گزارش خبرطلایی از اهم اقدامات پتروشیمی کارون در هفته دولت پتروشیمی کارون؛ خودکفا در تولید محصولات و بی نیاز به واردات - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
گزارش خبرطلایی از اهم اقدامات پتروشیمی کارون در هفته دولت    پتروشیمی کارون؛ خودکفا در تولید محصولات و بی نیاز به واردات

04شرکت پتروشیمی کارون اولین تولید کننده ی ایزوسیانات ها، مشتمل بر TDI و MDI و تکمیل کننده ی زنجیره ی ارزش پُلی یورتان ها در خاورمیانه و غرب آسیا می‌باشد.
در پتروشیمی کارون با استفاده از گازهای کلر، مونوکسیدکربن و هیدروژن و نیز خوراک تولوئن، بنزن، فُرمالین، آمونیاک، اسید نیتریک و اسید سولفوریک انواع محصولات پایه ای و اصلی پتروشیمی، با ارزش افزوده ی بالا و برخوردار از کیفیت ممتاز جهانی تولید و به بازارهای داخلی و جهانی عرضه می‌شود.
به گزارش خبرطلایی ،محصولات پتروشیمی کارون به طور کلی در صنعت پلی یورتان بکار می‌رود. از جمله مهمترین محصولات پایین دستی می توان به تولید انواع ابر، اسفنج و فوم با کاربری در تولید مبلمان، صندلی های اداری و خانگی و صندلی خودرو اشاره کرد.این محصولات در صنعت تولید انواع عایق های صوتی و حرارتی و برای تولید انواع ساندویچ پنل، دیوارهای پیش ساخته و یخچال های خانگی و صنعتی نیز بکار می‌رود. از دیگر کاربری های مهم محصولات پتروشیمی کارون می توان به صنعت کیف و کفش و به منظور تولید زیره ی کفش و چرم مصنوعی نیز اشاره کرد. در صنایع پزشکی و بهداشتی یکی از مهمترین کاربردها در تولید باندهای ارتوپدی می باشد.همچنین در تولید انواع الاستومرها، چسب های صنعتی و چسب های لمینت نیز استفاده می شود.
با این توضیحات در خصوص توانمندی های پتروشیمی کارون و تاثیر آن در سال جهش تولید و همچنین تولیدات مواد ضدعفونی در دوران تلخ کرونا بی مناسبت ندیدم با توجه به هفته دولت به اهم اقدامات این پتروشیمی در قالب گزارشی اشاره ای داشته باشم .
افزایش ظرفیت تولید ایزوسیانات در کشور با راه اندازی طرح هایکو

مدیرعامل پتروشیمی کارون گفت: با راه اندازی طرح توسعه ای هایکو در زمستان 1400 پایداری تولید برای پتروشیمی کارون مداوم خواهد بود و 30 تا 35 درصد به ظرفیت تولید ایزوسیانات در کشور نیز افزوده خواهد شد.

علیرضا صدیقی زاده مدیر عامل پتروشیمی کارون درمورد رکوردهای تولید ثبت شده در این پتروشیمی و آغاز پروژه هایکو توضیح داد و گفت: محصولات پتروشیمی کارون به منظور تکمیل زنجیره ارزش تولید می‌شود که نقش بی بدیلی برای خروج ارز از کشور و جلوگیری از خام فروشی است. ما تنها تولید کننده کشور در ایزوسیانات و بزرگترین تولیدکننده در خاورمیانه هستیم.
وی ادامه داد: دو محصول هیدروژن و مونو اکسید کربن خوراک حیاتی برای تولید محصول در پتروشیمی کارون است. به عبارت دیگر خوراک استراتژیکی پتروشیمی کارون است. بر این اساس برای رفع تنگناهای تولید و افزایش بهره‌وری و تولید با 100 درصد ظرفیت اسمی کارخانه طرح هایکو با سرمایه گذاری 50 میلیون یورویی در حال اجرا است. ماموریت هایکو تولید خوراک هیدروژن و مونو اکسید کربن برای پایدار سازی تولیدات در کارون است تا تولید این پتروشیمی از وابستگی خارج شده و از تولید پایدار اطمینان حاصل کنیم. با راه اندازی این خط در زمستان 1400 پایداری تولید برای کارون مداوم خواهد بود و 30 تا 35 درصد به ظرفیت تولید ایزوسیانات در کشور نیز افزوده خواهد شد.
صدیقی زاده در مورد میزان اشتغال مستقیم و غیر مستقیم پروژه هایکو گفت: پیش بینی می شود که در دوره ساخت بین 450 تا 500 نفر اشتغالزایی داشته باشیم اما بعد از راه اندازی این پروژه بین 1000 تا 1500 نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می شود. در بحث داخلی سازی در این پروژه نیز عمده تجهیزات اصلی واحد از جمله برج ها، مبدل ها، تانکها، پایپینگ ، کابل‌های کنترلی و قدرت، تابلو برق و تابلو کنترلی پروژه از توان داخل استفاده می شود.
وی در مورد صنایعی که از محصولات پتروشیمی کارون استفاده می کنند گفت: چندین صنعت بزرگ کشور از جمله خودرو ساختمان و لوازم خانگی به عنوان مشتری اصلی ما هستند به عنوان مثال در صنعت خودرو محصولات ما در تولید فرمان، داشبورد، صندلی، سپر جلو و عقب و رنگ ماشین استفاده می شود یا در عایق بدنه یخچال از پلی یورتان و در تولید اسفنج مبلمان و تشک از محصولات پتروشیمی کارون استفاده می شود.

در حوزه TDI 100 درصد نیاز کشور را تامین می‌کنیم و در حال حاضر در زمینه MDI 40 درصد نیاز را تامین می کنیم و با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در نظر داریم که در زمینه تولید MDI نیز 100 درصد را تامین خواهیم کرد البته در TDI محصول مازاد داریم و به کشورهای مختلفی چون عراق، افغانستان، آذربایجان و کشورهای دیگر صادر می‌کنیم. تمام محصولات برای فروش داخلی در بورس کالا عرضه می‌کنیم اگر سه هفته در بورس کالا عرضه کردیم و خریدار نداشت مجوز صادرات خواهیم داشت بنابراین هر چه که مازاد نیاز در داخل باشد به کشورهای دیگر صادر خواهد شد.
آب ژاول یک محصول فرعی در کارخانه است که بصورت اجباری در خط تولید کارون تولید می‌شود. بعد از همه گیری ویروس کرونا در ایران، از اوایل اسفند پتروشیمی کارون تولید آب ژاول را به عنوان ماده ضدعفونی کننده برای اماکن عمومی و بیمارستانها در دستور کار خود قرار داد. بر این اساس خط تولید را تا سه برابر افزایش دادیم و بالای 6 میلیون لیتر آب ژاول را به بیش از 15 استان کشور ارسال کردیم. در این ایام تلاش کردیم که تولید آب ژاول فراتر از نیاز و مصرف باشد.
وی درمورد میزان تولید در سال گذشته گفت: با توجه به فعالیت های مدیران از ابتدای سال جاری با حداکثر خوراک تولید کردیم بطوریکه در سه ماهه نخست سال جاری میزان تولید نسبت به سه ماهه مشابه در سال 98 بالای 90 درصد افزایش داشته ونزدیک به دوبرابر شده است.
وی در پایان به حادثه نشت کلر اشاره کرد و گفت: در کشورهای یونان، ترکیه، هندوستان و آذربایجان کلر را از طریق کپسول و ایزوتانک جابجا می‌کنند ما نیز برای تامین کلر منطقه از این تجربه استفاده می کردیم اما در این حادثه نشت کلر از یک ایزوتانک که ساعت مناسبی برای تخلیه مخزن انتخاب نشده بود به دلیل گرمای هوا کلر به مدت یک دقیقه به بیرون نشت کرد و درمدت 30 دقیقه حادثه تحت کنترل در آمد.

پتروشیمی کارون در سه ماهه نخست سال 90 درصد افزایش تولید داشته است

پتروشیمی کارون در سه ماهه سال 99 نسبت به مشابه سال 98 نزدیک به 90 درصد افزایش تولید داشته است که تقریبا افزایش 2 برابری نشان می هد.

مدیرعامل پتروشیمی کارون اظهار داشت :پیش بینی می کنیم امسال نزدیک به 1000 تا 1500 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد اشتغال کنیم.
وی با بیان اینکه مقدمات پتروشیمی کارون برای ورود به بورس باید فراهم شود،تصریح کرد: امیدواریم در لیست هلدینگ خلیج فارس قرار گرفته و تا سال 1400 وارد بورس شویم.

صدیقی زاده با اشاره به اینکه پتروشیمی کارون تنها تولید کنند در کشور است و در خاور میانه هم جزء اولین ها به شمار می رود،خاطرنشان کرد:پتروشیمی کارون نمادی بارز از جلوگیری خام فروش و خروج ارز از کشور است که با تکمیل پروژه هایکو شرکت بین 30 تا 35 درصد افزایش تولید خواهد داشت .
آغاز ساخت طرح هایکو پتروشیمی کارون

عملیات اجرایی طرح هایکو پتروشیمی کارون در مراسمی با حضور مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس آغاز شد.

مدیرعامل پتروشیمی کارون در مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژه اظهار کرد: این طرح با سرمایه‌گذاری ارزی ۶۰ میلیون یورو و سرمایه‌گذاری ریالی ۴۸۰ میلیارد ریال احداث خواهد شد.
علیرضا صدیق‌زاده افزود: با بهره‌برداری از این پروژه سالیانه ۳ هزار و ۵۰۰ تن منواکسید کربن، ۸ هزار تن هیدروژن و ۷ هزار و ۷۰۰ تن بخار فشار بالا تولید می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: این طرح در صورت راه‌اندازی برای بیش از یک‌هزار نفر شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد کرد.
مدیرعامل پتروشیمی کارون یادآور شد: خوراک این طرح ۴۱ هزار و ۸۸۹ تن در سال گاز طبیعی NG است.
شرکت پتروشیمی کارون واحد نمونهHSE در سال 98شد
رئیس اداره HSE شرکت پتروشیمی کارون از انتخاب واحد HSE این مجتمع به عنوان یکی از واحدهای نمونه سال ۹۸ خبر داد و گفت :کاهش حوادث کارگاهی به میزان ۴۵ درصد و اقدامات انجام‌شده در خصوص تولید بیش از ۶ میلیون لیتر آب‌ژاول در زمان پاندمی کرونا از دلایل این انتخاب اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی بندر امام خمینی است.
مهندس امیرحسن فرجادنیا، با بیان اینکه اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی بندر امام خمینی استان خوزستان به‌عنوان نهاد نظارتی بر مجتمع‌های پتروشیمی و کارگاه‌های تولیدی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر شناخته می‌شود،گفت: واحدهای HSE شرکت‌های حاضر در منطقه به‌صورت ماهانه و سالانه موظف به ارائه گزارش تفصیلی خود درزمینه ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست به این اداره هستند.

وی با اشاره به اینکه بازدیدهای مکرر بازرسان اداره کار بندر امام خمینی و بررسی گزارش‌های سال ۱۳۹۸ شرکت پتروشیمی کارون از سوی این اداره دارای پیشرفت خوبی بود، ادامه داد: شرکت پتروشیمی کارون به‌عنوان یکی از واحدهای نمونه سال ۱۳۹۸ برگزیده و در این خصوص از سوی این اداره در بندر امام خمینی تقدیرنامه‌ای در زمینه HSE دریافت کرد.
فرجادنیا بابیان اینکه مهندس رضا دهقانی به عنوان نماینده این اداره در مجتمع پتروشیمی کارون حضور یافت و از واحدهای تولیدی و کارگاه‌ها بازدید کرد، در ادامه اظهار داشت: به گفته مهندس رضا دهقانی و بر اساس بازدیدهای مستمر انجام‌شده و گزارش‌های مرتبط، شرکت پتروشیمی کارون با ایجاد محیط کار ایمن، کاهش حوادث کارگاهی به میزان ۴۵ درصد در سال ۱۳۹۸، اقدامات انجام‌شده در خصوص تولید بیش از ۶ میلیون لیتر آب‌ژاول موردنیاز منطقه و کشور در شرایط بحران به‌طور داوطلبانه و با رعایت کلیه الزامات HSE و پروتکل‌های بهداشتی جهت حفظ سلامت کارکنان در محل کار و همچنین تعهد به وظایف خود در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و توزیع آب‌ژاول به اقصی نقاط کشور به‌خصوص مناطق محروم و محل سکونت اقشار آسیب‌پذیر، به‌عنوان شرکت نمونه برگزیده‌ شده است.
رئیس اداره HSE شرکت پتروشیمی کارون در پایان گفت: به‌این‌ترتیب جهت قدردانی از اقدامات انجام‌شده در این مجتمع، اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی در بندر امام خمینی استان خوزستان با اهدا لوح تقدیر از مدیرعامل، کارکنان و خصوصا همکاران واحد HSE شرکت پتروشیمی کارون تقدیر و تشکر کرد.
آغازعملیات اجرایی پروژه hyco پتروشیمی کارون با هدف خودکفایی
عملیات اجرایی پروژه hyco پتروشیمی کارون با هدف خودکفایی این مجتمع در تامین مونوکسید کربن و هیدروژن آغاز شد.
در این آیین مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به پروژه‌های در حال انجام شرکت‌های زیر مجموعه این هلدینگ اشاره‌ کرد و گفت: پروژه‌های مانند هایکو کارون می‌تواند به رفع گلوگاه‌های تولید به ویژه با تاکید بر استفاده از توان داخلی کمک کند.
جعفر‌ربیعی انجام پروژه هایکو توسط یک پیمانکار خوشنام ایرانی را از نقاط قوت این پروژه عنوان کرد و افزود: امیدواریم این پروژه در زمان مقرر تحویل شود و سال آینده به بهره‌برداری برسد و یکی از موانع اصلی بر سر راه پتروشیمی کارون ‌برداشته شود.
وی همچنین با اشاره به همراهی کامل پتروشیمی بندرامام به عنوان سهامدار پتروشیمی کارون در برداشته شدن موانع پیش‌روی این مجتمع، خاطر نشان کرد: ما این همراهی را قدر می‌دانیم و نتیجه این سهامداری خوب شراکت در سود این پروژه و نتیجه حاصل از آن خواهد بود.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در پایان با اشاره به پروژه هایکو گفت: نباید اجازه دهیم مشکلات مانع رسیدن شرکت‌ها به ظرفیت حداکثری شود و باید با استفاده از توان داخل، با سرعت و با حفظ موارد ایمنی موانع پیش روی تولید شرکت‌ها برطرف شود و پروژه‌های لازم به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل پتروشیمی کارون نیز در این آیین اظهار داشت: اقدامات اولیه برای ساخت پروژه hyco در سالهای گذشته با بودجه ۵۰ میلیون یورو انجام و با گذراندن مراحل و رفع موانع و مشکلات امسال به مرحله اجرا رسید.
علیرضا صدیقی زاده با بیان اینکه با راه‌اندازی این پروژه سالانه ۳۵ هزار تن مونوکسید کربن و ۸ هزار تن هیدروژن تولید خواهد شد، افزود: با راه اندازی پروژه‌ هایکو در ضلع جنوب غربی شرکت پتروشیمی کارون، توان این پتروشیمی به ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی می‌رسد و شرکت می‌تواند در حاشیه سود مورد انتظار قرار بگیرد و علاوه بر رسیدن به تولید پایدار به خودکفایی در تامین این دو ماده مهم برای تولید محصول برسد.
مدیر عامل پتروشیمی کارون خاطر نشان کرد: هم اکنون این شرکت با ظرفیت ۶۵ تا ۷۰ درصد در سرویس است که بیشترین سهم کاهش تولید مربوط به مونوکسید کربن و هیدروژن است.

05070308
رونمایی از گرید KLM100B(L)زنجیره ایزوسیانات ها در پتروشیمی کارون
از گرید KLM100B(L) در راستای تکمیل زنجیره ارزش محصولات پلی یورتان با ظرفیت تولید بین ۲۵۰۰ تا ۵ هزار تن بر اساس تقاضای بازار در پتروشیمی کارون رونمایی شد.
بر اساس این گزارش، این محصول برای اولین بار در خاورمیانه به منظور رفع نیاز تولیدکنندگان میان دستی و پایین دستی صنعت پلی یورتان کشور تولید می‌شود و ارزش افزوده چندبرابری برای پتروشیمی کارون و بی‌نیازی برای کشور به همراه خواهد داشت. مشخصات بارز آن شامل مایع بودن در دمای محیط، عدم نیاز به عملیات ذوب پیش از مصرف، سهولت در حمل و نقل و استفاده ، عدم نیاز به انبارش سرد برای مدت طولانی و بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی محصول نهایی پلی یورتان است.
علیرضا صدیقی زاده مدیرعامل پتروشیمی کارون در مراسم رونمایی از گرید KLM100B(L) مقدار حدودی واردات این محصول در سال ۹۸ را ۵ هزار تن عنوان کرد و در مورد ظرفیت تولید گفت: ظرفیت اسمی تولید سالیانه گرید KLM100B(L) سالیانه ۵۴۰۰ تن است و جزو یکی از گریدهای حیاتی برای تولید پیش پلیمرهای مورد مصرف در زیره کفش و فوم سرد قالبی صندلی خودرو، صندلی اداری و مبلمان است.
مدیرعامل پتروشیمی کارون این گرید را استراتژیک عنوان کرد و گفت: پیش از این محصول از کشورهای چین، کره جنوبی، ترکیه، آلمان و امریکا وارد می شد و ارزبری زیادی برای کشور داشت در حال حاضر این گرید از طریق واکنش کاتالیستی مایع کردن متیل دی فنیل دی ایزوسیانات خالص(Pure MDI) و ایجاد گروههای کربودی‌ایمید در دو نوع کم رنگ گریدKLM100B(L) و پر رنگ KLM100B(H) تولید می شود.
وی خاطرنشان کرد: این محصول در راستای تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با استفاده از توان دانشی داخلی عملیاتی شده است و در تولید مستقیم انواع درزگیرها و الاستومرها از جمله در کاربری تولید فیلتر هوای خودرو، انواع چسب‌ها مانند چسب لمینت مورد مصرف در تولید فیلم‌های چندلایه بسته بندی و چاپ محصولات غذایی و در حوزه محصولات پزشکی برای تولید باند ارتوپدی مورد مصرف قرار می‌گیرد.
صدیقی زاده چشم انداز آینده پتروشیمی کارون و راهبردهای کلان را تشریح کرد و گفت: در نظر داریم که به انتخاب اول صنعت پلی یورتان در افق ۱۴۰۰ تبدیل شویم . راهبردهای کلان ما نیز شامل تولید سبز، ایمن و پایدار، توسعه بازاریابی و پیشبرد فروش، نوآوری در سبد محصولات و کاهش بهای تمام شده است.
وی در پایان بر ایجاد ارزش افزوده از طریق تحقیق و توسعه تاکید کرد و گفت: با تحقیق و توسعه و برندسازی و بازاریابی، ارزش افزوده بیشتری نسبت تولید برای کشور به همراه دارد.
لیلا سبزه علی – سردبیر

false
false
false
false

true