مهندس نشان زاده در گفتگو با خبرطلایی : شمارش معکوس برای ورود بزرگترین زنجیره کلر کشور به بورس - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
مهندس نشان زاده در گفتگو  با خبرطلایی : شمارش معکوس برای ورود بزرگترین زنجیره کلر کشور به بورس

خبرطلایی :شركت پتروشيمی اروند در راستای توسعه صنعتی كشور و نيز تامين مواد اوليه صنايع شيميايی و پايين دستی در بازارهای داخلی و صادراتی احداث شده است.این شرکت يكی از بزرگترين توليد كنندگان زنجيره PVC در منطقه خاورميانه است و بالاترين ظرفيت توليد كاستيك در كشور، توليد كننده انحصاری گريد های E-PVC و نيز توانايی توليد گريد های خاص S-PVC شامل Medical Grades از ويژگی های خاص آن است.
مهندس حسن نشان زاده، مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند گفت: شرکتی با چنین ظرفیتی با وجود شرایط تحریمی توانسته با تکیه بر توان داخلی به دستاوردهای بزرگی دست یابد.
وی افزود: خبر آغاز شمارش معکوس برای ورود این شرکت سودده به بورس در حالی منتشر شد که شاهد اظهار نظر تحلیلگران و کارشناسان بورس نسبت به آینده درخشان این سهام هستیم.
در این بین شرایط ممتاز شرکت پتروشیمی اروند منجر به انتشار اخبار‌ و موضوعاتی قابل تامل از سوی حسن نشان زاده، مدیر عامل شرکت پتروشیمی اروند به عنوان یکی از شرکت های زیر مجموعه هلدینگ بزرگ خلیج فارس، مستقردر منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر شد.
مهندس حسن نشان زاده، مدیرعامل وقت پتروشیمی اروند با بیان اینکه پتروشیمی اروند به عنوان یکی از بزرگترین زنجیره های کلر در دنیا مطرح است، ادامه داد:اروند در سطح جهانی نقشی حدود یک درصدی در کلر دارد و از ۵۷ درصد سهم صنعت PVC خاورمیانه نزدیک به ۲۸درصد این سهم متعلق به شرکت پتروشیمی اروند است.
مدیر عامل پتروشیمی اروند ضمن اشاره به افزایش ۱۱ درصدی تولید کلر این مجتمع در 5 ماهه ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل آن هم در شرایط اپیدمی و حاد کرونا، افزود : این شرکت، با همت پرسنل و تکیه بر توان داخلی کشور موفق به کسب رتبه اول عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا در 5ماهه ۹۹ شده است.
وی ادامه داد: این مجتمع علاوه بر تأمین زنجیره کلرخود ، در حال حاضر تأمین کلر زنجیره پی وی سی بندر امام ، غدیر،کارون و خوزستان را نیز برعهده دارد و علاوه بر آن در تولید ایزوسیانات‌ها و پلی کربنات‌های شرکت کارون وخوزستان سهیم است.
نشان زاده با اشاره به تولید محصول مهم و استراتژیک کاستیک در پتروشیمی اروند که در صنایعی چون نفت، گاز، شوینده‌ها، آلومینیوم، سیمان و بسیاری از صنایع دیگر نقشی اساسی دارد، تصریح کرد: با تولید این محصول ازحدود 9 سال پیش در اروند، ایران که پیش از این نیاز کاستیک خود را با واردات رفع می‌کرد امروز در شرایط تحریم نه تنها خللی در تولید این محصول ایجاد نشده بلکه با افتخار تبدیل به یکی از کشورهای صادرکننده کاستیک شده است.
وی با اشاره با اینکه پروژه اروند یکی از پروژه‌های پایانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیش از واگذاری به بخش خصوصی بود، گفت: چندین سال زمان بردن برای راه‌اندازی این پروژه باعث شد که بخشی از مشکلات زمان راه‌اندازی به این مجتمع منتقل شود که از یک سال گذشته با حمایت و پشتیبانی مدیریت هلدینگ و واحدهای ستادی اقدام به تغییر در ساختار کلی سیستم و اصلاح بنیادین ساختار شرکت برای رفع این مشکلات کردیم.
مدیر عامل پتروشیمی اروند ادامه داد: در این مدت برنامه‌ریزی‌هایی برای واحد استراتژیک کلرآلکالی داشتیم و توانستیم با سه منبع خارجی ویک منبع داخلی که از شرکت‌های دانش بنیان بود در رابطه با تأمین آند و کاتدها که از تجهیزات اصلی این واحد است مذاکرات خوبی انجام دهیم و نتیجه این مذاکرات، رسیدن به یک ثبات و پایداری نسبی در این واحد شد.
مهندس نشان زاده با بیان اینکه علاوه بر اقدامات انجام شده راه اندازی دو عدد الکترولایزر که نزدیک 9 درصد ظرفیت اسمی واحد کلر را تشکیل می‌داد، تصریح کرد: بدون حضور صاحب لایسنسور و در شرایط سخت کرونا با استفاده از پرسنل جوان و خلاق درون مجتمع در اوایل اسفند ماه، با راه اندازی این واحد، ۲۵۰ هزار تن در سال به سبد صنعت پتروشیمی در سه شرکت پتروشیمی بندر امام، غدیر و اروند افزایش یافت.
مدیرعامل پتروشیمی اروند با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ به نام جهش تولید توسط رهبرمعظم انقلاب، اظهار داشت: ما اولین قدم برای جهش تولید را با افزایش تولید در اول سال برداشتیم و گام مهم بعدی رسیدن به ظرفیت اسمی درواحدهای عملیاتی است. همچنین با اقداماتی که در جهت اصلاح فرآیند واحدهای پی وی سی انجام دادیم توانستیم سال گذشته برای اولین بار رکورد ۳۱۰ هزار تن تولید این محصول را ثبت کنیم.
وی تاکید کرد: برنامه افزایش ظرفیت کارخانه اس پی وی سی با استفاده از توانمندی های شرکت های دانشگاهی و دانش بنیان در دستور کار ما قرار دارد که امیدواریم تا پایان سال این افزایش ظرفیت را بدون نیاز به نصب تجهیزات جدید به میزان 10درصد داشته باشیم. در همین راستا در جهت مدیریت بهینه منابع آب پروژه مهم آب سنتریت را دردستور کار قراردادیم که با راه اندازی این پروژه حداقل کاهش 50 درصدی آب مصرفی را خواهیم داشت.
نشان زاده در خصوص حجم تولید پی‌وی‌سی و گریدهای جدید این محصول گفت که علاوه بر تولید اس پی وی سی این مجتمع که سهم 45 درصدی بازار ایران را دارد محصول استراتژیک ای پی وی سی که مورد استفاده صنعت کیف،کفش و چرم است در این شرکت تولید می شود.
با توجه به نیاز مصرف‌کننده داخلی، گریدهای جدیدی را در دست تولید داریم و تلاش و هدف‌گذاری ما در کارگروه پی‌وی‌سی این است که نیاز صد در صد داخلی را تأمین کنیم.
مدیر عامل پتروشیمی اروند در ادامه خبر خوشی برای تولید کنندگان داخلی داشت و گفت: از اول اردیبهشت بر اساس نیاز بازار تولید گرید ۶۶ که یکی از گریدهای مورد نیاز صنعت کیف و کفش و چرم است را آغاز کردیم و در تلاش برای افزایش تولید این محصول هستیم.
مهندس نشان زاده با تاکید بر اینکه هدف ما در سال ۹۹ ظرفیت اسمی واحد پی وی سی و تولید حداقل ۸۰ درصدی ‌واحد ای پی وی سی است، خاطرنشان کرد:ما ساختار مالی شرکت را با افزایش سرمایه ای که در سال ۹۸ داشتیم و همچنین تعیین تکلیف بدهی‌های ارزی که از زمان پروژه به جا مانده بود اصلاح کردیم که این اقدامات باعث شفاف سازی صورت های مالی شرکت شده است.
وی خبر بورسی شدن پتروشیمی اروند را این چنین تشریح کرد: فرآیند ورود شرکت اروند به بورس آغاز شده و با اصلاح فرایندهای مالی و همچنین برگزاری جلسات و اقدامات لازم که در این‌ باره، امیدواریم حتی قبل از برگزاری مجمع به بورس وارد شویم اما اگر چنین امکانی فراهم نشود ورود ما به بازار سرمایه حداکثر تا پایان شهریور اتفاق خواهد افتاد.
نشان‌زاده از افزایش 50 درصدی سود شرکت در مقایسه با سال 97 خبر داد و درباره نحوه تأمین مالی شرکت نیز گفت: با این سودآوری و تعیین تکلیف بدهی ارزی و استقبالی که از بازار سرمایه شاهد هستیم، امیدواریم بتوانیم برنامه‌های توسعه‌ای شرکت را از این طریق تأمین مالی کنیم تا باز هم شاهد جهش تولید این واحد باشیم.
مدیر عامل پتروشیمی اروند ادامه داد: قیمت نفت روی زنجیره پی وی سی، نسبت به بقیه هیدروکربنهای زنجیره الفینی به خاطر ضریب همبستگی پایین تر پس از چندین ماه بعد از افت شرکت اعمال می شود.
وی با اشاره به تاثیر خوراک اتیلن بر تولید این شرکت، تصریح کرد: توجه به اینکه خوراک اتیلنی که ما از شرکتهای الفینی دریافت می‌کنیم مشمول کاهش قیمت نفت است برای یکسال آینده نگران کاهش حاشیه سود خودمان نخواهیم بود، اگرچه ممکن است با توجه به شرایط اقتصادی داخلی و خارجی نوساناتی در قیمت محصولات‌مان داشته باشیم.
نشان زاده با اعلام خبر امضای تفاهم نامه با شرکت آتیه پردازان شریف جهت تامین و پوشش اصلی آند و کاتد، ابراز امیدواری کرد که بزودی به تولید انبوه و رفع صددرصدی نیاز داخلی خواهیم رسید ، اظهار داشت: اهداف صادراتی این مجتمع کشورهای همسایه، آسیای میانه و هند است اما در وهله نخست باید نیاز داخل را به طور 100 درصد تامین کنیم و بعد به دنبال صادرات محصولات خود باشیم هرچند که این مجتمع در سال گذشته توانست ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه شرکت پتروشیمی اروند از یک سال گذشته، دست به تغییر در ساختار سیستم و اصلاح بنیادی شرکت زد، گفت: این شرکت افزون بر ایجاد ثبات پایداری با برنامه‌ریزی‌های انجام داده برای واحد کلرآلکالی با سه شرکت خارجی و یک شرکت دانش‌بنیان داخلی برای تأمین آندها و کاتدهای مورد نیاز، بخشی از ظرفیت خالی این مجتمع را فعال کرد که به دنبال آن حدود سالانه ۲۵۰ هزار تن به تولید صنعت پتروشیمی از طریق افزایش تولید در سه شرکت پتروشیمی بندرامام، غدیر و اروند افزوده خواهد شد، همچنین علاوه بر تکمیل زنجیره کلر، ارزآوری قابل توجهی نیز در صادرات کاستیک خواهد داشت.
نشان‌زاده با اشاره به اینکه پتروشیمی اروند سال گذشته ارزآوری خوبی براساس برنامه داشته است، درباره سوددهی شرکت با توجه به شیوع ویروس کرونا، تصریح کرد: با توجه به تحلیل‌های انجام‌شده شرکت از بازار آینده، روندتقاضای کاستیک به‌طور قطع صعودی خواهد بود، همان‌طور که با شیوع این ویروس، عرضه این شرکت در بورس نیز به ‌منظور تأمین نیازهای صنایع شوینده و بهداشتی افزایش یافت.
مدیرعامل پتروشیمی اروند در پایان درخصوص مسئولیت اجتماعی این شرکت در اپیدمی کرونا، خاطرنشان کرد: مسئولیت‌های اجتماعی به‌صورت گروهی و در شورای راهبردی تصمیم‌گیری می‌شود با شروع بیماری کرونا و نیاز شدید کشور به کلر، شرکت اروند اقدام به افزایش ارسال کلر به شرکت کارون در راستای تامین آب ‌ژاول موردنیاز کشور کرد و این روند ادامه دارد، همچنین صنایع پتروشیمی منطقه بندرماهشهر در قالب شورای راهبردی 50 میلیارد تومان برای مبارزه با کرونا اختصاص دادند.همچنین برای سال جاری 77 میلیارد تومان مصوب شده که 8 درصد کل هزینه ها را پتروشیمی اروند در حوزه مسئولیت اجتماعی به خود اختصاص داده گفتنی است درهلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس در حوزه های بهداشت، آموزش روستایی و کمک به محرومیت زدایی مساعدت های قابل توجهی انجام شده است.

لیلا سبزه علی 

false
false
false
false

true