- ۲۱ آذر ۱۴۰۰
- کد خبر 116471
true
false
true
false
false
false
false
false
true
حجه الاسلام حامد تقدیری رئیس سازمان مدارس صدرا و مسئول بخش کودک و نوجوان سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه که ۱۸ سال پیش رئیس وقت سازمان تبلیغات برای گسترش رشته علوم و معارف اسلامی، مدارس علوم اسلامی صدرا رو تاسیس کرد گفت: سازمان مدارس صدرا چند هدف را دنبال می کند که مهمترین آنها ایجاد عدالت آموزشی در همه ی نقاط کشور، الگوسازی و کمک به فرایند تربیتی در نظام آموزش و پرورش، ورود به عرصه تربیتی کودکان زیر 7 سال و همچنین تربیت و کادر سازی برای گام دوم انقلاب اسلامی است به گفتگو نشستیم که در ادامه از نظرتان می گذرد.
1. توضیحی درباره مدارس صدرا ، تعداد آن و رسالت آن بفرمایید.
مدارس صدرا در راستای رسالت های سازمان تبلیغات اسلامی و شناسایی و جذب دانش آموزان مستعد به منظور تربیت « دانش آموختگانی متدین، آراسته به فضایل اخلاقی، ولایتمدار، پیشتاز در صحنه های دفاع از آرمان های مقدس انقلاب اسلامی، پیشرو در حوزه علوم و معارف اسلامی» مبتنی بر« مبانی و اصول تعلیم و تربیت اسلامی» و معطوف به تحول آفرینی در علوم انسانی، جهت ادامه تحصیل در حوزه های علمیه، دانشگاه ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز در عرصه فرهنگ، اندیشه و مدیریت در راستای احیای تمدن اسلامی و زمینه سازی برای ظهور حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در سال 1381 تأسیس شد و اکنون نزدیک به 200 شعبه در ۳۰ استان کشور با ظرفیت حدود ۱4 هزار دانش آموز دختر و پسر و 4000 کادر و معلم رسمی آموزش و پرورش دارد. این سازمان بیشترین مدارس علوم و معارف اسلامی در کشور را داراست. و به صورت مدارس وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی و دولتی اداره می شود. این مدارس با راهبری ستادی با عنوان سازمان مدارس صدرا فعالیت های آموزشی و تربیتی خود را تقویت کرده و بابت تحصیل دانش آموزان هزینه ای دریافت نمی کنند و می توان از آن به عنوان بزرگ ترین شبکه مدارس دولتی بعد از وزارت آموزش و پرورش یاد کرد.
2. تفاوت مدارس صدرا با دیگر مدارس حاضر در کشور در چیست؟
این مدارس به صورت شبکه ای اهداف و رسالت های مجموعه بالادستی را دنبال می کنند و در تلاش هستند با انجام برنامه های آموزشی نوآورانه و فعالیتهای تربیتی موثر زمینه تحقق سندتحول بنیادین آموزش و پرورش را به عنوان مدارس الگو دنبال کنند. باتوجه به ساختار یکسان این مدارس با مدارس دولتی و وجود مشکلات مشابه ، چنانچه تحولی در این مدارس صورت پذیرد ، می تواند در دیگر مدارس دولتی نیز الگوگیری شود. همچنین حضور دانش آموزان مستعد و کنش گر که توان تحقق گام دوم انقلاب اسلامی را دارند یکی از ظرفیت های بسیار خوب این مدارس است. بهره مندی از ظرفیت های اندیشه ای و برنامه ای سازمان تبلیغات اسلامی در سراسر کشور از دیگر مزیت های این مدارس است.
3. چند نمونه از برنامه های شاخص مدارس صدرا را بیان نمایید .
سازمان مدارس صدرا از بخش های مختلفی تشکیل شده است که با برنامه های خود بر اساس سندتحول بنیادین آموزش و پرورش و فرمایشات مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی فعالیت می نمایند. معاونت آموزش مدارس صدرا با تقویت آموزشی مدارس ، معلمان و دانش آموزان می پردازد . در این راستای تولید کتب کمک آموزشی رشته علوم و معارف اسلامی و انتشار رایگان فایل آن ، ایجاد کانال های مجازی تخصصی آموزش دروس مختلف برای دانش آموزان و معلمان دروس تخصصی ، برگزاری آزمون های آزمایشی هماهنگ کنکوری ، برگزاری المپیاد و مسابقات علمی از این موارد است. معاونت فرهنگی و تربیتی این مجموعه با طراحی اردوهای ماجرا محور که تفصیل آن در کتابهای اردوماجرای من است تبیین شده است فعالیتهای مدارس را تقویت بخشید . برگزاری اردوهای روشنا و اردوهای تربیتی از این موارد است. همچنین انجام طرح مدیران جوان در راستای شناسایی و تقویت و حمایت از دانش آموزان موثر و نخبه ، تولید محتوای های تربیتی و معرفتی در قالب های فیلم ، موشن ، پادکست و .. و برگزاری مسابقات کتابخوانی ، جشنواره های نمایش با عنوان مانما و مسابقات سرود ، قرآن و تواشیح از جمله برنامه های این معاونت است. معاونت امور بانوان سازمان مدارس صدرا باتوجه به اولولیت فعالیت برای دختران برنامه های بسیاری را دنبال نموده است. از جمله این موارد می توان به طرح دختران حاج قاسم که در راستای تقویت و حمایت و توانمندسازی دانش آموزان فعال و اثر گذار است اشاره نمود. این طرح تلاش می کند با آموزش مهارتی های فعالیت اجتماعی و فرهنگی دختران دغدغه مند را در راستای رشد و تعالی عرصه دختران و بانوان توانمند نماید. همچنین تقویت مدارس دخترانه صدرا و پیگیری فعالیت های ایشان در این معاونت صورت می پذیرد. از دیگر فعالیتهای این معاونت ایجاد سامانه آموزش مجازی راه مربی جهت آموزش و توانمندسازی دانش آموزان ، مربیان و معلمان مدارس و والدین است.
مرکز خانواده صدرا از دیگر بخش هایی است که تلاش می کند با برگزاری دوره های آموزشی سالانه برای والدین در تقویت و توانمندی سازی فعالیت های تربیتی خانواده ها گام بردارد. همچنین با مشاوره غیرحضوری و حضوری مشکلات و مسائل خانواده ها را دنبال نماید.
مرکز امور طلاب سازمان مدارس صدرا به تقویت و راهبری طلاب مستقر در مدارس صدرا می پردازد و تلاش می کند ایشان را به ابزارهای نوآورانه و موثر تربیتی و محتوای لازم مجهز نماید.
معاونت توسعه و مدیریت منابع این سازمان علاوه بر برگزاری اجلاس مدیران صدرا در راستای توانمندسازی و هماهنگی در فعالیتها ، مسیر توسعه مدارس و مدیریت اداری و مالی را طراحی و به انجام می رساند.
مرکز امور خیریه صدرا با توجه به ضعف منابع مالی تلاش می کند با کمک خیرین در راستای ساخت مدارس صدرا گام بردارد که تاکنون حدود سه مدرسه را در دو سال گذشته دنبال نموده است. همچنین حمایت از بیش از هزار دانش آموز مستضعف موجود در مدارس صدرا که توسط مدیران مدارس معرفی شده اند در بخش آموزشی ، وسایل تحصیلی ، کالاهای حمایتی و برنامه های تربیتی از فعالیت های این مرکز است. ایجاد گروه های جهادی دانش آموزشی و برگزاری برنامه های جهادی در مناطق محروم و حضور در حادثه های سیل و زلزله با حضور دانش آموزان و کادر مدارس صدرا که در سیل پلدختر و چابهار شاهد آن بودیم از جمله این فعالیت هاست.
مرکز روابط عمومی و رسانه سازمان مدارس صدرا تلاش می کند علاوه بر معرفی مدارس ، به معرفی الگوها و برنامه های این سازمان بپردازد. همچنین بازوی تولیدات رسانه ای و انتشار آن در بستر سایت ها و صفحات مجازی این مجموعه بر عهده ایشان است. ایجاد ارتباط موثر با مسئولین و فعالیت حوزه تعلیم و تربیت از جمله وظایف این مرکز می باشد. همچنین ایجاد مدرسه دانش آموز خبرنگار در راستای شناسایی استعدادهای دانش آموزی و تقویت آن و ایجاد بستر خبری قاصد برای مدارس از جمله نوآوری های این مرکز می باشد. اینجا لازم است از مدیر سابق روابط عمومی سازمان مدارس صدرا حجت الاسلام احمدخسروی هم یادی کنیم که مخلصانه و پرکار در این عرصه تلاش نمود و در سفر جهادی به چابهار برای حمایت از مناطق محروم بیمار شد و از دنیا رفت. حقیقتا احمد خسروی الگوی یک طلبه جهادگر ، الگوی یک رسانه ای دلسوز انقلاب اسلامی و الگوی یک مربی پرکار بود. روحش شاد.
لازم به ذکر است این سازمان در سه سال گذشته با جلسات مستمر و متعدد با مدیران کل آموزش و پرورش استانها ، ائمه جمعه استانی و شهرستانی ، مدیران حوزه های علمیه استانی و شهرستانی و مسئولین کشوری ، تلاش نموده است در راستای تقویت عدالت آموزشی و تربیتی گام موثری را بردارد.
4. چرا شهریه مدارس صدرا باهم متفاوت است و اصلا چرا مدارس صدرا شهریه دریافت می کنند؟
مدرسه با اسم صدرا در کشور بسیار زیاد است و همه ی این مدارس جزو سازمان مدارس صدرا نیستند. بعضی از این مدارس غیردولتی و وابسته به افراد و گروه های دیگر هستند. مدارس صدرا به صورت دولتی اداره می شود و مدارس بابت تحصیل از دانش آموزان هزینه ای دریافت نمی کنند و تنها در بعضی مدارس بابت فوق برنامه هزینه مختصری دریافت می شود که در این موارد نیز با اعلام مدیر مدرسه ، مرکز خیریه صدرا از دانش آموزان محروم حمایت می نماید. لازم به ذکر است بیش از هفتاد درصد این مدارس هیچ هزینه ای حتی برای فوق برنامه دریافت نمی کنند.
5. شرایط استخدام در مدارس صدرا به چه صورت هست؟
سازمان مدارس صدرا بر اساس اساسنامه مدارس وابسته فعالیت می کند و نیروی انسانی را از آموزش و پرورش می گیرد و خودش به صورت مستقل جذب نیروی انسانی ندارد. البته مدیران کل استانی تبلیغات اسلامی در راستای تحقق اهداف با استقرار طلاب تلاش می کنند برنامه های مدارس را اعتلا بخشند.
6. تأسیس مدارس صدرا به چه نحوی است؟ چرا در در استانی مثل تهران فقط 1 مدرسه آن هم در سمت ورامین دارید ولی در استانی مانند خوزستان حدود30 مدرسه فعال دارید!؟
باتوجه به نیاز ساختمانی و وسایل آموزشی برای تأسیس مدرسه و ضرورت هماهنگی با ادارات کل آموزش و پرورش استانی جهت استفاده از ظرفیت نیروی انسانی این وزارتخانه ، تأسیس مدارس صدرا با مدیران کل تبلیغات اسلامی استانی است . این ادارات کل پس از بررسی امکانات موجود و میزان همراهی اداره کل آموزش و پرورش آن استان درخواست تأسیس مدرسه را به سازمان مدارس صدرا می دهد. تعداد مدارس در استان ها به میزان ظرفیت و همکاری بین دو دستگاه و پیگیری های مدیران کل تبلیغات اسلامی بر می گردد. در این شرایط استانی مثل سیستان و بلوچستان ما هیچ شعبه ای از مدارس صدرا را نداریم یا در استان تهران تنها یک شعبه پسرانه متوسطه اول و دوم در ورامین داریم و در استان خوزستان بیش از 30 مدرسه صدرا فعالیت می کند.
7. مدارس صدرا در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چه اقدامی انجام داده است و سهم آن در بیانیه گام دوم چیست؟
سازمان مدرس صدرا به دلیل پراکندگی ملی و مدیریت هماهنگ و منسجم ظرفیت پیگیری طرح های تحولی را دارد. در این راستا با تولید مجموعه کتب ناظر به سند تحول ، تبیین آن را در همه مدارس در مدت بیش از سه سال دنبال نمود و اکنون تمام فعالیت ها و طرح های میدانی خود را ناظر به سند تحول طراحی و دنبال می کند. همچنین یکی از مهمترین بخش های تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تربیت نوجوانان و جوانان پرامید ، با نشاط ، پویا ، فعال ، عالم و متخصص و دغدغه مند است که این مدارس در تلاش است با برنامه های خود مثل مدیران جوان ، دختران حاج قاسم سلیمانی و دیگر طرح ها این سرمایه های کشور را وارد میدان نقش آفرینی موثر نماید .
8. چرا با گذشت سهماه از هنوز کتاب به دست دانش آموزان مدارس صدرا نشده است؟
توزیع کتاب های درسی با وزارت آموزش و پرورش است و مشکل توزیع کتب درسی نه فقط برای مدارس صدرا که در همه مدارس وجود دارد. تعدد سامانهها در وزارت آموزش و پرورش و اتصال سامانه ثبت سفارش کتابهای درسی به این سامانهها و به روز رسانیهای با وقفه چند روزه آنها از علتهای مهم توزیع ناهماهنگ کتب درسی است. این مشکل در توزیع کتب رشته علوم و معارف اسلامی با توجه به تعداد محدود این مدارس بسیار بیشتر است و سازمان مدارس صدرا با پیگیری های کمیته عالی معارف وزارت آموزش و پرورش جلسات متعددی را با مسئولین مربوطه داشته است و تلاش شده که این مشکلات حل گردد. در سال گذشته با طولانی شدن مشکل این سازمان ، نواقصی کتب درسی رشته معارف را در تهران تحویل گرفت و بیش مدارس توزیع نمود.
9. اعتبارات سازمان مدارس صدرا و مدارس صدرا چه میزان است ؟
اعتبارات سازمان مدارس صدرا به عنوان ستاد راهبری 200 مدرسه کمتر از بودجه مصرفی یک مدرسه غیردولتی در تهران است . مدارس نیز با پیگیری ها مدیران کل و سازمان مدارس صدرا سهمی را در حمایت های مالی مستقیم و سهمی را هم در پشتیبانی ها عمرانی و امکاناتی دارند .
10. با وجود اینکه مدارس صدرا دولتی است، وضعیت تعاملات این سازمان با وزارتخانه آموزش و پرورش چگونه است؟
سازمان تبلیغات اسلامی با بازوی آموزش و پرورشی خود که سازمان مدارس صدرا باشد و مدیران ستادی و استانی تبلیغات اسلامی و سازمان و موسسات وابسته، ارتباط بسیار نزدیک و پر رنگی را با بخش های مختلف وزارت آموزش و پرورش اعم از ستاد وزارتخانه ، استان ها و سازمان های وابسته دارد. این تعاملات در این سالها بسیار موثر بوده و تلاش می شود بتوان این وزارتخانه مهم را در مسیر اهداف انقلاب اسلامی یاری نمود.
11. آیا مؤلفه ی خاصی برای انتخاب مدیران و معلمان مدارس خود دارید؟
مدارس صدرا بر اساس مصوبات و اساسنامه های وزرات آموزش و پرورش شرایطی را برای انتخاب مدیر مدارس دارد . شرایط عمومی مدیران مدارس صدرا ، دارا بودن حداقل 30 سال سن ، تعهد به انقلاب و نظام اسلامی و ولایت فقیه، معرفی به سازمان مدارس صدرا همراه با فرم 502 فرد معرفی شده جهت مصاحبه و بررسی ، دارا بودن توان مدیریت، موفقیت در آزمون مدیریت و استخدام رسمی در آموزش و پرورش از شرایط عمومی مدیران مدارس صدرا است. البته اگر مدیر پیشنهادی مدارس که توسط مدیران کل تبلیغات اسلامی استانی با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش استانی پیشنهاد می شوند، نیروی رسمی وزارت آموزش و پرورش نباشد، در صورت موافقت مدیریت آموزش و پرورش ناحیه یا منطقه، این انتصاب بلا اشکال خواهد بود.
شرایط اختصاصی مدیران متوسطه دوره دوم صدرا که در رشته علوم و معارف اسلامی فعالیت می کنند بر اساس اساسنامه رشته علوم و معارف اسلامی وزارت آموزش و پرورش دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد، دارا بودن تحصیلات مرتبط با رشته علوم و معارف اسلامی می باشد.
13. شرایط ثبت نام دانش آموزان در مدارس صدرا چیست؟
پیرو مصوبه 760 شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 23/11/1386 پذیرش دانش¬آموز در مدارس صدرا برای پایه اول مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم می¬تواند از طریق برگزاری آزمون، تعیین معدل، برگزاری مصاحبه یا تلفیقی از آنها صورت گیرد.
سامانه ثنام سیستم ثبت نام یکپارچه مدارس صدرا می باشد. برای تمام مدارس صدرا پنل کاربری این سامانه تهیه شده که دانش آموزان و خانواده های ایشان می توانند به صورت غیرحضوری با ورود به سایت imso.ir ثبت نام نمایند. همچنین مدیران محترم مدارسص صدرا نیز موظفند هرگونه ثبت نام را در این سامانه ثبت نمایند. شرط علمی پذیرش دانشآموزان داخلی میان پایه، دارا بودن حداقل معدل 16 برای مقطع متوسطه اول و حداقل معدل 15 و برای مقطع متوسطه دوم میباشد که در دوران کرونا باتوجه به مشکلات آموزشی دانش آموزان کمی تسهیل شده است و با مصاحبه بررسی توانمندی دانش آموزان صورت می پذیرد.
14. آیا اهداف ، رسالت ها و نظام مدیریتی و برنامه ای مدارس صدرا مدون شده است؟
تمام اهداف ، رسالت ها ، خط مشی ، ساختار ، پایش و ارزیابی ، دغدغه ها و اولویت ها و دیگر موارد مورد نیاز در کتابی با عنوان کتاب مدارس صدرا مستند به مصوبات قانونی کشور و وزارت آموزش و پرورش تدوین شده است که در اختیار مسئولین مربوطه و مدیران مدارس می باشد.
false
false
false
false







































