گفتگوی خبرطلایی با علی تواضع، امپراتور خشکبارایران در خاورمیانه : درخشش نام تواضع اصل بر بلندای خشکبار ایران زمین - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
گفتگوی خبرطلایی با علی تواضع، امپراتور خشکبارایران در خاورمیانه : درخشش نام تواضع اصل بر بلندای خشکبار ایران زمین

لیلا سبزه علی

آجیل از قدیم جزو تنقلات خانواده‌های ایرانی بوده و از ایران به سایر کشورها و قاره‌ها راه پیدا کرده به‌طوری‌که بعد از فرش و زعفران، پسته نماد کشور ایران است هر چند این روزها پسته نیز حال خوشی در بازارهای صادراتی و جهانی ندارد،مشاهدات میدانی از سطح شهر تهران نشان می‌دهد که آجیل فروشان وضعیت خوبی ندارند. کاهش قدرت اقتصادی مردم نیز سبب شده که فعالان این صنف به فکر تغییر کاربری و خروج سرمایه خود از این کار باشند. امروز وضعیت به گونه‌ای شده که خانواده‌ها مجبور هستند بسیار محتاط عمل کنند و اولویت را به مواد غذایی بدهند. با این افزایش قیمت‌ها دیگر پولی برای کارمند یا کارگر نمی‌ماند که بخواهد آجیل یا تنقلات بخرد.
کمتر از 15روز به پایان سال 1401 مانده است با توجه به شرایط سخت اقتصادی، عیدی که آجیل و خشکبار پای ثابت پذیرایی از میهمانان بود اما با افزایشی نجومی قیمت آجیل دیگر جایی ندارد …
تاجر جوان خشکبار ایران با اشاره به میزان افزایش قیمت‌ها در چند ماه اخیر گفت: با کاهش تقاضا و خرید از سوی مردم، تولیدکنندگان هم توان تولید خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر تورم عمومی اقتصاد ایران علاوه بر جیب مردم، هزینه‌های تولید را هم افزایش داده است. خود ما هم از این قیمت‌ها شوکه شدیم،قیمت ما ارتباط مستقیمی به دلار دارد، اگر قیمت آن کاهش پیدا کند آجیل هم ارزان‌تر می‌شود، بار ما صادراتی است، کشاورز به دنبال فروختن جنس به بالاترین قیمت است، وقتی قیمت دلار بالا باشد طبیعی است که جنس خود را به صادر‌کننده می‌دهد تا به ما.
وی با بیان اینکه مردم دیگر پول ندارند که آجیل بخرند، مردم نسبت به پارسال فقیرتر شده‌اند که حتی چهارتا پسته و تخمه که شبها بنشینند با خانواده مشغول شوند را نمی‌توانند تهیه کنند، فکر نکنم چنین چیزی سابقه داشته باشد که مردم ظرف یکسال اینقدر فقیر بشوند ….

حذف تدریجی آجیل از سبد خانوار مردم

تواضع افزود:از آنجایی که مردم ایران زمین سنت گرا هستند،نوروز هم سنتی قدیمی است که مردم دور هم جمع می شوند خستگی یکسال کار و تلاش را از خود دور می کنند ، اما امسال بوی عید کمتربه مشام می رسد در سالهای گذشته تب و سال ورود به سال نو خیلی بیشتر بود اما امسال به خاطرسال سخت اقتصادی خرید آجیل کمرنگتر شده و شوری آجیل به تلخی فقر نزدیک شده است ؛چرا که جزو اقلام اصلی مردم نیست و ما جزوشاخه آخر هستیم ومردم در این شرایط سخت اقتصادی ناگزیر به تهیه برنج ،گوشت ،مرغ و روغن وتخم مرغ و شیر هستند سفره های مردم در حال کوچکتر شدن است .
وی ادامه داد :از آنجایی که بسیاری از شرکتها برای تبریک نورزی به جای وجه نقد اقدام به تهیه خشکبار می کنند بسیار پسندیده است چراکه هم برای صنف ما صرفه اقتصادی داردو هم اینکه لحظات شادی را کنار هم با خوردن آجیل سپری خواهند کرد بسیار ارزشمند است .
کاهش 50 درصدی صادرات خشکبار در سالی که گذشت

وی با بیان اینکه صادرات خشکبار یکی از مزیت‌های رقابتی ایران در صحنه تجارت بین‌الملل است و به دلیل دارا بودن منابع و محصولات باکیفیت در سطح تجارت خارجی به‌عنوان یکی از کشورهای قدرتمند خودنمایی می‌کند،تصریح کرد: چندین دهه است که صادرات انواع خشکبار به ‌عنوان یکی از اهداف مهم تولیدکنندگان و تاجران عرصه خشکبار در دستور کار قرار گرفته و توانسته بخش زیادی از محصولات این حوزه برای بازارهای جهانی بسته‌بندی و ارسال شود.
بزرگترین تاجر خشکبار آجیل کشورمان با بیان اینکه ما به کشورهای آلمان ،کانادا،بعضی از کشورهای اروپایی و همچنین حاشیه خلیج فارس صادرات داریم ،اظهار داشت :در سالی که گذشت صادرات محدودتر شده است علاوه بر شرایط سخت اقتصادی در بخش کشاورزی سال خوبی نداشتیم و محصولات همانند گذشته نبود در تناژ ضعیفی قرار داشتیم ؛چرا که محصولی که در بخش کشاورزی به دست می آید عوامل متعددی از جمله آب و هوا و… تاثیر بسزایی دارند وهمچنین با توجه به خشکسالی ای که در سالیان گذشته درگیر بودیم این مشکلات چندین برابر شد وتولید خشکبار در کشورمان با شرایط اقلیمی و آب هوایی روبرو شده و خشکسالی امان تولیدکنندگان این محصولات را بریده است. .امیدواریم با توجه به بارش های سال جاری مشکلات گذشته در بخش کشاورزی مرتفع شده وشاهد رشد صادرات در این بخش باشیم . البته ناگفته نماند نیروی انسانی نقش موثری درکیفیت محصول دارد که به طبع پرهزینه خواهد بود دامنه این کار بسیار گسترده است به عنوان مثال خرما ،کشمش ،انجیر ،پسته انواع مختلفی دارند که هزینه زیادی هم برای کیفیت بالای محصول به کشاورز تحمیل می شود .

ارز آوری در محصول پسته پایین آمده است /بازار جهانی پسته درحال فروپاشی
این تاجر جوان با اشاره به اینکه صادرات خشکبار به کشورهای خارجی در عین این که درآمد خوبی دارد ولی سختی‌ها و چالش‌های خاصی نیز به همراه دارد، یکی از این موارد مباحث مربوط به قوانین و مقررات است،اذعان داشت : متاسفانه 2 سالی است در بازار جهانی از رقبایمان در صادرات محصول پسته عقب افتاده ایم؛ چراکه در شرایط نوسانات قیمت ارز تناژ پسته کاهش پیدا کرده است ؛زیرا وقتی محصول به اندازه کافی وجود داشته باشد راه صادرات را بلدیم چه با ارز نیمایی ، چه با ارز آزاد توجیه پذیراست هر راهی که دولت پیش روی ما قرار دهد راهش هم وجود دارد غرض ارزآوری به کشورمان است که قطعا تفکرات کارشناسانه ای هم پشت قضیه وجود دارد.
علی تواضع در پاسخ به این سوال که رئیس اتحادیه خشکبار که گفته بودند 50تا 70درصد بازار صادرات خشکبار ازدست رفته است ،اذعان داشت: در رنگ باختن بازار صادرات مسائل مختلفی دخیل بوده از جمله شرایط بد آب و هوایی ،بالا رفتن نرخ محصولات و همچنین رقبای خارجی که از این فرصت به نفع خود استفاده کردند و محصولات را با قیمت پایین تری عرضه کردند که ما نتوانستیم درآن بازار شرکت کنیم و برنده شویم .
اختلال اینترنت موجب از دست رفتن فروش آنلاین شد

وی با بیان اینکه اختلال دراینترنت بازار فروش آنلاین را تحت تاثیر قراار داد ،افزود:با وجود مشکل اینترنت در عین حال قطعی گاز و برق را هم داشتیم و مشکلات عدیده ای را نه تنها برای ما بلکه برای خیلی از همکاران به مدت 2 ماه ایجاد کرد ک صدمات جبران ناپذیری را در پی داشت اما با تمام این مشکلات در حال کار وخدمات رسانی به مردم عزیزکشورمان هستیم.
برند تواضع 800نوع محصول متنوع و با کیفیت دارد/ تواضع برای همه مردم ایران زمین

این تاجر خشکبار ایران زمین با بیان اینکه تنوع محصول در برند تواضع بالاست ،خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط سخت اقتصادی همه اقشار مردم می توانند ازمحصولات متنوع و کیفیت های متفاوت تواضع بهره مند شوند .
هیچ مافیایی پشت پسته وجود ندارد/ پسته هایی که دیگر نمیخندد

علی تواضع در پاسخ به این پرسش که مافیای پسته کیست ؟ اذغان داشت:هیچ مافیایی برای پسته وجود ندارد به دلیل نوسانات قیمت ارز دچار کمبود پسته شده ایم ؛چرا که با بالا رفتن قیمت ارز خریداران خارجی منتفع می شوند و تجار صادراتی با سود بالا اقدام به خرید خواهند کرد و تجار داخلی متضرر می شوند زیرا پسته اصلی ترین محصول صادراتی ماست که ارتباط مستقیم با نوسانات دلار دارد گفتنی است زعفران هم از این قاعده مستثنی نیست.
خشکبار؛ اولویت سازمان حمایت نیست

مدیر برند تواضع با بیان اینکه دغدغه های سازمان حمایت بسیار بالاست و خشکبار جزو اقلام اصلی و مایحتاج مردم نیست ،افزود: مردم روز به روز در حال محدود شدن خوراکشان هستند و آجیل هم در حال کمرنگ شدن از سبد کالایی مردم است که اتفاق خوشایندی در پی نخواهد داشت.
صادرات غیر نفتی را پررنگتر کنیم

تاجر جوان خشکبار تصریح کرد:محصولات خشکبار جزو صادرات غیر نفتی است اما اقلام بزرگتری از جمله فرش ،سنگ ،سرامیک و کاشی هستند که در زمره صادرات غیر نفتی کشورمان قرار دارند ما در بخش مواد غذایی درگیر این موضوع هستیم که به طبع شرایط را سخت تر می کند که با دید بلند مدت ومدیریت قوی می توان تدبیری برای برون رفت از این فضا اندیشید که در عرصه جهانی بدرخشیم.

 

تداخل بهار طبیعت با بهار قرآن

وی با بیان اینکه تداخل دو بهار بسیار فرخنده است و خیر و برکت فراوانی به همراه دارد ،ادامه داد:این همزمانی در خریدهای مردم تاثیر بسزایی گذاشته است ؛چرا اقلامی از جمله خرما،عسل ،گردو و کشمش پلویی هم به سفارشات اضافه شده که سفره های افطار مردم شیرین تر شود.
آجیل های مشکل گشایی که دیگر گره گشا نیست
تاجر خشکباری که بیش از سه دهه در این عرصه خوش درخشیده در خصوص تغییر سبک خرید و زندگی مردم در ادوار مختلف تصریح کرد:نسل به نسل شرایط خرید و روابط مردم در حال تغییر و دگرگونی است دیگر از دور همی های 15روزه عید در خانه های پدربزرگ و مادربزرگ ها خبری نیست و خانواده ها روز به روز کوچک تر شد وگاها به خانواده های تک نفره تبدیل شده اندوسبک خرید بسیار تغییر کرده است .خبری هم از خرید آجیل مشکل گشا نیست.
پسری که در امور خیر دنباله رو پدر است /عبادت به جز خدمت خلق نیست
وی با بغضی در کلام و چهره وقتی نام پدر را بر زبان جاری می کند ،می گوید :از سالیان دور خیرینی بوده و هستند که برای افراد کم بضاعت از ما خرید می کنند که ما هم رعایت خریدهایشان را می کنیم که در این امر خیر خداپسندانه سهم کوچکی داشته باشیم .

دولت یار باشد بار نباشد /کارمان را خوب بلدیم

556557544این تاجر خشکبار و آجیل با اشاره به بحث خصوصی سازی در صنف خشکبار تصریح کرد:با توجه به شرایط تلخ اقتصادی ما کارمان را خوب بلدیم و نیازی به کمک نداریم؛چرا که بعضا کمکها دردساز خواهد شد .خواهشا در کنار ما باشند ،مقابل ما نباشند ،زیرا تصویب خیلی از قانون ها سنگ اندازی را بیشتر می کند تا هموار شدن و راه ها را سد می کنند .مشاوره های افراد خبره هم تاثیر بسزایی در خدمت به مردم خواهد داشت.

لیلا سبزه علی

false
false
false
false

true