ضرورت حمایت بیشتر از محصولات فرهنگی - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true

معاون برنامه ریزی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با انتقاد از نبود حمایت کافی از محصولات فرهنگی در کشور از تصویب ۹۰۰ برنامه محصول محور در این سازمان طی سه سال گذشته خبر داد.

 به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سعید گلشناس درباره وضعیت حمایت از محصولات فرهنگی در کشور با بیان اینکه به‌طورکلی این حمایت‌ها کافی نیست، گفت: به نظر می‌رسد از محصولات فرهنگی به میزان کافی و لازم حمایت نمی‌شود. این موضوع دلایل متعددی دارد که بحث بودجه یکی از آن‌هاست و متاسفانه در تفکر برخی، این موضوع جا افتاده است که فرهنگ اولویت اول زندگی فردی و اجتماعی نیست.

وی با بیان اینکه در تنگناها ، اول از همه امکانات فرهنگی خود را محدود می‌کنیم، گفت: همانگونه که در زندگی شخصی، هنگامی به کتاب و مطالعه و تئاتر و سینما می‌پردازیم که همه نیازهای معیشتی خود را برآورده کرده باشیم، در بعد اجتماعی هم، آن هنگام رفع حوایج فرهنگی را در دستور کار قرار می دهیم که معیشت اقتصادی و رفاهی را به حد قابل دفاعی رسانده باشیم . بنابر این به نظر می رسد وضع حمایت از محصولات فرهنگی در کشور ، راضی کننده نیست و ظرفیت بسیاری برای حمایت جدی و مطلوب وجود دارد .

وی با اشاره به فعالیت های سازمان فرهنگی هنری شهر تهران در حمایت از محصولات فرهنگی نیز گفت: در این سازمان خوشبختانه به نظر می رسد محصولات فرهنگی وضعیت بهتری داشته  باشد . یعنی اینکه در تمام دوره ها ، حمایت از تولیدات فرهنگی و هنری ، مورد توجه بوده است  و روسای پیشین و کنونی سازمان ، نظر مساعدی در این باره داشته و دارند .

وی ادامه داد: آنچه این حمایت را در سازمان با چالش و مشکل مواجه می کند ، مثل همیشه ، نوسان منابع مالی است. با آنکه عزم حمایت از تولیدات فرهنگی وجود دارد، اما کمبود منابع مالی، وضعیتی ایجاد کرده است که امکان یک حمایت سازمان یافته و قابل اطمینان را از سازمان گرفته است و تولید کنندگان این محصولات ، گرچه حمایت سازمان را ارج نهاده اند و در اننظار آن هستند ، اما اطمینان جدی از استمرار آن ندارند که این موضوع ، باز هم ، ناشی از منابع مالی است که دوباره صرف فعالیت های مهمتر از فرهنگ می شود. اما در مجموع حمایت های سازمان فرهنگی هنری در طول دوران حضور در عرصه فرهنگ و هنر از محصولات فرهنگی ، مطلوب بوده است

این مقام مسوول وضعیت تولیدات فرهنگی در سال های اخیر را با توجه به امکانات و شرایط موجود، در مجموع قابل قبول دانست و گفت: اما آنچه مهم است این است که دشمنان ایران اسلامی ، از آنجا که از هرگونه اقدام با روش های متنوع علیه کشور ما مایوس هستند ، تمام توان و منابع خود را مصروف دشمنی ، از راه فرهنگی کرده و می کنند و علیرغم توقع ، در برخی از موارد به توفیق نیز دست یافته اند. با توجه به این تهدید همیشگی و سنگین ، آنچه مورد انتظار است ، فعالیت جدی ، حجیم و سازمان یافته فرهنگی و تولید محصولات متنوع و برنامه ریزی شده فراوان و موثر است . اعتقاد دارم ما بدینوسیله هم باید تهدید دشمن را خنثی کنیم و هم پیشرفت‌هایی در عرصه فرهنگ و هنر داشته باشیم و این اعتقاد ، می طلبد که بسیار فراتر از دشمنان ، اقدام کنیم .

وی تاکید کرد: بنا بر این آنچه باید به دقت و با قدرت مورد توجه قرار گیرد توسعه امکانات و منابع بخش فرهنگی است. چنانچه این امکانات گسترش پیدا کند ، اهالی فرهنگ و هنر ، خود ، با همت، بار تولید محصولات فرهنگی را به دوش خواهند کشید .

گل‌شناس درباره نقش دستگاه ها در پیشبرد دستورات مقام معظم رهبری در تولید محصولات فرهنگی نیز گفت: باید این موضوع را به خاطر داشت هنگامی که در عرصه فرهنگ و هنر از دستگاه های دولتی یا شبه دولتی سخن می گوییم منظورمان صرفا دستگاه هایی است که در فلسفه وجودی و شرح وظایف شان فعالیت فرهنگی وجود داشته باشد . گاه ورود دستگاه های غیر مرتبط به این عرصه نه تنها کمکی به موضوع نمی کند ، بلکه باید توان قابل ملاحظه ای صرف شود تا اثرات نامناسب فعالیت های غیر تخصصی آن ها ، ترمیم و اصلاح شود .

وی افزود: بحث بعدی این است که دستگاه های تخصصی و متولی باید در تدوین انتظارهای مقام معظم  رهبری و تطبیق شرایط خود با این انتظارات کوشا باشند . دستگاه ها باید با قدرت و توان کافی در جهت انتظارات ایشان حرکت کنند تا چنین نشود که به دلیل یک فعالیت ناقص ، به طور ناخواسته به اصل موضوع آسیب وارد شود .

معاون برنامه ریزی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه دستگاه های فرهنگی کشور ، با در نظر گرفتن جایگاه سازمانی خود که در عرصه نظام ، دولت و یا بخش خصوصی فعالیت می کنند ، باید با بسیج تمامی امکانات مادی و فکری خود ، پرتوان و شجاعانه به اجرای انتظارات مقام معظم رهبری در عرصه تولیدات فرهنگی بپردازند، گفت: بهترین سرمشق در این موضوع رفتار حکیمانه ایشان در موضوع کتاب و کتابخوانی است . مقام معظم رهبری از تمام فرصت ارزشمندی که در اختیار دارند برای مطالعه ، حضور در نمایشگاه کتاب و تشویق نویسندگان و پدید آورندگان کتاب بهره می‌برند و اطلاعات وسیع ایشان درباره کتاب و نشر در کشور ناشی از همین توجه حکیمانه است .

وی درباره تاثیر برگزاری جشنواره هایی همچون فیروزه در تولید و حمایت از تولیدکنندگان محصولات فرهنگی خاطرنشان کرد: جشنواره فیروزه در صورت تداوم و تکرار می تواند در راستای رفتار حمایتگرانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از محصولات فرهنگی ، نقش ارزنده ای ایفا کند. این جشنواره باید با برنامه ریزی متفکرانه در مراحل آینده به شناسایی و جمع آوری آثار شهروندان تهرانی بپردازد و پس از عرضه نمایشگاهی آن ها ، برای نمایش این آثار در کتابخانه ها و مراکز سازمان اقدام کند.

به گفته وی البته محدود بودن اجرای اول این جشنواره به محصولات سازمان و آثار کارکنان ، برای کسب تجربه اجرایی مفید است . اما باید برای مراحل آتی و به سرعت دامنه کار به سازمان های فعال در شهر تهران و شهروندان تهرانی ، برسد . در این صورت می توان اثر گذاری این جشنواره را تقویت کرد و جنبه حمایتگرانه سازمان را بیشتر مشاهده کرد .

او با تاکید بر اینکه محصولات بدون خلاقیت و ایده خلاقانه ، اصولا قابلیت عرضه ندارد، گفت: محصول برای اینکه بتواند جایگاهی در اندیشه مخاطب باز کند باید از سادگی بیش از حد و تکراری بودن و موارد اینگونه مبرا باشد . شاید یکی از علت های اساسی افت بازار کتاب ، این موضوع باشد . در همین بازار راکد کتاب ، بارها مشاهده کرده ایم که برخی از آثار عرضه شده ، توانسته اند به سرعت ، نظر مخاطبان را جلب کند و بافروش بالا به چاپ های متعدد رسیده اند.

وی با بیان اینکه به جز خلاقیت در موضوع یا نحوه ارائه موضوع  نمی توان علت دیگری را  برای این اقبال یافت، گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز باید به سرعت و دقت ، در پی رفع عوارض عدم خلاقیت در برخی از محصولات خود باشد تا محصولات ، مورد اقبال مخاطب قرار گیرد و بدینوسیله حفظ شود. بهترین و مفید ترین بایگانی محصولات ، نزد مخاطب است . مخاطب،  محصولاتی را که توانسته اند با نوآوری ، نیازهای او را برآورده سازند ، نزد خود حفظ خواهد کرد و بارها از آن بهره برداری می کند و به دیگران نیز معرفی می کند . ولی محصولات فاقد این ویژگی ، به سرعت به پسماند تبدیل می شود و فقط اثرش در آمارهای سازمانی دیده خواهد شد .

گل شناس با اشاره سازوکار ارزیابی محصولات فرهنگی اظهارکرد: ارزیابی تولیدات فرهنگی الزاما باید توسط افرادی صورت گیرد که اولا متخصص و مجرب باشند و ثانیا فارغ از گرایش های سازمانی ، به ارزیابی محصولات بپردازند . درست است که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار است نقش حمایتگرانه خود را از این محصولات ایفا کند ، اما اعمال گرایش های سازمانی در ارزیابی محصولات ، با موضوع خلاقیت که در بخش قبلی بدان پرداخته شد مغایر است . لذا ارزیابی باید توسط افراد و نهادهای فرهیخته صورت پذیرد و قطعا باید مستقل اجرا شود .

وی ادامه داد: محصولات فرهنگی را می بایست از منظر پیام، محتوای انتقال داده شده، مجری، فرآیند انتقال پیام و پیامد پس از تولید محصول مورد ارزیابی قرار داد. ارزیابی علاوه بر رعایت الزامات تخصصی  که ذکر شد، باید دو موضوع را در برگیرد . اول ارزیابی خود محصول و دوم ارزیابی اقبال مخاطب نسبت به محصول . بخش دوم اگر مهم تر از بخش اول نباشد دست کم به اندازه آن اهمیت دارد . محصولی که مورد اقبال مخاطب قرار نگیرد با هر درجه ای از کیفیت ، ناکارآمد خواهد بود. در تولید محصول فرهنگی باید حس رقابت ایجاد کرد، رقابت یکی از راههای مهم و تایر گذار در افزایش کیفیت هر محصولی است.

سعید گل شناس درباره اینکه محصولات فرهنگی چقدر در مقابله با هجمه دشمنان موفق است، گفت: در مورد مقابله محصولات فرهنگی با هجمه دشمنان ، باید به صورت نسبی ، اظهار نظر کرد . هنگامی که ما معتقدیم برخی از عوارض فرهنگی موجود در کشور حاصل عمل دشمنان است ، طبعا اقدامات فرهنگی ما از حمله تولید محصولات ما کفایت مبارزه با این اقدامات را به طور کامل نداشته است . اما طبعا در بررسی نسبی در بسیاری از موارد ، محصولات ما توانسته است به طور موثر ایفای نقش کند که مورد به مورد قابل بررسی است .

وی همچنین سیاست های سازمان فرهنگی برای بهبود وضعیت موجود تولید محصولات فرهنگی را منحصر به شرح وظایف مدیریت محصولات فرهنگی و یک شیوه نامه کوتاه دانست و گفت: سیاست ثبت شده و تصویب شده ای در این خصوص وجود ندارد و این موضوع حسب تدبیر مدیریتی سازمان در دوره های مختلف ، مورد توجه قرار گرفته است . برابر نظام سازمانی ، سیاست های سازمانی باید در مشارکت بخش مربوط با مدیریت معماری سیستم مورد بررسی و تدوین و تصویب قرار گیرد که چنین روندی تاکنون طی نشده است .

به گفته او در برنامه های پیشنهادی که در تناوب های معمول ، پیشنهاد و بررسی می شود ، حسب موارد مختلف مثل فصل ، مناسبت ها و اولویت های موردی سازمان محصولاتی پیشنهاد می شود و بودجه تولید این محصولات نیز مانند سایر برنامه های سازمانی مورد بررسی و تصویب قرار می گیرد . طبعا چنانچه تولید محصول به عنوان یک اولویت به واحد های اجرایی معرفی شود می تواند سهم برنامه ای و بودجه ای بیشتری به خود اختصاص دهد .

وی با اشاره به آمار تولید محصولات فرهنگی در سازمان از سال 93 تا کنون، گفت: در این سه سال جمعا 900 برنامه محصول محور در سازمان به تصویب شورای برنامه ریزی رسیده است که مناطق 5و 8 و 13 در بین سایر واحد ها پیشتاز بوده اند . این مساله قابل ذکر است که تحقق پیشنهاد های مصوب نیازمند بررسی بیشتر است.

معاون برنامه ریزی سازمان فرهنگی هنری از جایگاه محصولات فرهنگی در اسناد بالادستی سازمان و سند راهبردی را بیشینه کردن محصولات با کیفیت سازمان اعم از کالا و خدمات اعلام کرد و گفت: راهبردهای موثر برای رسیدن به این هدف در حوزه محصولات در سه بخش «استاندارد سازی کالا و خدمات تولید شده در سازمان »، «شناسایی محصولات با کیفیت – انحصاری و شاخص برای استمرار و ارتقای آنها در دوره های مختلف فعالیت سازمان» و« رقابت پذیر کردن محصولات سازمانی و افزایش کیفیت محصولات سازمان» خلاصه می شود.

وی ادامه داد: همچنین  در سیاست های عمومی حاکم بر نظام برنامه ریزی سازمان نیز تمرکز بر مخاطبان و نخبگان فرهنگی هنری با بکارگیری فضاهای عمومی در تولید خدمات و محصولات فرهنگی، توجه ویژه به مبانی قرآنی و بکارگیری آنها در خدمات و محصولات فرهنگی در بسترهای انتقال پیام مستقیم و غیر مستقیم و لزوم افزایش خلاقیت و بکارگیری فرایندهای نوآورانه در تولید خدمات و محصولات فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است و و در دستورعمل برنامه ریزی ، طبق موارد مذکور در بالا و به منظور اجرایی شدن ، به آنها پرداخته شده است.

false
false
false
false

true