معجزه بزرگ هلدینگ خلیج فارس در سال سخت اقتصادی شکستن طلسم ۱۹ ساله پتروشیمی گچساران ؛ایرانی‌ترین الفین کشور/ گچساران؛ پروژه ای تمام ایرانی با صرفه جویی ارزی - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
معجزه بزرگ هلدینگ خلیج فارس در سال سخت اقتصادی      شکستن طلسم ۱۹ ساله پتروشیمی گچساران ؛ایرانی‌ترین الفین کشور/ گچساران؛ پروژه ای تمام ایرانی با صرفه جویی ارزی

جمعی از خبرنگاران رسانه های سراسری به دعوت دکتر مهرداد عظیمی مدیر برند، مسئولیت اجتماعی و روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس طی سفر به شهرستان گچساران از بخش های مختلف شرکت پتروشیمی گچساران و روند تکمیلی آن بازدید کردند و در ادامه نشست خبری با حضور آقای مهندس حسن نشان زاده مقدم ، معاون برنامه‌ریزی و کسب‌وکار و مصدقی فر مدیرعامل شرکت پتروشیمی گچساران و دیگر مدیران این پروژه برگزار شد که در ادامه از نظرتان می گذرد:

به گزارش خبرطلایی ،مهندس حسن نشان زاده مقدم،معاون برنامه‌ریزی و کسب‌وکار هلدینگ خلیج فارس با بیان اینکه برنامه‌های زیادی برای جمع‌آوری گازهای فلر در شرق و غرب کارون انجام شده است تا ظرفیت‌های عظیم و خالی، پر شوند،خاطرنشان کرد:یکی از برنامه‌های مهم شرکت در پروژه هویزه خلیج فارس است که علیرغم تمام کارشکنی‌ها، در حال حاضر بین ۲۵ تا ۳۰ تن NGL از این محل به بندر امام(ره) منتقل می‌شود.
وی با بیان اینکه رسالت دیگر شرکت، جلوگیری از فلرسوزی تکمیل پتروشیمی گچساران بود،تصریح کرد : روند احداث این مجتمع بیش از ۱۹ سال به طور انجامید. نبود منابع مالی و عدم پشتیبانی مالی موجب شد تا سلسله اقدامات راه‌اندازی آن به تعویق بیوفتد.
مرد عمل در صنعت پتروشیمی کشورمان با تاکید بر اینکه در طول یک سال و نیم گذشته، این ماموریت به ما داده شد که پروژه گچساران ساماندهی شود،اذعان کرد : پروژه گچساران در راستای تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام فروشی با دریافت یک میلیون و ۵۰۰هزار تن خوراک از پالایشگاه بیدبلنداحداث شد. این پروژه، ایرانی‌ترین پتروشیمی و الفین‌ساز کشور است؛ چراکه تلاش شده است تمام نیازهای تخصصی از کاتالیست‌ها تا تعمیرات اساسی و بویلرها از داخل تامین شود.
مهندس نشان زاده افزود :گچساران اولین واحد الفینی محسوب می‌شود که مشعل‌های کوره‌های آن، داخلی ساخته شده است. ناچار شدیم یکبار پروژه گچساران را کالبدشکافی کرده و دوباره طراحی کنیم تا مشکلات شناسایی شوند تا برای راه‌اندازی، مسئله‌ای پیش رونباشد.
این مدیر رزومه دار صنعت پتروشیمی با بیان اینکه امسال پروژه‌ای بزرگ‌تر از گچساران در جنوب کشور نداریم ،تصریح کرد : یکی از اولویت‌های اساسی شرکت، سازگاری پروژه‌ها با اقلیم آن منطقه است. بنابراین یکی از بزرگ‌ترین واحدهای پساب صنعتی در پتروشیمی گچساران هم احداث شده است. قصد داریم در راستای جلوگیری از آلایندگی و مدیریت انرژی، مدیریت آب را مدنظر قرار دهیم تا آب مصرفی مجددا تصفیه شود به مجتمع بازگردد.

معاون برنامه‌ریزی و کسب‌وکار هلدینگ خلیج فارس ضمن اشاره به این نکته که خوراک گچساران را به غیر از طرح‌هایی که در انتهای سال افتتاح می‌شود، به صورت مایع و گاز از شرکت ملی نفت دریافت و همچنین یک میلیون تن نفتا را از نفت آبادان دریافت می‌کنیم ،تصریح کرد : در بالادست و برای اطمینان از عدم قطع خوراک، یک میلیارد دلار برای جمع‌آوری گاز فلر در شرق کارون سرمایه‌گذاری کردیم. در غرب کارون هم ۵۰۰ میلیون تن از جمع‌آوری گاز فلر خوراک دریافت می‌کنیم ،از غرب کارون و اروندان نیز یک قرارداد منعقد شده‌ که طی دو سال آینده، این دو خط احداث می‌شود. قیمت گاز اتان که خوراک گچساران بوده، تابع فرمولی از قیمت نفت است.
نشان زاده در ادامه با بیان اینکه قیمت NGL و خوراک حاصل از جمع‌آوری گازهای فلر نیز از قیمت نفت متاثر است و همچنین ناترازی خوراک اتان به شدت خوراک متان سایر واحدها نیست،اذعان کرد : ما اتیلن مازاد نخواهیم داشت؛چرا که هم اکنون برای چهار واحد پایین دستی، یک میلیون و ۲۰۰هزار تن اتیلن نیاز داریم. با توجه به خوراک مجتمع، IRR پروژه باید بین ۱۸ تا ۲۰ باشد.
وی افزود :در پروژه گچساران، نرخ تسعیر ارز و تصمیم‌گیری‌های خلق الساعه از جمله ریسک‌ها بوده است. در سال ۱۴۰۰، هلدینگ حدود ۲۳ میلیون تولید و ۲۵۶ همت فروش داشت. مجموع فروش هلدینگ در سال گذشته بالغ بر ۴۶۰ همت بوده است. در گچساران، امسال با توجه به روند معمول راه‌اندازی مجتمع و سال اولی بودن آن و همچنین تامین خوراک، برای ۶ماهه دوم حدود ۴۰ تا ۵۰درصد ظرفیت برنامه‌ریزی شده که تولید تجاری آن آغاز شده و حدود ۶۰۰هزار تن اتیلن است. قصد نداریم تا زمانی که پروژه‌ها تکمیل نشده و شکل نگرفته‌اند، در بورس عرضه شوند. اما در آینده به جهت تامین مالی و سایر مزایا به بازار خواهند آمد.
این مدیر کاربلد صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه پروژه گچساران ۱/۲ میلیارد دلار هزینه داشته و هلدینگ ۲۶۶ میلیون دلار هزینه کرده است (منهای تسهیلات ریالی که دریافت کردیم)،تصریح کرد:طبیعتا در سال اول و دوم انتظار سوددهی نخواهیم داشت،به طور حتم سود عملیاتی خواهیم داشت، اما صرف بازپرداخت تسهیلات خواهد شد. درخصوص افزایش سرمایه گچساران گفته شد که در دادگاه کیفری، این ادعا رد شد و‌ این موضوع در محاکم قضایی در حال پیگیری است.

مهندس حسن نشان زاده مقدم،معاون برنامه‌ریزی و کسب‌وکار هلدینگ خلیج فارس در خاتمه نشست خبری با بیان اینکه در ۱۶ ماه گذشته، ۱۲ همت تسهیلات دریافت کردیم و در مجتمع گچساران هزینه شد،خاطرنشان کرد : با توجه اینکه افزایش نرخ ارز در صورت‌های مالی به صورت ریالی شناسایی می‌شود، اما هزینه مالی برای شرکت دارد، خود را در سود نشان می‌دهد 2.1 میلیارد دلار بودجه مصوب پروژه گچساران بود. این در حالی است که ۸۰درصد این مجتمع داخلی‌سازی و موجب صرفه‌جویی ارزی شد.

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true