افزایش ترانزیت از ۵۰ میلیون تن به ۹۴ میلیون تن - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
افزایش ترانزیت از ۵۰ میلیون تن به ۹۴ میلیون تن

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از اختصاص ۵.۹ میلیارد یورو از محل فروش نفت برای تکمیل کریدورهای ریلی خبر داد و گفت: طول این محورها ۲۴۰۰ کیلومتر است که اگر تکمیل شود، ظرفیت خطوط ریلی دو برابر می‌شود و ترانزیت بار از ۵۰ میلیون تن به ۹۴ میلیون تن افزایش می‌یابد.
به گزارش خبرطلایی ، خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در نشست خبری که امروز سه‌شنبه ۲۸ آذرماه همزمان با دومین روز از هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته برگزار شد، در خصوص برنامه‌های این شرکت در حوزه ریلی گفت: احداث هزار کیلومتر مسیر ریلی توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در برنامه توسعه هفتم دیده شده که ۳ هزار و ..‌ در حال ساخت قرار دارد و مطالعات‌ حدود ۶ هزار و .. هم انجام شده است.

خادمی در خصوص تعهدات این شرکت برای اجرای پروژه‌ها اظهار کرد: نزدیک به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان قرارداد برای اجرای پروژه منعقد شده که ۱۰۰ هزار میلیارد آن از محل استیجاری است و ارزش روز آن‌ها نزدیک به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی افزود: اعتبار سالانه و آنچه در سال گذشته دریافت شده نزدیک به ۲۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که برای زیرساخت‌های کشور هزینه شده است.

به گفته خادمی برای امسال نیز ۲۴ هزار میلیارد تومان ابلاغ شده که پیش‌بینی می‌کنیم به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. قرادادهای فعلی ۸۰ هزار میلیارد تومان است که چون مربوط به سال‌های گذشته است، ارزش روز آن‌ها بیشتر می‌شود. بنابراین طبق اعتباری که داده می‌شود، متوسط عمر پروژه‌های ما ۱۰ ساله است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با بیان اینکه از محل فروش نفت، ۵.۹ میلیارد یورو برای تکمیل کریدورهای ریلی در نظر گرفته شده است، گفت: طول این محورها ۲۴۰۰ کیلومتر است که اگر تکمیل شود، ترانزیت بار ما از ۵۰ میلیون تن به ۹۴ میلیون تن افزایش می‌یابد.

خادمی با اشاره به انعقاد سه تفاهم‌نامه با شرکت‌های ایرانی گفت: علائم و سیگنالینگ خطوط راه‌آهن از سال ۱۳۸۵ به دلیل کمبود منابع بهسازی نشده بوده و این موضوع مورد تقاضای بهره‌برداران بوده است. از این رو در راستای خودکفایی در حوزه ریلی، بخش سیگنالینگ را با یک شرکت ایرانی وابسته‌ به وزارت دفاع، به قرارداد رساندیم تا برای خطوط ریلی جدید، اقدامات سیگنالینگ با استانداردهای شرکت راه‌آهن انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تولید ریل ملی در سال ۱۳۹۶ توسط ذوب‌آهن به انجام رسید و دو سال پیش هم سوزن ریل توسط یک شرکت ایرانی در زمینه بومی‌سازی خطوط ریلی انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین موافقت‌نامه اولیه برای سه آزادراه پردیس به هراز، همدان به کرمانشاه و ارومیه به تبریز انجام شد و یک تفاهم‌نامه هم برای اتصال کارخانه‌های سیمان تامین به شبکه ریلی کشور بود.

خادمی با بیان اینکه زیرساخت‌های موجود حمل ونقل متناسب با تولید خودرو یا خدمات حمل‌ونقلی نیست، افزود: به‌ عنوان کشوری که می‌توانیم درآمد خوب و پایداری برای کشور از جنبه ترانزیتی داشته باشیم، زیرساخت‌های ما هم برای داخل کشور و هم برای تراتزیت کم است.

نزدیک‌ترین، ایمن‌ترین و راحت‌ترین مسیرها از ایران می‌گذرد

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل اظهار کرد: با توجه به وضعیت جغرافیایی کشور ما، زمانی همه خطوط تجارت دنیا از ایران عبور می‌کرد، همین حالا هم نزدیک‌ترین، ایمن‌ترین و راحت‌ترین مسیرها از ایران می‌گذرد، اما ما باید کریدورهایمان را در مقایسه با کریدوهای دنیا تکمیل کنیم.

خادمی ادامه داد: امروزه در خاورمیانه رقابت کریدورهاست و چند کشور با هم قرارداد می‌بندند و برای آینده ترانزیتی خود کریدور می‌سازند. ما با توجه به موقعیتی که داریم، نیازی به تبلیغ نداریم و اگر کریدورها را بسازیم، صاحب بار از آن استفاده می‌کند.

ظرفیت افزایش بار در ایران ۶ برابر زیرساخت‌های فعلی است

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل ظرفیت افزایش بار در ایران را ۶ برابر زیرساخت‌های فعلی دانست و گفت: زیرساخت‌های ما از جمله بزرگراهی، آزادراهی و ریلی باید توسعه پیدا کند. تکمیل کریدورهای ریلی باید در برنامه باشد که این موضوع در دولت سیزدهم هم مورد توجه است و برنامه‌ها تعیین شده و به حضور مقام معظم رهبری هم رسیده است.

اختصاص ۵.۹ میلیارد یورو از محل فروش نفت برای تکمیل کریدورهای ریلی از محل فروش نفت

خادمی با بیان اینکه از محل فروش نفت ۵.۹ میلیارد یورو برای تکمیل کریدورهای ریلی در نظر گرفته شده است، گفت: این پروژه‌ها شامل خط ریلی رشت – آستارا، چابهار به مشهد، رفع گلوگاه جنوب در دورود به خرم آباد و خوزستان و همچنین شیراز به بوشهر است.

وی افزود: این مسیرها در قالب تهاتر نفتی دیده شده و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه برای آنها تعیین شده است. طول این محورها ۲۴۰۰ کیلومتر است که اگر تکمیل شود، ظرفیت خطوط ریلی ما را حدود دو برابر می‌کند و ترانزیت بار ما از ۵۰ میلیون تن به ۹۴ میلیون تن افزایش می‌یابد.

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true