گفتگوی خبرطلایی با علی تواضع، تاجرجوان خشکبار ایران: خشکسالی؛ تولید آجیل ایرانی را کاهش داده است آجیل شب یلدا لاکچری شد/ تلخی بلندای شب یلدا برای قشر ضعیف جامعه/ آجیل؛ دست‌نیافتنی‌تر از همیشه - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
گفتگوی خبرطلایی با علی تواضع، تاجرجوان خشکبار ایران: خشکسالی؛ تولید آجیل ایرانی را کاهش داده است آجیل شب یلدا لاکچری شد/ تلخی بلندای شب یلدا برای قشر ضعیف جامعه/ آجیل؛ دست‌نیافتنی‌تر از همیشه

56re
یکی از برندهای معروف ایرانی در صنعت آجیل و خشکبار، برند تواضع است. یکی از خریدهای اصلی یلدایی و نوروزی خانواده های ایرانی به آجیل و خشکبار اختصاص دارد و همزمان با شب یلدا و شب عید معمولا صف های طولانی جلوی مغازه های آجیل و خشکبار شکل می گیرد به خصوص فروشگاه هایی که همچون تواضع شهرت بسیار دارند.
درآستانه یلدا بی مناسبت ندیدم که سری به برندترین آجیل فروشی پایتخت بزنم و از حال و هوای این روزهای مردم با رئیس این مجموعه به نام علی تواضع گپ و گفتی کوتاه اما به عمق بلندای یلدا پرمغز و شیرین بزنم که در ادامه از نظرتان می گذرد.
علی تواضع، تاجری جوان ،خوشنام و فعال که 25 سال است که به طور مستقیم در این حرفه فعال است در گفتگو با خبرنگار خبرطلایی گفت: این شغل موورثی بیش از 1 قرن است از اجدادم به من رسیده است. عکس بزرگ قدیمی مردی را که روی دیوار نصب شده بود ، نشان داد و گفت حاج آقا تواضع واقعی ایشان هستند؛ پدرم. هنوز هم در نگاهش می‌شود عشق به پدر را دید. وقتی در موردش حرف می‌زد،اشک در چشم‌هایش حدقه زده بود .
وی با بیان اینکه سومین یلدایی است که پدر درکنارمان نیست با صدایی بغض آلود اظهار داشت :از اواخر سال 98کرونا وارد زندگی شد و با مشکلات عدیده ای تمام صنوف روبرو شدند از جمله صنف خشکبار و آجیل که در اوایل شیوع این بیماری همزمان با نوروز 99 آجیل را حرارت می دادند که البته با سویه های جدید این بیماری به این نتیجه رسیدند که از مواد غذایی این بیماری منتقل نمی شود .
تواضع اظهارداشت :نوروز 99 ؛نوروز تلخی بود از جهتی فقدان پدر و از جهتی اعلام عمومی بیماری کرونا که نوروزی در کار نبود و خریدها خیلی کمرنگ شده و رفت آمدها کم شده بود بازار خوبی نداشتیم.
وی با بیان اینکه ناگزیر شدیم برای سلامتی مردم و جلوگیری از تجمع به جهت انتقال بیماری فروشگاه اینترنتی خرید خشکبار با برند تواضع را راه اندازی کنیم ،تصریح کرد: البته خرید حضوری به مراتب از لذت بیشتری برخوردار است اما درنهایت 30 -40 درصد در بخش اینترنتی و 50-60درصد مشتری حضوری داریم.
تواضع با بیان اینکه تمام کسب و کارها در شیوع بیماری کرونا و همچنین ظالمانه ترین تحریم های آمریکا در 2 سال اخیر متضرر شدند،خاطرنشان کرد: صنف خشکبارهم از این تورم و افزایش قیمت بی نصیب نماند و الان در سبد کالای خانوارها بسیار کمرنگ شده و خریدها از کیلو به گرم رسیده است که جای تاسف دارد.

کارت بازرگانی را بوسیدیم ودر گاو صندوق گذاشتیم
وی با بیان اینکه تحریم های داخلی و خارجی به طور مستقیم در کسب و کار ما تاثیرگذار بوده است ،تصریح کرد:در سالهای 95و 96صادرات بسیار خوبی داشتیم اما در سال 97 زمانی که دولت وقت تصمیم گرفت ارز را به صورت نیمایی وارد کند و هر کس که صادرات می کند ارزش را به صورت نیمایی وارد کند علاوه بر معضل برگشت ارز عددی که دولت وقت تعیین کرده بود محال و غیر ممکن بود که به همکاران بازرگانی ابلاغ کردیم” کارت بازرگانی رو ببوسند و در گاو صندوق بگذارند”.
علی تواضع افزود: بزگترین صدمه ای که به صنف خشکبار وارد شد متاسفانه بی تدبیری و سوءمدیریت در آن زمان بود؛ چرا که بیشتر درگیرتحریم های داخلی شدیم تا تحریم های خارجی و معضلات لاینحلی بوجود آمد.
خشکسالی؛ صادرات را نابود کرد / جایگاه صادرات را از دست داده ایم
وی با بیان اینکه خشکبار ایرانی مانند زعفران، خرما، انجیر، کشمش، گردو، زرشک، بادام و به خصوص پسته ایرانی ازجمله محصولات صادراتی هستند که در زمره اصلی‌ترین صادرات غیرنفتی کشور محسوب می‌شوند ، اظهار کرد:متاسفانه به دلیل کم آبی، بسیاری از محصولات قابل صادرات نیستند به طوری که پسته ای که ایران سالیانه 400هزار تن تولید می کرد در سالیان گذشته به 300هزار تن و در سال گذشته به 100هزارتن به دلیل کم آبی و شرایط بد آب و هوایی و مشکلات اقتصادی کشاورزان رسیده که متاسفانه این عدد نیاز داخل را هم به سختی و با قیمت گزاف برای خریداران تامین می کند.دراین راستا کشاورزی آمریکا پسته اش امسال عددش بسیار بالا رفته و 3 تا 4برابر ما تولید داشته است که با این تفسیر جا مانده ایم از صادرات.
شاید بشود که دوباره بسازیم
تواضع با بیان اینکه تنها امیدمان در دولت جدید است که البته انتظار معجزه نداریم اما اگر در همین شرایط هم بمانیم وپله پله به سوی موفقیت گام برداریم شاید بشود که دوباره بسازیم ،تصریح کرد: دولت آقای رئیسی با مشکلات عدیده ای در دول گذشته روبه رو است که به سختی می شود از این تنگنا عبور کرد .در این 100روز انتظاری نیست و نمی توان قضاوت کرد باید صبرکرد که زمان تنها حلال مشکلات خواهد بود.
تواضع ضمن اشاره به نوسانات مواج دلار اظهار داشت:از زمان تغییر قیمت ارز از 1000 به 3000تومان و از 3000هزار به 12هزار و همچنین از 12به 28هزار تومان تغییرات عجیب و قریب اقتصادی به وجود آمد حتی در دنیا هم وقتی یک سنت جابجا می شود اقتصاد به طرز عجیبی متحول می شود وای به حال این تغییرات یک شبه که ضربه مهلکی بر پیکره اقتصاد ایران وارد شد .
صادرات بی رونق اما ادامه دار
وی با بیان اینکه به صورت مویرگی همچنان به کشورهای کانادا،آلمان،ایتالیا،سوئد،سوئیس و کشورهای عربی صادرات داریم اما بسیار کمرنگ شده است ،خاطرنشان کرد:رقبای خارجی زیادی هم داریم از جمله در محصولاتی همچون کشمش به ازبکستان ،فندوق به ترکیه ،گردوبه شیلی ،پسته به آمریکا که رقبای قدری هم هستند اما به لحاظ رقابت باید قیمتها را طوری ارائه بدهیم که بتوانیم رقابت کنیم که از عرصه خارج نشویم ،چرا که طعم خشکبار ایران در دنیا بی نظیرو غیرقابل رقابت است.

یک دست صدا ندارد
علی تواضع با تاکید براین نکته که حال کشاورزی ایران رو به وخامت است ،اظهار کرد:دولت و ملت باید دست به دست هم بدهند که کشاورزان با شیوه های نوین کشاورزی و عبوراز شیوه سنتی از این خشکسالی رهایی پیدا کنند ؛چرا که تبعات تلخ این آسیب نه تنها روی خشکبار بلکه در لایه لایه های زندگی تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. یکی از دلایل این است که متاسفانه دولت به بخش کشاورزی اصلا اهمیت نمی دهد و در این زمینه اصلا سرمایه گذاری نمی کند. اگر حمایت از کشاورزی در کشورمان وجود می داشت ما می توانستیم سطح بالای تولید داشته باشیم اما در این زمینه کوتاهی شده است. زمانی که محصول کاهش پیدا می کند قیمت آن در بازار زیاد می شود اما اگر تولید زیاد شود نه تنها نیاز کشور را تامین می کند بلکه باقیمانده اش را می توان صادر و ارز را به کشور وارد کرد.

خشکبار ایران در کما به سر می برد
این تاجر خوشنام جوان خشکبار ضمن اشاره به عدم تعادل قیمت دلار و همچنین عدم کارشناسی درست تصریح کرد:خشکبار ایران از لحاظ تولید ،قیمت ،عرضه و کیفیت حال خوبی ندارد وبه انتظار ناجی ای در سراشیبی سقوط نشسته است .
وی در ادامه با بیان اینکهاین روزها خشکبار و آجیل جزو کالاهای لوکس محسوب می‌شود و برند خشکبار تواضع قریب به 800قلم کالای قابل عرضه دارد ،تصریح کرد:نخستین محصول خشکباری که وارد کشور می شود در صورت تایید بنده واردات صورت می گیرد که البته در گذشته واردات خوبی داشتیم اما اکنون بسیار محدود شده از جمله از ازبکستان ،چین و هند .به طورمثال واردات ما ازچین تخمه و بادام زمینی است و صادرات ما شامل پسته ،انجیر و خرماست و هند حبوبات وادویه ما را تامین می کند .

کلام آخر
وی در خاتمه ضمن همدردی با همه اقشار جامعه جمله ای از پدر مرحومش نقل کرد و گفت: «هر کسی پشتکار، وجدان، قناعت و توکل به خدا داشته باشد، حتما در کارش موفق است. انسان برای کار زاده شده و تا زمانی که سرپا و زنده است باید کار کند.» آسایش لزوما آرامش به همراه ندارد.حال هیچکس خوب نیست .برای خوب بودن باید جنگید و مبارزه کرد و الا کشته می شویم.

false
false
false
false

true