پيوند تمبر و صنايع دستي؛ پيوند ميان كشورها - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
پيوند تمبر و صنايع دستي؛ پيوند ميان كشورها

تمبر از جمله مهمترين ابزاري است كه يادآور خاطرات گذشته است.

به گزارش خبرطلایی به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پست ، قطعه كاغذي كوچك با زبان تصويري كه فاقد هرگونه محدوديت مرزي بوده و قابليت حفظ تاريخ و فرهنگ يك كشور را دارد و از سوي ديگر سفيري جهاني است كه مي تواند فرهنگ و هويت هر فرهنگ و ملتي را به دنيا منتقل كند. …

تمبر از جمله مهمترين ابزاري است كه يادآور خاطرات گذشته است؛ قطعه كاغذي كوچك با زبان تصويري كه فاقد هرگونه محدوديت مرزي بوده و قابليت حفظ تاريخ و فرهنگ يك كشور را دارد و از سوي ديگر سفيري جهاني است كه مي تواند فرهنگ و هويت هر فرهنگ و ملتي را به دنيا منتقل كند.

به گزارش تيتربرتر، مرجان معتمدي، پژوهشگر در تحقيقي كه با عنوان «معرفي ظرفيت هاي صنايع دستي ايران در توليد تمبرهاي غير كاغذي به عنوان سفير فرهنگي بدون مرز» در دانشگاه سوره انجام داده، پيشنهاداتي براي ساخت تمبرينه صنايع دستي ارائه كرده است. او بر اين باور است كه اگر تمبر با هنرهاي دستي تلفيق شود، با توجه به ماهيت و تاريخ تمبر مي تواند نقش رابطي فرهنگي ميان كشورها را به خوبي ايفا كند.

نيت اصلي از انجام اين پژوهش زنده نگاه داشتن تمبر، در قابي جديد از جنس صنايع دستي ايران مطرح شده است. به باور اين پژوهشگر با تلفيق اين دو مفهوم ارزشي- فرهنگي، هم در جهت طراحي صنايع دستي متفاوت گامي نوين برداشته شود و هم تمبر در خاطره ي جمعي نسل معاصر زنده بماند. در اين پژوهش همچنين تاكيد بر دوره ي تاريخي و مقطع زماني مشخصي نشده است و صرفاً از آن دسته هنرهاي صناعي كه قابليت رعايت اصول ريزه كاري در طراحي و ساخت نقوش، متناسب با ابعاد و اندازه هاي مورد نياز تمبر را داشته باشند استفاده شده است.

از مهمترين يافته و نتايج پژوهش مي توان به اين مهم اشاره كرد كه تمبرينه صنايع دستي ضمن احيا مجدد تمبر و همچنين بازآفريني و ايجاد نگاهي جديد به محصولات صنايع دستي ايران مي تواند با حفظ ويژگي هاي ساختاري و مفهومي خود سفير فرهنگ و هنر ملل در جهان باشد. دستاورد عملي اين پژوهش نيز توليد تمبرينه اي از جنس صنايع دستي ايراني بوده است.

در اين پژوهش با نگاه به بعد هنري صنايع دستي و در نظر گرفتن ظرفيت هاي فرهنگي موجود در اين هنر، تلاش شده است، نگاه جديدي به طراحي محصولات در اين شاخه هنري شود. در اين خصوص از تمبر استفاده شده تا با الهام از فرم بصري تمبر، در بستري مناسب از هنرهاي سنتي، جنبه فرهنگي و هنري اين دو محصول را در قابي مشترك به تصوير كشيده شود. در واقع مي توان گفت كه در اين پژوهش ساخت محصولي مد نظر است كه علاوه بر داشتن برخي از ويژگي هاي بصري صنايع دستي بتواند معرف فرهنگ ايراني اسلامي نيز باشد.

بنابراين اين ايده مي تواند با ايجاد نوآوري، سهمي از بخش كارآفريني و اشتغال زايي در حوزه صنايع دستي را نيز به خود اختصاص دهد. در واقع از آنجا كه تمبر و صنايع دستي به لحاظ محتواي فرهنگي كاربرد مشابهي دارند، مي توان با برقراري پيوند ميان اين دو، از ظرفيت ايجاد شده در جهت اشاعه فرهنگ كشور در سطح جهاني استفاده كرد. به اين ترتيب هم تمبر _ كه به دليل افزايش شبكه هاي اجتماعي و عدم استفاده از آن در ارسال نامه و بسته هاي پستي در خطر فراموش شدن قرار دارد _ زنده نگه داشته مي شود و هم به صنايع دستي صرفاً از بعد فرهنگي و هنري بودنش پرداخته مي شود.

طرح عملي اين پروژه ساخت صنايع دستي با استفاده از فرم بصري تمبر است، كه اگرچه در تغيير شكل تمبر ايده جديدي نبوده، اما در حوزه صنايع دستي طرحي نسبتاً جديد بوده است. به همين منظور طي انجام اين پژوهش تعدادي از تمبرهاي غير كاغذي موجود در دنيا در بخش جامعه آماري قرار داده و توضيحاتي نيز در خصوص اين تصاوير داده شده است تا به با نمونه هاي موجود در اين خصوص آشنا شويم.

گروه هدف چنين محصولي نيز مؤسسات و وزارتخانه هايي عنوان شده است كه در مراسم هاي رسمي خود قصد اهدا هدايايي را دارند كه معرف فرهنگ و هويت ايراني- اسلامي باشد و همچنين علاقه مندان به جمع آوري تمبر؛ زيرا برخي مجموعه داران هر محصولي را كه به گونه اي معرف و يادآور تمبر باشد جمع آوري كرده و در مجموعه خود نگهداري مي كنند و نيز كليه علاقه مندان به صنايع دستي كه تمايل به داشتن نمونه هاي خلاقانه و جديد از هنرهاي صناعي را دارند.

پژوهشگر در اين تحقيق عنوان كرده است كه مي توان در قاب صنايع دستي به شكل تمبر از نمادها و سمبل هاي مهم كشور استفاده و به صورت خيلي خلاصه و تك طرح آن را در قابي در ابعاد و اندازه تمبر واقعي طراحي و اجرا كرد. همچنين ساخت تمبرينه صنايع دستي به صورت تمبر مشترك بين كشورها از ديگر راه كارهاي عنوان شده براي استفاده از تمبر به عنوان صنايع دستي است؛ به عنوان مثال اخيراً شيراز و شهر نانجينگ چين پيمان خواهرخواندگي امضا كرده اند كه طي آن رابط مختلف فرهنگي و اعزام دانشجو و استاد بين اين دو شهر برقرار شود. به مناسبت اين رويداد فرهنگي تمبرينه مشترك صنايع دستي طراح و توليد و به رسم يادبود به مسئولان برگزاري اين مراسم در چين اهدا كرد.

معتمدي همچنين مطرح كرده است كه مي توان تمبرينه صنايع دستي در ابعاد نسبتاً بزرگ تري نسبت به تمبر واقعي طراحي و اجرا كرد كه فضاي بيشتري براي طراحي موضوعات فرهنگي داشته باشد و كليه خصوصيات تمبر از جمله قيمت ريالي آن، نوشته هاي موجود در تمبر واقعي، پرفراژ اطراف تمبر را دارا و حالت تابلويي براي نصب به ديوار را داشته باشد. يا اينكه مي شود تمبرينه هاي موضوعي طراحي كرد و به مناسبت هاي مختلف فرهنگي و هنري كه در كشور برگزار مي شود، كه شامل چهره پردازي فرد به شيوه قلمزني يا منبت روي چوب در قاب تمبر مي شود را توليد كرد.

در بخشي از اين پژوهش نيز به اين موضوع نيز اشاره شده است كه به طور كلي كليه هنرهاي صناعي كه اين قابليت را داشته باشند كه فرم دندانه يا پرفراژ تمبر را به خود بگيرند و امكان ظريف كاري روي آنها و همچنين نازك شدن تا حد قابل قبولي وجود داشته باشد مي توانند گزينه مناسبي براي ساخت صنايع دستي همانند منبت كاري، نقش برجسته روي سفال، فرش بافي ترجيها با ابريشم، قلمزني روي صفحه مسي باشند كه بتوان آن را به شكل تمبر برش داد؛ يا نگارگري روي مقوايي كه به شكل تمبر برش خورده باشد.
ایسنا233

false
false
false
false

true