شریعتمداری مطرح کرد:خودنمایی محصولات نفتی در صدر لیست صادرات غیرنفتی/ ظرفیت صادرات ایران ۱۸۰ میلیارد دلار است - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true

وزیر صنعت گفت: اعداد شاخص‌های تجاری کشور نشان می‌دهد که ارزش ۱۰ رقم اول کالای صادرات در سال ۹۵ معادل ۲۳.۸ میلیارد دلار است یعنی ۵۵ درصد صادرات کل غیر نفتی ایران که در آن پروپان و اتیلن و گاز طبیعی هم هست.
به گزارش خبر طلایی: محمد شریعتمداری امروز در بیست و یکمین سالروز ملی صادرات که در سالن اجلاس سران برگزار شدگفت: حضور ما در بازارهای جهانی حتی ابعاد سیاسی و امنیتی دارد.

وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: وقتی به اعداد شاخص های تجاری کشور نگاه می‌شود مشاهده می‌شود که ارزش 10 رقم اول کالای صادرات در سال 95 معادل 23.8 میلیارد دلار است یعنی 55 درصد صادرات کل غیر نفتی ایران که در آن پروپان و اتیلن و گاز طبیعی هم هست.

شریعتمداری اظهار داشت: از 30 سال پیش صحبت از این بوده است که باید در کالاها و بازارهای صادراتی تنوع ایجاد کرد در حالی تاکنون هم گاز و پروپان و اتیلن هم در ارقام صادرات غیر نفتی ما قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در توسعه صادرات چالش‌ها و فرصت‌های فراوانی وجود دارد بیان داشت: این سوال مطرح است که چرا علیرغم انباشت تجربه صد ساله ایران و تلاش برای دستیابی به بازارهای صادراتی هنوز شاهد شکاف بین داشته‌ها و خواسته ها و نقطه هدف هستیم.

شریعتمداری اظهار داشت: ظرفیت صادرات ایران 180 میلیارد دلار است اما فقدان باور و عزم ملی نسبت به اینکه صادرات غیر نفتی تنها راه شکوفایی اقتصادی کشور است مشکل اصلی توسعه صادرات به شمار می رود که بنظر می رسد به این باور و عزم ملی برای صادرات نرسیده‌ایم.

وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه باید عزم ملی برای صادرات مهمترین ماموریت ما در این دوره از تاریخ کشور باشد اظهار داشت: صادرات در ساختار اقتصادی ایران از نظر قدرت ارزاوری و ایجاد امواج درامدی در بخش های مختلف باید مورد توجه باشد.

شریعتمداری در ادامه اظهار داشت: دیوار مشوق صادراتی اکنون خوابیده است و این دیوار هم‌اکنون به یک طاقچه تبدیل شده است، در حالی که در دولت هشتم معادل 8 درصد به صادرات خدمات فنی و مهندسی جایزه صادراتی پرداخت می‌شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه مجموع ارزش صادرات ایران به 10 کشور عمده صادراتی 35.8 میلیارد دلار بوده است، گفت: این در حالی است که در سال‌های گذشته و از سی سال قبل نیز از تنوع بازارهای صادراتی صحبت می‌شد، اما این آرزو محقق نشده است.

وی با اشاره به اینکه کل حجم تجارت در کشور ما با همه تغییراتی که در سال های گذشته انجام شده است به 45 میلیارد دلار در شش ماهه اول امسال رسیده است، گفت: کیک اقتصاد ما همچنان کوچک باقی مانده است و وقتی این کیک کوچک باشد، بازار و تولید هم افزایش قابل توجهی نخواهد داشت و این موجب می‌شود که سهم ما در اقتصاد جهانی اندک باقی بماند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با تأکید بر اینکه البته مشکل رأسی و اصلی برای صادرات، باور و عزم ملی است، گفت: نوسازی صنعتی با نرخ‌های موجود امکان‌پذیر نیست. در بودجه عمومی استفاده از منابع به شکل اهرمی برای توسعه فعالیت‌های صادراتی، اولویت نیست و هیأت امنای صندوق توسعه ملی توجه جدی برای حمایت از صادرات ندارند.

وی تأکید کرد: پرداخت منابع بودجه‌ای به عنوان اهرمی برای صادرات غیرنفتی کشور بسیار با اهمیت تر از پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان دولت است و اگر عزم جدی برای رونق صادرات وجود داشت، اکنون پرداخت حقوق کارمندان اولویت اول بودجه‌های دولتی نبود.

شریعتمداری در ادامه اظهار داشت: اگر نرخ ارز واقعی نشود، تنبیه صادرات و تشویق واردات صورت می‌گیرد و در مواردی قوانین و مقررات نیز باید اصلاح شود.

وی افزود: ماشین‌آلات ایرانی که برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و انجام پروژه‌ها از ایران خارج شده‌اند و اکنون به دلایل مختلف باید به کشور بازگردند، براساس قانون باید تعرفه‌های هنگفتی بپردازند، پس لازم است این قوانین اصلاح شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: 15 درصد از واحدهای تولیدی ما صادرات‌گرا نیستند و مبنای آنها تأمین نیاز داخلی است، در حالی که باید تبدیل واحدهای تولیدی ما به واحدهای صادراتی یکی از مهمترین اهداف باشد.

شریعتمداری با بیان اینکه بازار هدف ما عراق است، گفت: اتفاقی که در اقلیم کردستان رخ داد، برای کسی قابل پیش‌بینی نبود در حالی که ما باید آن را پیش‌بینی می‌کردیم چرا که بازار عراق مال ایران است و باید آن را حفظ کرد.

وی افزود: رقیب ما در اقلیم کردستان و جنوب عراق چهار بانک را مستقر کرده

است.

شریعتمداری در ادامه اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت ایران باید مجدد خانه صادرکنندگان باشد به طوری که حرف‌ها و درددل‌های صادرکنندگان را بشنود و وکیل صادرکنندگان شود، بنابراین باید جایگاه سازمان توسعه تجارت ایران مجدد احیا شود.

وی همچنین با تأکید بر اینکه اتاق بازرگانی ایران هم باید در جایگاه واقعی خودش قرار گیرد، گفت:‌اتاق بازرگانی ایرانی باید جلوی رقابت منفی صادرکنندگان ایرانی در بازارهای صادراتی را بگیرد و این وظیفه اتاق است.

false
false
false
false

true