری درمورد مشکلات ایران و عراق در حوزه پیمانکاری گفت: پیمانکاران زیادی در عراق از بخش خصوصی و دولتی در حال فعالیت هستند. در رابطه با برخی پیمانکاران خصوصی که ما نیز با آن‌ها در ارتباطیم، باید بگویم که قرارداد‌های یادشده باید حساب‌شده و تضمین‌شده امضا شود تا مشکلات مالی و بازپرداخت نشدن برایشان به وجود نیاید.

عابد درباره مشارکت این قرارگاه در پروژه‌های راه، شهرسازی و مسکن بیان کرد: راه و شهرسازی مشکلات خاص خودش را دارد و انتظار ما این است که اگر در پروژه‌ای در این زمینه وارد شویم، به‌لحاظ زمان‌بندی پروژه تعریف‌شده باشد و در زمان خودش تحویل داده شود. ما حدود ۳۰۰ کیلومتر ساخت اتوبان در دست اجرا داریم، اما معتقدیم هزینه احداث اتوبان با توجه به قوانین و عوارضی جاده‌ای که اکنون دریافت می‌شود، کفایت نمی‌کند؛ زیرا این هزینه برای نگهداری آزادراه کافی نیست، اما به‌تازگی نشستی در این باره داشتیم که هم قوانین تغییر کند، هم تعرفه‌ها افزایش یابد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر درباره همکاری‌های ایران و ونزوئلا و ساخت شناور برای این کشور بیان کرد: ما قرارداد ساخت چهار شناور (نفتکش) با ونزوئلا داریم که قرارداد ساخت دو شناور پایان یافته و یکی دیگر در حال انجام است و قرارداد چهارم هنوز اجرا نشده است.

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true