امروزه استفاده از گیاهان دارویی در حوزه سلامت در اولویت است - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true

امیرعباس جعفری عضو کارگروه تخصصی دامپزشکی ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، در راستای جایگاه گیاهان دارویی در دنیای امروز گفت: امروزه تمام کشورهای دنیا به سمت استفاده از گیاهان دارویی و بالطبع به سمت داروهای گیاهی روی آورده‌اند. داروهای گیاهی از مضرات و معایب کمتری نسبت به داروهای شیمیایی برخوردار هستند و عمدتاً عوارض جانبی کمتری دارند
به گزارش خبرطلایی ،وی توضیح داد: در فناوری داروهای گیاهی دو تا واژه به چشم می‌خورد، یکی “داروها با منشأ گیاهی” و دیگری “گیاهان دارویی” است. استفاده از گیاهان دارویی به شکل گیاه کامل، عصاره یا اشکال مختلف فیزیکی و شیمیایی که از آن استخراج شده صورت می‌گیرد.
جعفری داروها با منشأ گیاهی را این‌گونه توضیح داد: تولید این داروها با استفاده از علوم شیمی و داروسازی است و با جداسازی عناصر مؤثره سعی می‌کنند که این عناصر مؤثره را بر محمل‌های شیمیایی سوار کنند تا بتوانند آنها را نگهداری کنند و در قالب اشکال مختلف دارویی استفاده کنند.
وی افزود: درکشورهایی مانند چین، هند، ایران یا حتی در کشورهای غربی از گیاهان دارویی استفاده می‌کنند. نکته مهم در جایی‌که بحث داروهای گیاهی مطرح می‌شود این است که با این موضوع باید علمی‌تر و ریزبینانه تر برخورد شود و آن را توسط اساتید فن و متخصصان دانشگاه‌های داروسازی از بحث طب سنتی بیرون بیاوریم.
عضو کارگروه تخصصی دامپزشکی ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی معاونت علمی درباره جایگاه گیاهان دارویی در ایران گفت: کشور ما یک پیشینه و تاریخ قوی در این زمینه دارد. همه ملل مختلف دنیا از گیاهان در درمان بیماری‌ها استفاده کرده‌اند. حتی در کتب آسمانی و از قول انبیا داریم که از گیاهان و آنهایی که در اطراف انسان است در درمان بیماری‌ها و در سلامتی استفاده شود.
جعفری توضیح داد: بعد از انقلاب و بخصوص در یکی دو دهه گذشته تغییر مهمی در این زمینه رخ داده و با حمایت‌هایی که از این موضوع به عمل آمده و مخصوصاً حمایت‌های ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منوط به تاکیدهای رهبر معظم انقلاب به‌ویژه در ارائه سیاست‌ها در حوزه سلامت، می‌بینیم که به استفاده از گیاهان دارویی و طب سنتی ایران بسیار اهمیت داده می‌شود و الگویی برای توسعه کار در پیش روی ما گذاشته شده است.
در همین راستا ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی چند سالی است که جشنواره گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) را برگزار می کند. چهارمین دوره این رویداد نیز امسال 21 تا ۲۴ آبان ماه 97 در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود.

false
false
false
false

true