نمایشگاه و کارگاه آموزشی پرده کشی و نقاشی قهوه‌خانه‌ای در نوروزگاه پارک ملت تهران: هنر پرده کشی،اساس و بنیان هنر پرده خوانی و نقالی است - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
نمایشگاه و کارگاه آموزشی پرده کشی و نقاشی قهوه‌خانه‌ای در نوروزگاه پارک ملت تهران:  هنر پرده کشی،اساس و بنیان هنر پرده خوانی و نقالی است

هنر پرده کشی، شیوه ای از مکتب نقاشی قهوه‌خانه‌ای است که حدود ۲۰۵ سال قدمت دارد و در تمام این مدت،فقط و فقط با یک الگوی ثابت عاشورایی ،اجرا می شده است.
به گزارش خبرطلایی ،برای حفظ این مکتب هنری، استاد مهدی طالعی نیا اولین پرده ی درویشی شاهنامه ای(سال ۱۳۹۵) و اولین پرده درویشی علوی(سال ۱۴۰۰) و چندین پرده ی دیگر را ساخته که در پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری رونمايي شد و موفق به کسب نشان ملی اصالت از این وزارتخانه شد و این هنر زیبا در سال‌های اخیر از منسوخ شدن نجات یافت.
در این نمایشگاه، نمونه های دیگری از انواع پرده های نقالی، موسوم به پرده درویشی به نمایش گذاشته شده است.
معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۳ تهران افتخار دارد برای اولین بار در یک رویداد فرهنگی هنری با حضور هنرمندان تجسمی و نمایشی اعم از نقاشِ پرده کش و نقالِ پرده خوان ،تجربه ای متفاوت و مردمی از این هنر ملی را در جشن نوروز ۱۴۰۱ در نوروزگاه فرهنگ و ملل، بوستان بزرگ ملت( پارک ملت) به نمایش بگذارد.

هنرنقالی که از آن به عنوان داستان سراییِ نمایش ایرانی یاد می کنند، در سال ۱۳۹۰ به عنوان یک میراث معنوی فرهنگی ایرانی توسط وزارت میراث فرهنگی در یونسکو به ثبت جهانی رسید. این هنر که یکی از قدیمی ترین شیوه های نمایش در ایران می باشد، همواره نقش حائز اهمیتی را در سطح جامعه از شهر ها تا روستاها ایفا نموده است.
پیشینه ی نقالی را به سده های دور از دوره ساسانی نسبت می دهند. اما همواره از نمایشِ آیینی – تاریخی پرده خوانی به عنوان یادگاری بر جای مانده از دوران صفویه یاد می شود. در نقالی بازیگر یا نقال، داستان ها را به صورت نظم یا نثر که با حرکات همراه بوده بیان می نماید. پرده خوانها حامل و آورنده ادبیات و فرهنگ شفاهی ایرانی هستند و با فرهنگ محلی، زبانها، گویش ها و موسیقی سنتی آشنایی دارند.

نمایشگاه پرده های نقالی به همراه کارگاه های پرده کشی و پرده خوانی از ۵ ام فروردین ۱۴۰۱ در پارک ملت تهران،آغاز شده و تا ۱۲ ام فروردین ماه ادامه دارد. علاقمندان می توانند تا ۱۲ ام فروردین ماه از این نمایشگاه جذاب پرده های نقالی که با نقالی حماسی و مذهبی انجمن نقالان در نوروزگاه پارک ملت همراه است بازدیدکنند.

خبرنگار: نرگس صافی

false
false
false
false

true