سالهای دور از خانه … - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
سالهای دور از خانه …

✍️….در سال‌های اخیر با افزایش درگیری‌های اجتماعی و اقتصادی تمایل به نگهداری از افراد سالمند در خانه سالمندان روندی رو به رشد داشته است. اما طبق مطالعات انجام شده سالمندان مقیم در آسایشگاه نسبت به سالمندان مقیم در جامعه تا حد زیادی امید به زندگی خود را از دست می‌دهند و برخی ازنشانه‌های افسردگی نیز در آن‌ها مشاهده می‌شود. با توجه به این که پدیده سالمندی در کشورهای در حال توسعه مانند ایران جدید است هنوز مطالعات متمرکزی بر روی کیفیت زندگی افراد سالمند در خانه سالمندان صورت نگرفته است. به همین خاطر بیشتر افراد در مورد چگونگی مراقبت از افراد سالمند در خانواده خود دچار سردرگمی هستند .
با توجه به این که زندگی در خانه سالمندان پس از مدتی حالت یکنواخت و تکراری پیدا می‌کند ، افرادی که در این مراکز اقامت می‌کنند امید به زندگی خود را از دست می‌دهند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که روحیه سالمندان دچار اختلال می‌شود به دلیل قطع ارتباطات اجتماعی قبلی و از دست دادن یا کاهش چتر حمایتی اعضای خانواده است. هر چند بیشتر افراد فکر می‌کنند ملاقات‌های گاه گاه از خانه سالمندان می‌تواند در جهت تامین سلامت روانی سالمندان موثر باشد. اما واقعیت چیز دیگری است. آمار نشان می‌دهد این ملاقات‌ها هرگز به اندازه حضور سالمند در کنار اعضای دیگر خانواده نمی‌تواند تاثیر گذار باشد. متاسفانه اغلب افراد فکر می‌کنند بیماری تنها چیزی است که سلامت یک فرد سالمند را تهدید می‌کند در حالی که تنهایی مهم‌ترین عامل در تحریک یا بروز بیماری است.
توجه به این که جامعه ما رو به سالمندی در حال حرکت است ، در سال‌های اخیر سپردن سالمندان به خانه سالمندان با افزایش همراه بوده است. هرچند در شرایط اضطراری خانه سالمندان به عنوان یک مکان مراقبتی می‌تواند برای اشخاص سالمند در نظر گرفته شود، اما با توجه به برخی از آسیب‌های روحی وارده به این افراد در خانه سالمندان، بهتر است متولیان امر جایگزین‌های خانه سالمندان را به طور جدی‌ در دستورکار خود قرار دهند .

• فاطمه یدالهی
مشاور درمانگر موسسه مشاوره ، روانشناسی خانواده سفیر مهر – کرج

👇👇👇👇👇👇👇👇👇
شماره تماس : 02632263647
09026821006
فضای مجازی :
@SAFIREMEHRFAMILYINSTITUTE
نشانی :
کرج ، چهارراه طالقانی ، نرسیده به میدان شهدا ، جنب برج نوا ، موسسه خانواده سفیر مهر

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true