پتروشیمی خارک در اتاق شیشه ای و شفافیت در پاسخگویی / 100% محصولات تولیدی شرکت صادراتی هستند - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
پتروشیمی خارک در اتاق شیشه ای و شفافیت در پاسخگویی / 100% محصولات تولیدی شرکت صادراتی هستند

به گزارش خبرطلایی ، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی خارک با حضور بیش از 85 درصدی سهامداران برگزار شد .

اهم اقدامات صورت گرفته در پتروشیمی خارک به شرح ذیل است : سود ناخالص شرکت اصلی در سال 1400 نسبت به سال 1399، 14.5 درصد افزایش، سود عملیاتی 7درصد کاهش و سود خالص نیز حدودا 16 درصد کاهش داشته است. دلیل کاهش سود خالص بحث مالیات بر عملکرد و افزایش نرخ گاز خوراک بوده است.

درآمد فروش شرکت نسبت به سال مالی گدشته 80درصد افزایش داشته که عمدتا از محل افزایش نرخ فروش بوده است. بهای تمام شده محصولات شرکت 197 درصد افزایش داشته که عمده افزایش به دلیل رشد نرخ گاز خوراک بوده است.

ریسک های عمده شرکت مشکلات تامین گاز خوراک با توجه به نوسانات تولید نفت در شرکت نفت فلات قاره و نامشخص بودن تاثیر شرایط روز بازار در ارتباط با فروش محصولات است.

پتروشیمی خارک مستقیما گاز همراه نفت را از سر چاه با استفاده از 19 لوله 4اینچ الی 20 اینچ دریافت می کند. این مساله باعث می شود که شرکت مستقیما وابسته به تولید نفت باشد.

ظرفیت تولید متانول شرکت 660هزار تن در سال می باشد.

محصولات تولیدی شرکت سولفور، پروپان، بوتان، پنتان پلاس و متانول هستند.

100% محصولات تولیدی شرکت صادراتی هستند.

پروژه متانول 2 که در سال 1384 آغاز شده و تاکنون فراز و نشیب های زیادی داشته است پیشرفت فیزیکی حدودا 30درصدی داشته است. با احداث این پروژه بیش از 1میلیون تن سالیانه به ظرفیت تولید متانول شرکت افزوده می شود.

خارک بهترین مکان برای تولید اقتصادی متانول در ایران است.

شرکت باید به سمت تکمیل زنجیره ارزش پیش برود.

امروز 13.5 میلیون تن ظرفیت فعال متانول در کشور داریم.

در توضیح به گزارش بازرس و حسابرس قانونی:161718192022

پروژه متانول 2 نیاز به سرمایه گذاری 600میلیون یورویی دارد. چون حجم سرمایه گذاری مورد نیاز زیاد است با احتیاط گام بر می داریم. اعتقاد داریم که متانول به قیمت های واقعی خود بر می گردد بنابراین احداث این پروژه را در بلندمدت اقتصادی می دانیم.

7 میلیون دلار از مطالبات سنواتی وصول شده است. در حال بررسی برای وصول سایر مطالبات نیز هستیم.

در پاسخ به سوال سهامداران عنوان شد:

در رابطه با پروژه، 1.5 میلیارد دلار هزینه NGL و 600 میلیون دلار هزینه متانول بود. با توجه به ضعف اساسی تامین مالی در کشور تامین این هزینه ها میسر نبود. در نظر گرفتیم که به جای NGL، CNG را از سرزمین اصلی دریافت کنیم.

متانول به عنوان سوخت هم می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. نسبت به مازوت برای سوخت نیروگاه ها صرفه اقتصادی هم دارد.کماکان هزینه 600 میلیون دلاری برای احداث متانول را نسبت به سایر پروژه ها ارجح می دانیم. مطالعاتی در این حوزه داشتیم و برای پتروشیمی خارک، احداث واحد متانول 2 حتی نسبت به احداث واحد الفین یا موارد دیگر خوراک گازی اولویت دارد و آن را اقتصادی می دانیم.

پتروشیمی خارک مشکل قطعی گاز ندارد. بخش بزرگی از هزینه هایی که در شرکت های متانول ساز رقیب وجود دارد در خارک نیست مثل هزینه های حمل و نقل و بارگیری. از این بابت ساختار پتروشیمی خارک منحصر به فرد است.

نرخ فروش شرکت براساس CFR چین است. نرخ های فروش پتروشیمی خارک معمولا از شرکت های دیگر بالاتر است که دلیل آن کیفیت بالای متانول تولیدی شرکت است.

در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی خارک به ازای هر سهم 5000 ریال سود تقسیمی تصویب شد.

طبق برنامه زمانبندی سود سهامداران حقیقی 24 مردادماه از طریق سامانه سجام پرداخت می شود.

false
false
false
false

true