درخشش اقتدار بر مدار آثار…. - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
درخشش اقتدار بر مدار آثار….

جلب وجدب سرمایه اجتماعی از قاب تولید آثار نمایشی پلیسی برای تبیین جایگاه اقتدار پلیس …

خبرطلایی :✍….ده ها گواه تحلیلی و ديدگاه علمی و نظری وجود دارد كه نشان ميی دهد پليس يك جامعه تنها زمانی مي تواند ماموريت‌های اصلی خود، يعني ايجاد نظم اجتماعی و بسط و گسترش امنيت عمومی و از ميان راندن كجروی ، هنجار شكنی و قانون‌گريزی ، را به شيوه‌ای دقيق، رضايت آميز و كامل به سامان برساند كه از ” اقتدار“ لازم برخوردار باشد. چه، پليس فاقد اقتدار قادر نيست” كنترل اجتماعی“ را كه شرط لازم و غير قابل چالش مبارزه و مقابله با ” آشفتگی های اجتماعی“ و ”قانون‌‌ستيزی مرسوم“ است، اعمال كند. و جالب آنجا است كه مردم هيچ جامعه‌ای روی خوش به پليس فاقد اقتدار نشان نمی دهند و از او حساب نمی برند. گویی مردم همواره از ”باری به هر جهت بودن“ و ”فقدان قاطعيت“ گريزان‌اند و به صلابت و جديت و اقتدار ، به ويژه زمانی كه مرجع آن پليس جامعه باشد، خوشامد می گويند.
در بسياری از جوامع جهان معمولاَ ”مطلوبيت پليس“ را، و ميزان شأن و منزلت اجتماعی آن را ، از طريق سنجش نظرات و نگرش های نوجوانان و جوانان جامعه بر مبنای کارکرد رسانه های مختلف بویژه آثار نمایشی در حوزه سینما و تلویزیون می سنجند. مطالعات متعدد روان‌شناسان و نيز جامعه‌شناسان، نشان می دهد كه اين قشر سنی، پليسی را مطلوب می دانند كه چابك و ورزيده، باهوش و تيز و مصمم و جدی باشد. آنان با چنين پليسی همذات پنداری ” کرده وبعد همانندسازی“ مي كنند و در تخيل و تصويرسازی ذهنی ، خود را جای جای قهرمانان فیلم و سریالها قرار می دهند. آشكار است وقتی پليس اين ويژگی ها را در حد مطلوبی دارا باشد امكان همراهی و همكاری جوانان جامعه با او ، كه لازمه ايجاد و بسط امنيت عمومی در جامعه است، افزايش می يابد.
دراین سالها به ويژه با فرمول بندی و ارائه نظريه های مختلف مبنی بر گرایش پلیس به قدرت نرم ، از ”پليس هوشمند“ سخن به ميان آمده است . منظور از پليس هوشمند آن خواهد بود كه پليس برای تحميل اراده خويش بر ديگران از ساز و كارهای نرم ( مجاب سازی ، تغيير اذهان، فرآيندهای رسانه‌ای و … ) و نيز در تقابل با كجروان و هنجارشكنان از صلابت و قاطعيت و چابكی بهره‌گيرد. بنابراين ، پليس مقتدر پليسی است كه قدرت هوشمند ازجنس نرم داشته باشد. فرق است بین پلیس هوشمند با هوشمندی پلیس …
○ تهیه وتولید مجموعه های تلویزیونی چندسال پیش ناجا موضوع و مضمون های خود را مدیون پلیس های هوشمندی می داند که پرونده هایی را برای پی جویی های هوشمندانه خود انتخاب می کردند که می بایست در تراز هالیوودی تهیه وتولید می گردید . چرا که معتقد بودیم تنها در سايه جلب سرمايه اجتماعی است كه پليس می تواند خود را مقتدر بداند.واین اتفاقی بود که در بالاترین تراز مدیریتی رقم خورد .
■ سرهنگ پاسدار حمید اندرزچمنی
رییس دفتر سابق سخنگوی ناجا و دبیر وقت شورای فیلم وسریال پلیس.

false
false
false
false

true