- ۰۳ تیر ۱۳۹۷
- کد خبر 10617
true
false
true
false
false
false
false
false
true

دهمین نشست بررسی پتانسیلهای صادراتی ایران به کشورهای هدف در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، به بازار تایلند اختصاص یافت.
به گزارش خبرطلایی به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، معاونت بررسیهای اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران که در دو سال گذشته، سلسله نشستهای بررسی ظرفیتهای صادراتی به کشورهای همجوار نظیر پاکستان، ترکیه، عراق، روسیه، امارات متحده عربی، عمان، آذربایجان، قزاقستان و هند را با حضور فعالان اقتصادی و تجار طرف معامله با این کشورها برگزار کرده است، در نشست اخیر خود به بررسی فرصتهای صادراتی ایران به کشور تایلند پرداخت.
در ابتدای این جلسه مریم خزاعی، معاون بررسیهای اقتصادی اتاق تهران با اشاره به اینکه کشور تایلند یکی از اقتصادهای موفق آسیای جنوب شرقی است، گفت: کشور تایلند طی سالهای 1960 تا 1996، متوسط رشد اقتصادی 7.5 درصدی را تجربه کرده و طی 1999 تا 2005 هم این روند رو به رشد را ادامه داده است. پس از سال 2005 تا 2013 مقداری از سرعت رشد اقتصادی این کشور کاسته شده و به 3.5 درصد رسیده و طی سالهای 2014 تا 2016 این کشور رشد اقتصادی 2.3 درصد را هم تجربه کرده است. با این حال، به نظر میرسد در سال 2017 روند رشد اقتصادی این کشور معکوس شده و به 3.9 درصد افزایش یافته است. براساس پیشبینی بانک جهانی نیز انتظار میرود رشد اقتصادی تایلند در سال 2018 در سطح نسبتآً بالایی قرار داشته باشد.
خزاعی ادامه داد: تایلند در زمینه کاهش فقر پیشرفتهای چشمگیری داشته و توانسته تجارت خود را از طریق پیوستن به اقتصاد جهانی تاحدودی بهبود دهد. همچنین این کشور استراتژی ملی 20 سالهای برای سالهای 2017 تا 2036 تدوین کرده است که بر ثبات اقتصادی، رشد سرمایههای انسانی، ایجاد فرصتهای برابر اقتصادی، محیط زیست پایدار و رقابتپذیری تاکید میکند.
وی همچنین با توجه به رشد 53 درصدی تجارت کالای بدون نفت خام ایران با تایلند در سال 1396، اعلام کرد که پتانسیل خوبی برای توسعه صادرات کالاهای ایرانی به این مقصد مهم آسیایی وجود دارد.
رشد 90درصد صادرات به تایلند
پس از آن فروغ کریمی، کارشناس آمارهای اقتصادی معاونت بررسیهای اقتصادی اتاق بازرگانی تهران خلاصهای از گزارش تهیه شده در این معاونت در ارتباط با «بررسی پتانسیلهای صادراتی ایران به تایلند» ارائه کرد. (متن کامل گزارش و اسلایدهای ارائهشده را در انتهای همین خبر دریافت کنید)
براساس گفتههای کارشناس این معاونت در سال 1396، میزان صادرات کالایی ایران به تایلند (بدون درنظرگرفتن نفت خام) با رشد حدود 90 درصدی همراه بوده است. طی این سال، ایران حدود 731 میلیون دلار کالا به تایلند صادر کرده و در مقابل 350 میلیون دلار واردات کالا از این کشور داشته است. بیشترین میزان صادرات ایران به تایلند به گروههای کالایی چدن، آهن و فولاد، حیوانات زنده و انواع گوشت، مواد پلاستیکی و اشیاء ساخته شده از این مواد اختصاص داشته است. در گزارشی که در این معاونت انجام شده است، ضمن بررسی نیازهای وارداتی تایلند به تفکیک کدهای تعرفه شش رقمی، سوابق صادراتی آنها در ایران نیز مورد بررسی قرار گرفته و زمینههایی که ظرفیت توسعه صادرات و یا ورود به بازار تایلند وجود دارد، شناسایی شده است.
تامین مالی محمولههای صادراتی با اعتبارسنجی
در ادامه زهرا آزاد، کارشناس ارشد اعتباری بانک توسعه صادرات در ارتباط با نقل و انتقالات مالی بین دو کشور توضیح داد و گفت: بحث نقل و انتقال پول موضوعی نیست که بتوان در مورد آن با قاطعیت پاسخ داد، با این حال بخش بینالملل بانک توسعه صادرات به طور جدی دنبال راهکاری برای رفع مشکلات موجود است.
آزاد همچنین هم در خصوص نحوه تامین مالی 80 تا 90 درصدی ارزش محموله صادراتی بسته به شرایط و اعتبارسنجی، ارائه کرد.
نیلوفر اسدی، کارشناس ارشد روابط بینالملل اتاق بازرگانی ایران، نیز که دیگر سخنران این جلسه بود، در ابتدا به معرفی معاونت امور بینالملل اتاق بازرگانی ایران پرداخت و گفت: یکی از خدماتی که این معاونت ارائه میکند ارائه فهرست تولیدکنندگان و واردکنندگان هر کشور است. صادرکنندگان میتوانند طی نامهای به اتاق ایران با قید شماره کارت بازرگانی خود اطلاعات مورد نیاز خود را درخواست کنند.
اسدی در ادامه صحبتهای خود، آمادگی معاونت بینالملل اتاق ایران را برای اعتبارسنجی شرکتهای خارجی طرف قرارداد با تجار ایرانی اعلام کرد. او ادامه داد: یکی از دلایلی که ممکن است مانع افزایش صادرات ایران به تایلند شود مسافت بالای بین دو کشور برای حملونقل کالا و عدم حضور ایران در موافقتنامه مربوط به کشورهای آسهآن (ASEAN) است.
اسدی با بیان اینکه تایلند میتواند برای ایران یک پل ارتباطی قوی به آسهآن باشد، گفت: مهمترین زمینههای همکاری ایران و تایلند شیلات، نفت و گاز، راهسازی و تولید قطعات خودرو است.
کارشناس ارشد روابط بینالملل اتاق بازرگانی ایران ضمن تاکید بر لزوم انعقاد قرارداد با طرفهای تجاری، تصریح کرد: ماهیهایی را که در سفرها غذایی مردم نیست و برای کشور هیچ سودی ندارد، میتوان به تایلند صادر کرد اما این امر نیازمند به کشتیهای مجهز به سردخانههای ماهی دارد که دو یا سه شرکت در ایران این تجهیزات را دارند.
خدمات صندوق ضمانت برای پوشش ریسک صادرات
سیامک تاتلاری، رئیس اداره صدور بیمه نامههای میان و بلندمدت صندوق ضمانت صادرات ایران نیز با اشاره به اینکه صندوق قادر است از طریق شبکههای اعتبارسنجی معتبر بینالمللی، اطلاعاتی از قبیل اهلیت، میزان خوشحسابی و بدحسابی، تعداد کارمندان و حتی فعال بودن یا غیرفعال بودن شرکت خارجی طرف قرارداد را در اختیار صادرکنندگان قرار دهد، گفت: هزینه این خدمت صندوق بین 160 تا 260 یورو (یا معادل ریالی آن) متغیر است و ارائه آن هفت روز کاری زمان خواهد برد.
به گفته وی، این هزینه، مبلغی است که از صندوق ضمانت صادرات برای دریافت گزارش اعتباری شرکتها شارژ میشود. تاتلاری در ادامه گفت: پس از مشخص شدن نتیجه اعتبارسنجی، صادرکنندگان میتوانند از پوشش بیمهای صندوق نیز استفاده و محمولههایشان را نزد ما بیمه کنند.
به گفته تاتلاری صادرکنندگان میتوانند برای پوشش ریسکهای سیاسی (از جمله تحریمها و محدودیت در نقل و انتقال ارز) از صندوق ضمانت صادرات درخواست بیمه کنند که حدوداً 6 در هزار یا 7 در هزار هزینه حق بیمه در بردارد اما برای پوشش ریسکهای تجاری (از جمله بدحسابی خریدار خارجی، عدم پرداخت وجه کالا در سر رسید مقرر) هزینه حق بیمه در بهترین وضعیت حدود 8 تا 9 در هزار و در بدترین وضعیت حدود 1.6 درصد ارزش قرارداد خواهد بود.
رئیس اداره صدور بیمهنامههای میان و بلندمدت صندوق ضمانت صادرات گفت: در وبسایت صندوق، قسمتی به حسابگر حق بیمه اختصاص داده شده است که صادرکنندگان میتوانند پیش از مراجعه به صندوق به این قسمت مراجعه کرده و از طریق این حسابگر از نرخ حق بیمه صندوق اطلاع پیدا کنند.
تاتلاری پنج بانک مورد قبول صندوق ضمانت صادرات در تایلند را بانکهایKasikornbank Public Company Limited، TMB Bank Public Company Limited، Krung Thai Bank Public Company Limited، Export – Import Bank of Thailand و Bank of Ayudhya Public Company Ltd. معرفی کرد.
تاتلاری، با ذکر اینکه براساس اعلام سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، تایلند در گروه 3 ریسک کشوری (متوسط رو به پایین) قرار دارد، گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران سقف 270 میلیون یورویی برای اعتبارات کوتاهمدت و 180 میلیون یورو برای اعتبارات میان و بلندمدت در نظر گرفته که تنها کمتر از یک میلیون یورو آن توسط مشتریان صندوق در بازار تایلند استفاده شده است.
به گفته رئیس اداره صدور بیمهنامههای میان و بلندمدت صندوق ضمانت صادرات ایران، یکی دیگر از خدمات صندوق، تامین مالی صادرکنندگان است. برای اینکه صادرکنندگان بتوانند از سیستم بانکی وام صادراتی (ریالی یا ارزی) دریافت کنند باید 120 درصد وثیقه سهلالبیع شهری ارائه دهند و حساب سپردهای در بانک مربوطه باز کنند. اگر این شرایط برای صادرکنندگان فراهم نباشد میتوانند از بانک بخواهند آنها را به صندوق ضمانت صادرات معرفی کند. صندوق پس از انجام فرایند اعتبارسنجی برای شرکت، با تعیین سقف اعتباری معین، در واقع ضمانتنامهای را در اختیار صادرکنندگان قرار میدهد که آن را به بانک تامینکننده ارائه دهند. با توجه به رتبه اعتباری صادرکنندگان، هزینه صدور ضمانتنامههای ریالی بین 1.5 تا 2.5 درصد و برای ضمانت نامههای ارزی 1.7 درصد تا 3.2 درصد است. همچنین براساس مصوبه شورای عالی پول و اعتبار، بانکهایی که با پوشش صندوق ضمانت صادرات ایران به صادرکنندگان وام میدهند با استفاده از ضمانتنامههای صندوق میتوانند برای وامهای ریالی تا 2 درصد و برای وامهای ارزی تا یک درصد در نرخ سود تسهیلاتشان تخفیف قائل شوند.
false
false
false
false







































