گفتگوی نوروزی خبرطلایی با علی تواضع، تاجر بزرگ خشکبار ایران: موسیقی صدای پای بهار بعد از 2 سال رخوت وبیماری به گوش می رسد ز کوی یار می‌آید نسیم باد نوروزی از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
گفتگوی نوروزی خبرطلایی با علی تواضع، تاجر بزرگ خشکبار ایران: موسیقی صدای پای بهار بعد از 2 سال رخوت وبیماری به گوش می رسد  ز کوی یار می‌آید نسیم باد نوروزی  از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی

90909photo_2018-05-22_16-40-36

سال روزهای پایانی خود را تجربه می کند و تقویم خبر از آمدن نوروز می دهد. مردم سرزمین مان به تکاپو افتاده اند تا از آداب و رسوم پیش از نوروز در ایران جا نمانند و سنت ها را به جای بیاورند. همه کم و بیش آداب قبل از رسیدن سال نو را می دانند و از ماه ها قبل برای اجرای شان برنامه ریزی می کنند. باید همه چیز مهیای آمدن بهار و برپا شدن خوان نوروزی شود؛ برای همین است که کسی چیزی برای اجرای آداب عید نوروز کم نمی گذارد و همه تمام توان شان را در هر چه بهتر اجرا کردن رسم ها به کار می گیرند؛ آیین هایی که از گذشته تا به امروز تغییرات زیادی به خود دیده اند.
آجیل، میوه و شیرینی هم قسمت های خوشمزه این خرید هستند که در بخش پایانی از فهرست خریدهای نوروزی قرار دارند و معمولا دیرتر از همه اقلام دیگر تهیه می شوند.
علی تواضع ،تاجر بزرگ خشکبار ایران درگفت و گو با خبرطلایی با بیان اینکه نوروز مراسمی دیرینه و کهن است که باید برای استقبال از آن آماده باشیم تا این کهن جشن به بهترین شکل برگزار شود ،اظهار داشت :در 2 سال گذشته که کشور درگیر بیماری منحوس کرونا بود و البته که الانم هست خیلی شرایط سخت شده بود و مردم ترس و نگرانی بیشتری داشتند اما امسال بعد از پشت سر گذاشتن 2 سال سخت وواکسینه شدن این سنت باستانی با رنگ و بویی خوب احیا شد ضمن اینکه زندگی را با شرایط جدید ساختیم زیرا زمان از حرکت نمی ایستد وبا رعایت پرتکل های بهداشتی بین خریدار و فروشنده در تمام صنوف نوروز برپا شد البته با سبک جدید زندگی .
وی با بیان اینکه فروش آنلاین در فروشگاه تواضع از گذشته هم بوده است اما در زمان کرونا حدود 40درصد افزایش فروش را داشتیم،اذعان کرد: دلیل استرس مردم از تجمع و همچنین فرهنگسازی ای که صورت گرفت برای جلوگیری از فوت وقت فروش خوبی داشتیم . اما در صنف خشکبار معمولا خرید حضوری بهتر خواهد بود چرا که اجناس جلوی چشم هستند که به طبع خریدها افزایش پیدا می کند.

خشکسالی آفت صادرات خشکبار
این تاجر جوان با بیان اینکه صادرات همیشه بوده و هست و خواهد بود شرایط نه بهتر شده نه بدتر اما هنوز برای قضاوت دولت جدید زود است و زمان تعیین کننده تغییرات خواهد بود،خاطر نشان کرد:اما در سالی که رو به اتمام است کشاورزی بشدت درگیر خشکسالی بود ومنجر به از بین رفتن بخش عمده ای از محصولات شد که از لحاظ قیمت با افزایش بی سابقه ای مواجه شدیم که منجر شد از رقبای خارجی در ماراتن صادرات عقب بمانیم اما همچنان صادرات را به کشورهای کانادا و اروپا داشتیم که محصولاتی شامل پسته ،انجیر،کشمش و آجیل و در کنار محصولات خشکبار شیرینی جاتی از قبیل گز و سوهان و میوه جات خشک و اقلام مختلفی از عطاری مثل سماق و… در حال صادرات است .
وی در بحث صادرات با اشاره به نوسانات قیمت دلار و همچنین تبدیل آن به ریال اظهار داشت :در کاسبی ریسکهای فراوانی وجود دارد که هم ضرر دارد هم سود که در تمام این سالها برندگی و بازندگی را تجربه کردیم ؛ البته به نظر می رسد ارز در سال جدید تک نرخی شود . این اتفاق منجر به جهش صادراتی خواهد شد که منجر به ارزآوری برای کشور و به اقتصاد بدون نفت کمک قابل توجهی خواهد شد.
تواضع درادامه افزود: با شرایط مذکور صادرات خوبی داشتیم و امیدواریم که در سال 1401شرایط مساعدتر و صادرات گسترده تری داشته باشیم .
وی با بیان اینکه 4 شعبه اصلی در تهران داریم که در خیابان های پارک وی،فرشته ،نیاوران و سعادت آباد هستند ،اظهار داشت : بعد از 2 سال سخت و طاقت فرسا امسال بوی بهار با فروش بالای خشکبار در کوی و برزن پیچیده به طوری که تعاملات با سازمان ها و ارگان ها هم دوباره احیا شد که در این دگرگونی های ظاهری بهتر است از احوال درونی خودمان هم عقب نمانیم.
تواضع؛ کارآفرین برتر در صنف خشکبار
تواضع با بیان اینکه مجموعه تواضع 200 پرنسل دارد که به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و هزاران نفر هم به صورت غیرمستقیم در حال فعالیت اند ،اظهارداشت :بنده هم یکی از کسانی هستم که از سالیان دور مشغول به فعالیت در این صنف هستم.
در بین صحبتهایش بغضی فرو خورده با چشمانی از اشک یاد جمله ای از پدر مرحومش افتاد که حرف کاسب به مراتب از نامه ای که مهر و امضا شده باشدمعتبرتر است و در واقع عبادت به جز خدمت خلق نیست.
تعامل عالی با پلیس بین الملل
وی با تاکید بر این نکته که محصولات ایرانی در تمام دنیا شناخته شده است از جمله فرش و خشکبار که تمام دنیا ما را به این نام میشناسند ،افزود:ارتباطمان با پلیس بین الملل بسیار خوب است که برای همتایانشان در کشورهای دیگر هدیه تهیه می کنند که قطعا زمینه ای برای تبلیغ محصولات ایرانی خواهد شد که به طبع برند تواضع هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود.
تواضع در پاسخ به این سوال که آیا ایرانیان مقیم خارج ازکشور هم در سال نو میلادی و همچنین نوروز خریدی انجام می دهند یا خیر،اظهار داشت :در سالیان دور به طور مستقیم این ارتباط برقرار بود اما هم اکنون چون سوئیفت بسته است وامکان انجام عملیات بانکی وجود ندارد به صورت غیر مستقیم این فروش از طریق ارسال هوایی، پست و… صورت می گیرد.
اقتصاد بدون نفت
این تاجر بزرگ خشکبار در مورد اقتصاد بدون نفت اذعان داشت : کشورما سالهاست که تمام درآمدهایش از فروش نفت است و زمانبر خواهد بود این تغییر بزرگ به اقتصاد بدون وابستگی به فروش نفت برسیم که با برنامه ریزی و زیرساختهای قوی و اصولی شاید در دودهه آینده بتوانیم به نتیجه برسیم اما در عین حال هم نمی توان انتظار معجزه داشت اما شدنیست.
راز طعم متفاوت آجیل تواضع
وی با بیان اینکه در قسمت فرآوری ومسائل بوجاری در صنعت خشکبار پیشرو بوده ایم ،خاطرنشان کرد:با توجه به فروش بالای محصولات ، اجناس همیشه تازه عرضه می شود که به طعم و ماندگاری بالا کمک قابل توجهی خواهد کرد.
تواضع با بیان اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان رنگ و بوی خریدهای نوروزی صدای اذان ماه رمضان را هم به گوش می رساند ،اظهارکرد:خریداران اقلامی از جمله پنیر لیقوان تبریز،عسل ،مغز گردو ،خلال پسته و بادام و همچنین زعفران را هم در سبد خرید خود دارند.
تاجری نیکوکار
این تاجر جوان در شلوغی های پایان سال اما از حال نیازمندان غافل نمانده که به صورت نقدی و غیر نقدی کمک های شایان توجهی داشته است . وی که توضیح بیشتری نخواست در مورد نیکوکاری اش بدهد اگر چه که دنباله رو راه پدر بوده و با افتخار به تندیس پدر نگاه می کند و ادامه نمی دهد…
علی تواضع، تاجر بزرگ خشکبار تبریک نوروزی را با شعری از سعدی به ثبت رساند و با جمله همیشگی پدر گفت و گوی نوروزی با هلدینگ رسانه ای خبرطلایی را به اتمام رساند .
کیفیت و صداقت با مشتری همراه با لبخند راز ماندگاری خواهد بود
برآمد باد صبح و بوی نوروز            به کام دوستان و بخت پیروز

مبارک بادت این سال و همه سال    همایون بادت این روز و همه روز

چو آتش در درخت افکند گلنار         دگر منقل منه آتش میفروز

چو نرگس چشم بخت از خواب        برخاست حسدگو دشمنان را دیده بردوز

بهاری خرمست ای گل کجایی       که بینی بلبلان را ناله و سوز

جهان بی ما بسی بودست و باشد         برادر جز نکونامی میندوز

نکویی کن که دولت بینی از بخت          مبر فرمان بدگوی بدآموز

منه دل بر سرای عمر سعدی         که بر گنبد نخواهد ماند این گوز

دریغا عیش اگر مرگش نبودی           دریغ آهو اگر بگذاشتی یوز

لیلا سبزه علی

false
false
false
false

true