با نگاهی به تشکیل پلیس های تخصصی؛ نیروی انتظامی، یار مهربان - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
با نگاهی به تشکیل پلیس های تخصصی؛  نیروی انتظامی، یار مهربان

نیروی انتظامی با تشکیل پلیس های تخصصی مأموریت های پیشگیرانه انتظامی و ترافیکی و اجتماعی را مدیریت نمایند.

✍سرهنگ حمید اندرزچمنی

خبرطلایی :در جوامع سازمان یافته، وجود نظم و امنیت اجتماعی اساسی ترین عامل توسعه و رشد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به شمار می رود نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر به طور رسمی مسئولیت برقراری و حفظ امنیت و آرامش مردم و کشور بعهده دارد .تغییرات مداوم و سریع جامعه با ورود فناوری های جدید فصل ارتباطات نوینی را برای دست پیدا کردن به تعاملات و مشارکت مردمی به وجود آورد ه اند و فرماندهان نیروی انتظامی را بر آن داشت تا با اتخاذ روش های علمی، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی و اجتماعی بازنگری در شیوه های مدیریتی بسترهای مناسبی را برای برقراری امنیت فراهم سازند.
متولی اقتدار ، کارآمدی ، توانمندی و هوشمندی پلیس با هدف جلب اعتماد مردمی فرماندهان این نیرورا بر آن داشت تا با نگاه هوشمندانه و دانش بنیانی مأموریت های اساسی ناجا را در تخصص های مختلف تبیین نمایند.و با تشکیل پلیس های تخصصی مأموریت های پیشگیرانه انتظامی و ترافیکی و اجتماعی را مدیریت نمایند.

■ مرزبانی
مرزهای سرزمین پهناور ایران توسط مقدس ترین انسان های این دیار حریم خاکی و آبی خدا را در سخت ترین شرایط حراست و مرزبانی می نمایند. اجرای معاهدات و پروتکل های مرزی، جلوگیری از قاچاق کالا و ارز، موار مخدر، برخورد قاطعانه با گروه های تروریستی، مشارکت با مرزنشینان، توسعه ی اشتغال و رونق کسب و کار اقتصادی برای مرزنشینان، توسعه و استفاده بهینه از فناوری های نوین کنترل ونظارت جغرافیای مرزها تنها بخش کوچکی از تلاشگران حریم وطن در مرز و سرزمین پهناور ایران و همیشه سربلند است.
■ یگان ویژه
همزمان با تغییرات اجتماعی و ابعاد مختلف زندگی اجتماعی مردم و حفظ امنیت عینی و ذهنی جامعه در شرایط بحرانی و واکنش در مقابل قانون شکنان و اخلال گران نظم و امنیت پلیس یگان ویژه واکنش سریع نمادی از اقتدار و قانون مداری در نیروی انتظامی است. کنترل اجتماعات، مبارزه و برخورد با اختشاشات و تجمعات غیر قانونی، رهایی گروگان های مختلف، اجرای طرح های پاک سازی، پشتیبانی از عملیات ها و امداد رسانی به دیگر پلیس های تخصصی با استفاده از واحدهای ضد اختشاشات، واحد زنان، سوارکاران، باشگاه براق، واحد سپکا خنثی سازی بمب و تله های انفجاری در اوج نجابت و صداقت برای ملت انجام می دهند.
■ راهور
پیشگیری از تصافات و صدمات جانی انتظام بخشی به آمد وشد و ترافیک و حمل و نقل، اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی، تسهیل در امداد و نجات و فوریت های جاده ای، کاهش آلودگی محیط زیست، مشارکت با مردم برای قانون مداری، آموزش رعایت قوانین و فرهنگ سازی از وظایف و مأموریت های پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا می باشد.
■ پلیس پیشگیری
رویکرد اجتماعی و جامعه محوری پلیس را به آن داشت تابا هدف جلب اعتماد مردمی به عنوان بالاترین سرمایه و مشارکت همگانی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی پلیس تخصصی پیشگیری را برای دستیابی برقراری، حفظ و تأمین امنیت پایدار، تهیه و تدوین سیاست ها، خطمش های حساس و حیاتی کشور، برقراری نظم و امنیت اجتماعات و تشکل ها و میتینگ ها، ارتقاء سیستم ها و مراقبتی، استاندارد سازی فعالیت ها در کلانتری ها و پاسگاه ها، انجام امورات انتظامی، حوزه های حمل و نقل و پروازها، کاهش هزینه جرائم، برخورد و هدایت و دخالت در کنترل عاملین جرایم مشهود و برهم زنندگان نظم و امنیت
■ پلیس اطلاعات و امنیت
تأمین امنیت و برقراری احساس نظم و امنیت در مردم بسیار مهم و انکار ناپذیر است، محافظت از اجتماع، کمک به مردم و ایجاد اطمینان قلبی در آنان، شناسایی و کشف و خنثی سازی توطئه های دشمنان علیه نظام و بنیان های فکری و اخلاقی جامعه و جلوگیری از ایجاد بسترهای هنجارشکنی و تهاجم های فرهنگی و مقابله با برنامه های مخرب اجتماعی و بیگانگان و القاء تفکرهای دروغین و الحادی به جوانان و سایر اقشار ..پلیسی را به ما معرفی میکند که صدای قدم های پر صلابتش امنیت عمومی با نفس های آرامش بخش کارکنان خدومش در سطح شهر می پیچید . پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ….مبارزه با مفسد اجتماعی، ارایه خدمات گذرنامه به اتباع خارجی و مهاجرین، کنترل ونظارت بر صنوف، ارایه خدمات به لتباع خارجی و سفرا از دیگر وظایف و مأموریت های این پلیس می باشد.

■ پلیس آگاهی
کشف علمی جرایم و حقوق شهروندی مجرمین ما را پلیسی مواجه می کند که از قدمت سازمانی و ماموریت بالایی برخودار است به نام پلیس آگاهی.
این پلیس با انجام مأموریت هایی چون کشف جرم، تعقیب و دستگیری مجرمین در مأموریت های سرقت، نزاع و درگیری، قتل، جعل و کلاه برداری، قاچاق کالا و ارز، اختلال گران اقتصادی، جمع آوری آثار و مدارک جرم بر اساس آزمایش های علمی، توسعه حرفه گرایی در پی جویی ها و کشفیات چهره نگاری، تحقیقات جنایی و ژنتیکی در امر شناسایی مجرمین، کنترل جرائم سازمان یافته و خشن توانسته است در سایه مشارکت با اقشار مختلف جامعه احساس امنیت را در بالاترین سطح خود مدیریت نماید.
■ پلیس مبارزه با مواد مخدر
زندگی میلیون ها انسان در سطح جوامع مختلف با تبعات ویران کننده تحت تأثیر پدیده شوم اعتیاد قرار گرفته است. پلیس مبارزه با مواد مخدر با هدف پیشگیری از سوء مصرف و قاچاق این بلای خانمان سوز از پرچم داران مبارزه با سوداگران مرگ در سطح بین المللی می باشد. این پلیس با انجام اقدامات سلبی و ایجابی در مبارزه با کشت و تولید و ورود و خروج، توزیع و تقاضا برخورد قاطعانه با شبکه ها و باندهای قاچاق مواد مخدر در سطح منطقه ای و بین المللی، انسداد و کنترل مبادی ورود و خروج مواد، شناسایی شگردها و ترفندهای مجرمین، به کارگیری از سگ های مواد یاب، کاهش هزینه جرم با مقابله و اجرای برنامه های آموزش همگانی، بالابردن هزینه جرم مجرمین در مشارکت با محاکم قضایی، برگزاری اجلاس های منطقه ای و بین المللی با هماهنگی پلیس بین الملل، تعیین و اعزام افسران رابط به کشور های بین المللی، کنترل ونظارت و مبارزه بر تولید کنندگان مواد های روان گردان و صنعتی و لابراتواری.
■ پلیس فتا
اساسا رشد فناوری و رشد تجهیزات در راستای خدمت و فراهم نمودن بسترهای مناسبات خدماتی برای جامعه بشریت تعریف شده است اما از آنجایی که این گونه بسترها همواره دستخوش ناهنجاری های رفتای می گردد بسترهای موجود در فضای مجازی به جای سهولت در خدمات ملعبه دست عده ای فرصت طلب و سود جو قرار گرفته تا با انجام رفتارهای تبهکارانه و مجرمانه مخل امنیت ذهنی و عینی شهروندان شوند. پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پلیسی با مخفف فتا از جمله پلیس های تخصصی است که برای جلوگیری از فیشینگ کلاه برداری اینترنتی، جعل، سرقت های اینترنتی، حک و نفوذ، جرائم سازمان یافته یارانه ای، جرایم منافی عفت و غیر اخلاقی، تعرض به حریم خصوصی کاربران، کلاه برداری های رمالی و صنفی، تخریب و اخلال در داده ها و سامانه های یارانه ای و دیگر تخلفات موجود در این فضای آشفته مجازی مقتدرانه ظهور و بروز دارد.
■ پلیس بین الملل
توسعه امنیتی با پلیس های سابر کشور های دنیا در مبارزه با جرائم سازمان یافته از دیگر مأموریت های نیروی انتظامی است تا در راه اندازی پلیس بین الملل که همان پلیس اینتر پل است از بسیاری از کشورهای دیگر پیشی بگیرد. برقراری و تبادل اطلاعات با دبیر خانه مرکزی سازمان اینتر پل و اینتر پل دیگر کشور های جهان، بازتاب جرائم اتباع خارجی در کشور،مقابله با جرائم سازمان یافته، پیگیری و پیجویی جرائم در کشور های خارجی،صدور گواهی عدم سوء پیشینه به زبان انگلیسی برای ایرانیان مقیم خارج، استرداد مجرمین، ردیابی و شناسایی گم شدگان ایرانی در خارج، بررسی و پیگیری مجرمین ایرانی در خارج از کشور، تعامل و مشارکت با مسئولین قضایی کشورهای جهان، تنها بخش کوچکی از ماموریت های بزرگ این پلیس می باشد.
آموزش تنها سرمایه اصلی برای تربیت نیروی انسانی با هدف رسیدن به پلیس با رویکرد انسان محور، تحقیق و پژوهش با هدف شناخت تهدید ها و فرصت ها و برخورداری از دانش جهانی برای دستیابی به استاندارد های علمی جهان همواره از ضرورت های مأموریتی پلیس بوده و هست، استفاده از ظرفیت های رسانه ها در کنترل و هدایت بحران های سیاسی، امنیتی و اجتماعی، اتخاذ رویکرد معنوی و ترویج فرهنگ دینی و مذهبی.
■ وظیفه عمومی
احضار و اعزام بخدمت مشمولان داخل و خارج از کشور… امور معافیت ها پزشکی ، کفالت ، موارد خاص ، تحصیلی .. تامین کارکنان وظیفه نیروهای مسلح و سازمان های دولتی دارای سهمیه … صدور کارت معافیت
مدیریت شوراهای پزشکی و شوراهای عالی پزشکی امور مشمولان غایب.. ایجاد تعامل و هماهنگی وارتباط مناسب با ستاد کل نیروهای مسلح ، وزارتخانه ها ،مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیات دولت، سازمان ها ،نهادها و ارکان های دولتی در جهت اجرای کامل و صحیح قوانین و مقررات خدمت وظیفه عمومی و تامین مشمولان مورد نیاز ..

■ دانشگاه علوم انتظامی امین
دانشگاه علوم انتظامی امین نیروی انتظامی ، ایجاد مراکز علمی و دانشگاهی و تعامل با اساتید علوم مختلف برای اموزش و ارتقا علمی کارکنان را بعنوان سرمایه اصلی نیروی انتظامی دانسته تا در سایه این مشارکت سطح دانش کارکنان را افزایش دهد وبا استفاده از تجهیزات و امکانات نوین مراکز دانشگاهی مهارت های پلیسی را در سطح کارکنان این نیرو رویکرد علمی ببخشد .
■ پلیس ۱۱۰
ایجاد تحول و ساماندهى در حضور به موقع پلیس در صحنه‌هاى جرم. ارائه سریع‌ترین روش براى درخواست کمک از پلیس. کاهش چرخه کارى در مراجعه مردم به کلانترى‌ها در مواقع ضروری. ایجاد ناامنى براى مجرمین و بزهکاری.
افزایش حساسیت امنیت در جامعه. بالا بردن توان اطلاعاتى و تصمیم‌گیرى فرماندهان در متناسب سازى عملیات پلیس براى نیاز جامعه. فراهم نمودن امکانات تحلیلى ، امنیتى و انتظامى شهرستان‌ها. یکپارچه سازى عملیات امداد و نجات بین پلیس و اورژانس ـ آتش نشانى و سایر سازمان‌هاى امدادی. تحکیم امنیت عمومى و تلاش براى پایدارى آن. انجام کنترل عملیات پلیسى به وسیله ابلاغ مأموریت از بالا و دریافت بازخورد آنها.
■ دفتر نظارت همگانی ۱۹۷
مرکزنظارت همگانی ناجا به عنوان پل ارتباطی شهروندان با مسئولان ناجا از سال ۹۰ به منظور رضایت مندی افراد جامعه از بعد امنیت و آسایش، جامعه پذیری فعالانه و مثبت آحاد اجتماع، ظهور و شکوفایی پدیده متقابل در جامعه، تعامل گسترده مردم با پلیس و مسئولیت پذیری و مشارکت جویی شهروندان شروع به فعالیت کرد.
شهروندان می توانند هرگونه شکایت، انتقاد، پیشنهاد و تقدیر از عملکرد پلیس راهور را با تماس با شماره تلفن ۱۹۷ و یا حضور در هریک از پایگاه های مرکز نظارت همگانی ناجا مطرح کنند.
مسئولان و کارشناسان حاضر و حاذق در مرکز نظارت همگانی نیز پس از بررسی و رسیدگی موضو عات، نتایج بدست آمده و اقدامات انجام شده را در اسرع وقت به اطلاع شهروند مربوطه می رسانند ، ۱۹۷ را می توان نمادی از رعایت حقوق شهروندی در ناجا دانست و فرصتی برای همدلی و هم زبانی بین مردم و پلیس قلمدادکرد.

false
false
false
false

true