اعلام آمادگي همه جانبه ايران براي توسعه همكاري ها با اسكاپ - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
اعلام آمادگي همه جانبه ايران براي توسعه همكاري ها با اسكاپ

دكتر حميد پورمحمدي: آرمان هاي توسعه پايدار با قراردادن موضوع برابري در مركز سياست گذاري ملي، فراخواني است براي اين منظور كه هيچ انساني ناديده گرفته نشود و برابري نيازمند اين است كه يكايك افراد در نتايج و دست آوردهاي توسعه سهيم شده و از آن بهره مند شوند.
هفتاد و پنجمين اجلاس سالانه كميسيون اقتصادي و اجتماعي ملل متحد براي آسيا و اقيانوسيه ( اسكاپ ) در بانكوك تايلند با حضور وزرا و مقام هاي ارشد آسيا و اقيانوسيه و پيام آنتونيو گوترش دبيركل سازمان ملل متحد شروع به كار كرد.
به گزارش خبرطلایی به نقل از23 مركز اطلاع رساني، روابط عمومي و امور بين الملل سازمان برنامه و بودجه كشور در اين نشست دكتر حميد پورمحمدي معاون اقتصادي و هماهنگي اين سازمان و رييس شوراي حكام مقر آسيا و اقيانوسيه توسعه مديريت اطلاعات بلايا ( اپديم ) در سخناني اظهار داشت: آرمان هاي توسعه پايدار با قراردادن موضوع برابري در مركز سياست گذاري ملي ، فراخواني است براي اين منظور كه هيچ انساني ناديده گرفته نشود و برابري نيازمند اين است كه يكايك افراد در نتايج و دست آوردهاي توسعه سهيم شده و از آن بهره مند شوند.
وي افزود : براي سهيم شدن در برابري ، افراد بايد در بهره گيري از فرصت ها و تحقق كامل ظرفيت هاي بالقوه خود توانمند شده باشند.
دكتر پورمحمدي گفت: در حال حاضر جمهوري اسلامي ايران، به عنوان كشوري متعهد به سازمان ملل در حال اجراي ششمين برنامه پنج ساله خود است و تقويت اقتصاد دانش بنيان به همراه توسعه فن آوري پيشرفته در طيف وسيعي از موضوع ها، يكي از مولفه هاي كليدي در ميان مولفه هاي ديگر است كه بايد در حين اجراي اين برنامه مد نظر قرار گيرد.
وي با اشاره به بارندگي هاي اخير دركشور، اظهار داشت: اين بارندگي هاي شديد موجب جاري شدن سيلاب هاي ويرانگر در سطح كشور شد كه بر اثر آن ۷۰ نفر كشته شدند، ۱۷۰ هزار نفر نياز مبرم به امداد و نجات داشتند و ۵۰ هزار نفر مجبور به ترك كاشانه خود شده و به پناهگاه هاي موقت روي آوردند.
دكتر پورمحمدي افزود : علاوه بر آن، افراد زيادي دارايي هاي خود را از دست دادند، زيرساخت هاي شهري و روستايي آسيب جدي ديده و واحدهاي توليدي تعطيل و حجم قابل توجهي از محصولات كشاورزي نابود شد.
رييس شوراي حكام مقر آسيا و اقيانوسيه مديريت اطلاعات بلايا ( اپديم ) در ادامه سخنان خود گفت: در بحبوحه اين بلاي طبيعي فاجعه بار، حتي ايرانيان مقيم خارج از كشور هم نتوانستند به خانواده هاي خود كمك هايي را كه لازم داشتند، ارسال كنند و اين موضوع در نتيجه تحريم هاي يكجانبه غيرانساني عليه مردم ما بود. ما در اين رويداد مهم گردهم آمده ايم تا ارزش هايي را كه ريشه در برابري، شموليت و توانمندسازي دارند، بازتاب دهيم و بر اين باور هستيم كه نياز فوري به اجراي سياست و شعار سازمان ملل متحد در تمام همكاري ها و ساز و كارهاي منطقه اي و بين المللي داريم كه مي گويد : « هيچ انساني نبايد ناديده گرفته شود.»
دكتر پورمحمدي خاطر نشان ساخت: به عنوان قدمي براي يافتن پاسخي براي چنين چالش هاي مرتبط با مخاطرات طبيعي، جمهوري اسلامي ايران به لطف حمايت هاي اعضاي دايم و ناظر اسكاپ، مركز آسيا و اقيانوسيه براي توسعه مديريت اطلاعات بلايا ( اپديم ) در تهران را در راستاي اجراي قطعنامه ۱۱/۷۱ كميسيون تاسيس كرده است.
وي افزود: اينجانب در بند۴ دستور كار اجلاس، توضيح هاي بيشتري در اين مورد ارايه خواهم كرد . سومين نشست شوراي حكام اپديم در تاريخ ۱۹ دسلمبر ۲۰۱۸ در تهران برگزار شد و شورا در اين نشست، فعاليت هاي مركز را از نشست دوم خود تا آن زمان بررسي و از اپديم براي اجراي برنامه ها و وظايف كليدي محوله براي سال ۲۰۱۸ منطبق با برنامه راهبردي و سه ركن موضوعي مركز تشكر كرد.
دكتر پورمحمدي اين سه ركن را مشتمل بر اشتراك گذاري دانش و اطلاعات، توسعه ظرفيت و ارايه خدمات اطلاعات منطقه اي براي بحران هاي فرامرزي بيان كرد و افزود : شورا همچنين وضعيت اداري و مالي اپديم را بررسي و از افتتاح مركز در تهران و ورود آن به فاز عملياتي استقبال كرد و تمام تلاش هاي صورت گرفته براي تاسيس مركز به عنوان نهاد منطقه اي اسكاپ در راستاي قطعنامه ۱۱/۷۱ را ستود.
وي يكي ديگر از ابتكارات اسكاپ را « مجمع نوآوري هاي آسيا و اقيانوسيه » با موضوع « كسب و كارهاي نوپا براي توسعه پايدار » عنوان كرد و گفت: اين نكته حائز اهميت بوده و قرار است جمهوري اسلامي ايران، يكي از ميزبان هاي آن باشد . وي توضيح داد در اين همايش كه در تهران و در تاريخ ۱۰ تا ۱۲ ژوئن ۲۰۱۹ ( ۲۰ لغايت ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ ) برگزار خواهد شد تلاش مي شود روابط علمي در سطح ملي و بين المللي براي تحقق اهداف توسعه پايدار مورد كنكاش و مكاشفه قرار گيرد.
دكتر پورمحمدي در ادامه اظهارات خود گفت : از طرف دولت جمهوري اسلامي ايران مايل هستم به اراده و آمادگي كشورم براي ترويج همكاري هاي چند جانبه با اسكاپ و اعضاي دايم و ناظر آن تـآكيد كنم و اميدوارم رايزني و گفت وگو هاي ما را در اين اجلاس به گشايش افق هاي جديدي در زمينه همكاري هاي اقتصادي و اجتماعي براي تمام كشور هاي منطقه آسيا و اقيانوسيه منجر شود .
وي در خاتمه سخنان خود اظهار داشت : به سركار خانم آرميدا كه به تازگي به عنوان دبير اجرايي اسكاپ منصوب شده اند، تبريك مي گويم و به ايشان اطمينان خاطر مي دهم كه تمام اعضاي دايم و ناظر اسكاپ از ايشان در مسير مديريت كميسيون اسكاپ در منطقه آسيا و اقيانوسيه كه بسيار سودمند است ، حمايت به عمل مي آورند.

false
false
false
false

true