دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: وضعیت زبان فارسی نگران‌کننده است - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: وضعیت زبان فارسی نگران‌کننده است

شالویی با تاکید بر اینکه وضعیت زبان فارسی نگران‌کننده است، گفت: برای حفظ زبان فارسی نیازمند پویش‌های عمومی و مردمی هستیم.

به گزارش خبرطلایی ، نشست خبری بزرگداشت استاد شهریار و روز ملی شعر و ادب فارسی امروز (چهارشنبه) با حضور «محمود شالویی» دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد.

شالویی به جایگاه شهریار اشاره کرد و با تاکید براینکه تجلیل و تکریم از این شخصیت و پرداختن به زبان و ادب فارسی در دستور کار است، اظهار داشت: امروز بخاطر ارتباطات گسترده جهانی باید بتوانیم زبان فارسی و گویش‌های مادری را حفظ کرد.

دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ایجاد شورا‌ها و هماهنگی‌های لازم در زمینه حفظ زبان فارسی و گویش‌های محلی اشاره کرد و با بیان اینکه وضعیت زبان فارسی نگران کننده است، تاکید کرد: برای حفظ زبان فارسی نیازمند پوشش‌های عمومی هستیم و روز شهریار نیز می‌تواند در این زمینه یاری‌گر باشد.

وی از برگزاری ویژه برنامه روز شهریار در برج میلاد خبر داد و گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس فرهنگستان ادب و فارسی و مهمانان ویژه‌ی دیگری در این رویداد حضور خواهند داشت؛ همچنین در شهر تبریز و سایر ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چنین برنامه‌هایی خواهیم داشت.

شالویی در ادامه با اشاره به این نکته که کشور ایران در دنیا به فردوسی، حافظ، سعدی، خیام، مولوی و… شناخته می‌شود، گفت: ما در دنیا به همین شعر و ادب‌مان شناخته می‌شویم و البته نه فقط شاعران قرون گذشته که شاعران معاصر نیز میان جهانیان شهرت خاصی دارند به همین منظور در ۲۷ شهریور برنامه ویژه‌ای در برج میلاد تهران برگزار می‌شود و ادیبان بسیاری نیز از سراسر کشور این روز را گرامی خواهند داشت.

وی روز هفتم مهر را روز گرامی‌داشت شمس تبریزی معرفی کرد و گفت: برای این روز سه برنامه در نظر گرفته شده که در شهر‌های خوی، قونیه و تهران برگزار خواهند شد. مسئولان محترم در شهرستان خوی اعم از نماینده محترم این شهر در مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های اجرایی در شهرستان خوی و استان آذربایجان غربی برای تدارک این برنامه زحمت بسیار کشیده‌اند.

شالویی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که روز بزرگداشت شمس تبریزی اهمیت بسیاری دارد و ما باید هوشمندانه در این روز عمل کنیم، گفت: شمس در خوی است و مولانا در قونیه. ارتباط خوی با قونیه می‌تواند جریان نویی را در فرهنگی عرفانی و همچنین در زبان فارسی ایجاد کند. این ارتباط هم به معرفی هرچه بهتر مولانا می‌انجامد و هم شمس را بیشتر به جهانیان می‌شناساند. متأسفانه شمس هنوز برای جهانیان معرفی نشده است و جز برخی خواص و بویژه مستشرقان دیگر مردمان از وجود چنین شخصیت برجسته‌ای آگاه نیستند.

وی افزود: روز بیستم مهر هم آئین بزرگداشت روز حافظ را داریم. تلاش داریم که برنامه‌های پاسداشت این روز تنها به شیراز و حافظیه محدود نشود و برنامه جنبه ملی پیدا کند. برنامه‌هایی را نیز با همراهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنان فرهنگی ایران در کشور‌های مختلف تدارک دیده‌ایم. یکی از برنامه‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم که همیشه مورد تاکید وزیر محترم ارشاد هم بوده برپایی آئین‌های بزرگداشت برای شخصیت‌های بزرگ ملی است. ما تا پایان سال برنامه‌های مختلفی را از طریق وزارتخانه و همچنین انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و فرهنگستان زبان و ادب پارسی برگزار خواهیم کرد و امیدواریم که جامعه خبری نیز طبق معمول همراهی کند و شاهد پوشش خبری این رویداد‌ها در تمامی رسانه‌های کشور باشیم.

شالویی در پایان به برپایی مراسم چهلمین روز درگذشت امیرهوشنگ ابتهاج که از جمله دوستان و نزدیکان مرحوم شهریار هم بود، اشاره کرد و گفت: کلیه برنامه‌های مربوط به بازگشت پیکر مرحوم ابتهاج با همراهی خانواده این شاعر شهیر برگزار شد. فرزند گرامی ایشان نیز هم‌اکنون در کشور حضور دارند و چند روز پیش نیز با ایشان تماس تلفنی داشتم تا بتوانیم آئین چهلمین روز درگذشت استاد ابتهاج را با مراسمی درخور شأن ایشان برگزار کنیم. هم‌اکنون اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان مشغول برنامه‌ریزی و تدارک برای اجرای این برنامه است.

false
false
false
false

true