“شفارا”؛جزء 20شرکت برترشستا / خروج پتروشیمی فارابی از زیان - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
“شفارا”؛جزء 20شرکت برترشستا  / خروج پتروشیمی فارابی از زیان


مجمع عمومی سال مالی منتهی به 1401/12/29 پتروشیمی فارابی، راس ساعت 10 صبح امروز 23 خرداد در مجتمع فرهنگی تلاش با حضور بیش از 83درصد از نمایندگان سهامداران حقوقی و سهامداران حقیقی برگزار شد.
به گزارش خبرطلایی ،مهندس فخرائی مدیرعامل پتروشیمی فارابی با بیان اینکه ۲۲درصد دارایی و ۳۲درصد حقوق صاحبان سهام نسبت به سال گذشته با وجود عدم رشد حاشیه سود در شرکت رخ داده‌ ،تصریح کرد:بدهی‌های شرکت تنها ۱۸درصد نسبت به سال قبل رشد داشته‌ است.
وی با تاکید براینکه در DOP حدود ۶درصد ارزش بازار داخلی را در اختیار داریم و عرضه آن را در بورس کالا در دستور کار قرار داده‌ایم،خاطرنشان کرد :شرکت در بخش انیدرید فتالیک با افت تولید همراه بود، اما سهم بازار۲۶درصدی از نیاز داخل را دراختیار دارد.
مدیرعامل رزومه دارپتروشیمی فارابی درادامه با اشاره به اینکه منابع مالی مورد نیاز شرکت در این سال از محل عملیات شرکت و نه تامین مالی، ایجاد و تلاش شده حداقل نقدینگی مورد نیاز شرکت همواره موجود باشد،اذعان کرد :به دلیل اورهال و عدم تامین خوراک مورد نیاز، شرکت عملا دو ماه از سال ۱۴۰۱ تولیدی نداشت و همین امر باعث شده که نسبت به سال قبل ۱۰درصد افت در تولید را ثبت کند؛اما به دلیل اورهال، بهای تمام‌شده محصولات برای سال بعد و بهره‌وری تولیدات بهبود خواهد یافت.
مهندس فخرائی در ادامه افزود: شرکت اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سهام و خرید سهام در جهت ایجاد درآمد غیرعملیاتی کرده که سرمایه‌گذاری در پتروشیمی خراسان نمونه‌ای از آن است.
وی با بیان اینکه شرکت در واحد DOP با واردات الکل به دنبال تولید دو برابری نسبت به سال قبل است،خاطرنشان کرد : پرژه فوماریک اسید که از پساب محصولات تامین می‌شود، در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد که می‌تواند حاشیه سود بالایی برای شرکت ایجاد کند، همچنین پروژه اتانل سنتزی از دیگر پروژه‌های با اهمیت شرکت است.
مدیرعامل پتروشیمی فارابی با تاکید بر این نکته که در مجموع در بخش‌های مختلف، ۱۰۸ پروژه مختلف تعریف شده که در جهت کاهش بهای تمام‌شده و رشد حاشیه سود شرکت است،اذعان کرد :به نظر می‌رسد رای سنگین دادگاه در رابطه با پرونده شرکت دریا خدمات آلوارس لغو شود و قرار بر این است که به صورت سه ماهه به سهامداران گزارش داده شود و احتمال رفع توقیف اموال و دارایی‌ها وجود دارد.
وی افزود:با توجه به اینکه پتروشیمی فارابی سابقا زیرمجموعه دولت بوده، در بخش حقوق مزایای بازنشستگان صنعت نفت با این صندوق اختلاف نظر دارد که در مرحله بررسی و دادرسی است که با توجه به قابل توجه بودن عدد محل اختلاف، باید پیگیری‌های لازم برای عدم تضییع حقوق سهامداران صورت بگیرد.
مدیرعامل خوشفکر پتروشیمی فارابی با اشاره به اینکه به دلیل فرسودگی خطوط تولید نیازمند اورهال و تعمیرات در خطوط تولید بودیم،تصریح کرد: در این اورهال کاتالیز و نمک انتقال حرارت را تامین و تعویض کردیم که این تغییرات باعث کاهش ضریب مصرف ارتوزایلین و افزایش ظرفیت تولید محصولات شده است.
وی با بیان اینکه بازگشت سرمایه پروژه فوماریک اسید با توجه به حاشیه سود بالا در حدود یک سال و نیم خواهد بود،خاطرنشان کرد :مشکلات واحد پارازایلین پتروشیمی بوعلی باعث آسیب به ما و پتروشیمی تندگویان شده است که امیدواریم به زودی و با رفع مشکلات بتوانیم ارتوزایلین خود را از این پتروشیمی تامین کنیم.
مهندس فخرائی با بیان اینکه در دو پرونده آلوارس و صندوق بازنشستگی نفت همچنان مشمول ماده ۱۴۱ هستیم که با رفع آثار این دو پرونده مجددا برای خروج از این ماده اقدام خواهیم کرد،ادامه داد :علاوه بر این با در نظر گرفتن افزایش سرمایه آتی شرکت، می‌توانیم امیدوار باشیم که از این
ماده خارج شویم. برای خرید ارتوزایلن با پتروشیمی نوری قرارداد داریم و براساس آن، قرارداد خرید صورت می‌گیرد. در مورد فروش محصولات، PAF در بورس کالا و DOP به شکل مذاکره‌ای با متقاضیان به فروش می‌رسد.
مدیرعامل هدفمند پتروشیمی فارابی در خاتمه مجمع عمومی عادی سالیانه گفت :برای تامین خوراک، راهبرد‌هایی مدنظر قرار گرفته است تا شرکت با مشکل خاصی در سال جاری مواجه نشود و از طریق واردات مواد اولیه بخصوص برای تولید محصول DOP اقدام خواهد کرد.
در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه شفارا، موسسه حسابرسی داریا روش به عنوان حسابرس و بازرس قانونی و روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار آگهی ها انتخاب شد.
در مجمع فوق العاده این شرکت نیز ، افزایش سرمایه ثبت شده شرکت به 220 میلیارد تومان از محل مطالبات پتروشیمی فن آوران و پتروشیمی امیر کبیر مورد تایید هیات مدیره و سهامداران حاضر قرار گرفت.

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true