شستا روی ریل ارزآوری در سال سخت اقتصادی - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
شستا روی ریل ارزآوری در سال سخت اقتصادی

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی مورخ 1403/07/28در مجتمع فرهنگی _ورزشی تلاش برگزار شد.
در این مجمع که با حضور ۸۸ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده مرتضی لطفی بود، که جنابان مصطفی سوری وعلي دباغ در مقام نظار اول و دوم و آقای عارف نوروزی به عنوان منشی مجمع انتخاب گردیدند.
درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۳/۰۳/۳۱و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۱۵۰ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.
به گزارش خبرطلایی،عارف نوروزی ،مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با بیان اینکه شستا برنامه دارد ۱۱ شرکت با فعالیت‌های مشابه را ادغام کند که تاکنون ادغام ۴ شرکت انجام شده است،خاطر نشان کرد: شستا سهم ۳درصدی از تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: افتتاح و بهره‌برداری از ۱۲ پروژه بزرگ به ارزش ۲۶ هزار میلیارد تومان، ادامه و اجرای ۱۴۰ پروژه و مختومه شدن ۱۲۰۰ پرونده حقوقی از ۳۶۰۰ پرونده با اثر مالی ۱۱ هزار میلیارد تومان به نفع شستا بخشی از اقدامات این مجموعه در سال مالی ۱۴۰۲ بوده است.

نوروزی با اشاره به اینکه شناسایی املاک مازاد شرکت‌ها و برنامه‌ریزی برای ایجاد ارزش افزوده در املاک مستعد نیز از اقدامات مهم شستا بوده ،تصریح کرد: تغییرات مکرر در فرمول قیمت‌گذاری خوراک شرکت‌ها، تأخیر در تخصیص ارز توسط بانک مرکزی برای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات، سیاست‌های انقباضی بانک‌ها در اعطای تسهیلات، منع صادرات برخی محصولات و لغو گسترده معافیت‌های مالیاتی، از چالش‌های مهم پیش روی این مجموعه هستند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با تاکید بر این موضوع که شستا برای سال مالی ۱۴۰۳ برنامه‌هایی از جمله کسب درآمد تجمیعی ۳۹۰هزار میلیارد تومانی، سود خالص ۱۰۰هزار میلیارد تومانی و درآمد ارزی ۲.۸ میلیارد دلاری دارد،اذعان کرد: عرضه اولیه سهام شرکت نفت ستاره خلیج فارس در بورس و افزایش سرمایه ۸۷ شرکت به ارزش ۱۰۰هزار میلیارد تومان از دیگر برنامه‌های آتی این مجموعه است.
عارف نوروزی طی مجمع امروز شستا در خصوص عرضه شرکت های زیرمجموعه و افزایش سرمایه آنها اعلام کرد: عرصه ستاره نفت خلیج فارس در اولویت قرار دارد؛ همچنین افزایش سرمایه ۷ شرکت در هلدینگ کشتیرانی انجام و افزایش سرمایه ۱۳ شرکت در جریان و میزان افزایش سرمایه در جریان معادل ۵۹ همت می شود.
مدیر عامل شستا در مجمع امروز این هلدینگ سرمایه گذاری در خصوص درآمد های ارزی و چشم انداز این هلدینگ اظهار داشت:
درآمد ارزی این هلدینگ به ۲,۳ میلیارد دلار رسیده همچنین ؛ درآمد ارزی این هلدینگ سرمایه گذاری به ۲,۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

وی ادامه داد: از میان ۹ هلدینگ تابعه، ۶ هلدینگ شامل تاپیکو، تیپیکو، تاصیکو، صبا تأمین، سیمان تأمین و کشتیرانی بورسی هستند. برای سه هلدینگ دیگر از جمله صنایع عمومی تأمین برنامه داریم که وارد بازار سرمایه شوند.

نوروزی خاطرنشان کرد: شستا بیش از ۱۶۳ همت سرمایه دارد و انتظار می‌رود این میزان در سال جاری به بیش از ۲۰۰ همت افزایش یابد. شستا در حال حاضر ۱۷۸ شرکت کنترلی دارد و در ۹۴ شرکت دیگر نیز دارای سیت مدیریتی است.

وی ادامه داد :۱۹ همت از مالیات تشخیصی کاهش یافت و همچنین قوانین خلق الساعه باعث کاهش تولید و درآمد ریالی و دلاری شستا شد.
رییس مجمع سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در خصوص جراحی قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت اعلام کرد: طبق ماده ۲۸، فروش ۴۸ شرکت کوچک مقیاس کنترلی و ۱۳ شرکت کوچک مقیاس مدیریتی در دستور کار است که تا سقف ۲۰ همت نیز در جهت بهینه سازی بنگاه های کم بازده و زیانده تزریق می شود.
وی با بیان اینکه شستا باید از ۸۰ درصد سهام برخی شرکت ها در جهت مولدسازی آنها خارج شود،خاطر نشان کرد: شستا نمی‌تواند بیش از ۲۰ درصد سهام شرکتی را اختیار کند.

مدیرعامل شستا با بیان اینکه جمع کل پروژه‌های شستا به ۶۳۶ همت می‌رسد، گفت: از برنامه‌های شستا می‌توان به فراهم آوردن مقدمات تشکیل هلدینگ زغالسنگ، افتتاح ۳۰ پروژه به ارزش ۸۳۱۰ میلیارد تومان و افتتاح ۱۵ پروژه بزرگ‌مقیاس به ارزش ۲۶هزار میلیارد تومان اشاره کرد. همچنین فرآیند مولدسازی برای ۱۳۰ ملک به مساحت تقریبی ۵ میلیون متر مربع و ارزش ۷۵ همت در دستور کار است.

امضای تفاهمنامه جهت ساخت ۳۳۰هزار متر مربع با استفاده از توان شرکت‌های گروه ساختمانی شستا، برگزاری ۷۷ مزایده عمومی برای املاک و تشکیل ۳۶ کمیته مولدسازی با هدف بهره‌برداری از بیش از ۲۰ همت از دارایی‌های راکد، از دستاوردهای مهم در این حوزه به شمار می‌روند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به پرونده‌های قضایی این شرکت اشاره کرد و گفت: پرونده‌هایی به ارزش ۳۹ همت در مراجع قضایی در دست پیگیری است؛ چرا که حاضر نیستیم ریالی از حقوق سهامداران شستا به جیب دولت برود. قوانین خلق‌الساعه باعث کاهش تولید و درآمد ریالی و دلاری شستا شد.

نوروزی با اشاره به اینکه برنامه افزایش سرمایه در هلدینگ‌های تابعه به حدود ۱۱هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: افزایش سرمایه شستا از ۱۶۳ همت به حداقل ۲۰۰ همت جهت به‌کارگیری منابع در تکمیل پروژه‌های جاری و انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید پربازده و بزرگ مقیاس امسال باید انجام شود و این خواسته‌ مجموعه شستا است.

وی تاکید کرد: بهینه‌سازی پرتفوی شستا، خروج از بنگاه‌های خارج از استراتژی، کم‌بازده، زیان‌ده و کوچک مقیاس و همچنین صرف منابع حاصل از مولدسازی دارایی‌ها و افزایش سرمایه و فروش دارایی‌ها و سهام در فرصت‌های سرمایه‌گذاری پربازده و بزرگ‌مقیاس و همچنین تفویض اختیار در ابعاد مختلف از جانب هیئت مدیره و هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی جهت تصمیم‌گیری سریع و اثربخش در زمینه‌های گوناگون از پیشنهادات هیئت مدیره این شرکت به مجمع بود.

وی در خصوص پرونده شرکت منحل‌شده اکسیر فارما نیز توضیحاتی داد و گفت: پرونده شرکت منحل‌شده اکسیر فارما همچنان در جریان بوده و شستا از طریق ماده ۴۷۷ به دنبال احقاق حقوق خود در این زمینه است. پیگیری‌های حقوقی در این خصوص ادامه دارد.

نوروزی از ورود رایتل به بورس خبر داد واضافه کرد: مدارک لازم برای عرضه اولیه شرکت رایتل تکمیل شده و به‌ زودی شاهد ورود این شرکت به بازار سرمایه خواهیم بود.

وی ادامه داد: همچنین در مهرماه، نماد شرکت سرمایه‌گذاری کشت و دام و صنایع لبنی تأمین در بازار سرمایه درج شد که این موضوع، قدمی مهم در جهت توسعه فعالیت‌های این حوزه محسوب می‌شود.

مدیرعامل شستا تصریح کرد: فرآیند مولدسازی برای ۱۳۰ ملک به مساحت تقریبی ۵ میلیون مترمربع و ارزش ۷۵ همت نیز در دستور کار قرار گرفته است. این اقدام می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری دارایی‌های شستا شود.

نوروزی تاکید کرد: تمام پرونده‌های قضایی و حقوقی، چه مهم و چه کم‌اهمیت، به‌طور دقیق بررسی خواهند شد. گزارش این بررسی‌ها هر سه ماه یکبار منتشر می‌شود و انتظار می‌رود تا پایان سال مالی آینده تمامی این پرونده‌ها حل‌وفصل شوند.

مدیرعامل شستا در ادامه مجمع در خصوص ۵ تن طلای تفتان و سقز با بیان اینکه اکتشافات خیلی خوبی دراین زمینه صورت گرفته است، افزود: در مجموعه پارس تامین برای ۵۰۰کیلو طلا سرمایه‌گذاری صورت گرفت. اما در فازهای بعدی یک تن طلا و تا ۷تن طلا را در برنامه اکتشاف و تولید در دستور کار داریم. همچنین عیار معدن طلای سقز بیش از سیستان و بلوچستان است.

نوروزی در خصوص نفت ستاره گفت: در سه ماهه آخر سال گذشته و دوماهه اول امسال موضوع پرونده نیکو را پیگیری کردیم و منجر به یک قرارداد پنج جانبه شد که همه پولی که نیکو برای اتمام پروژه به ما داد، در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت.

به گفته مدیرعامل شستا، سهام تاپیکو در وثیقه است که آزادسازی سهام وثیقه در دست پیگیری است. همچنین ۱۶ همت زیان تسعیر ارز سال گذشته ستاره خلیح فارس منجر به کاهش سود شد که امسال این موضوع حل شده است.

گفتنی است؛ در خاتمه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به ازای هر سهم ۱۵۰ ریال سود نقدی تقسیم شد.

 

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true