پتروشیمی پردیس بر مدار سودآوری و صادرات - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
پتروشیمی پردیس بر مدار سودآوری و صادرات

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی پردیس (سهامی‌عام) مورخ 06/10/1402 در محل پژوهشگاه نیرو تشکیل شد.
به گزارش خبرطلایی ، در این مجمع که با حضوربیش از 85 درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار شد، ریاست مجمع برعهده آقای اکبرلطفی بود، که آقای ابراهيم صادقي و خانم علي اصغر صالحي در مقام نظار اول و دوم و آقای دکتر سیدمحمدرضا میری لواسانی به عنوان دبیر مجمع انتخاب شدند.
درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به 31/06/1402 و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ با تقسیم سود 27500 ریالی به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.
دکتر محمدرضا میری لواسانی ، مدیرعامل پتروشیمی پردیس با بیان اینکه در بخش اوره ۲درصد کاهش تولید داشتیم که دلیل آن قطع ۱۷ روزه گاز بوده است، تصریح کرد : در کل، ۹۷ روز قطعی گاز داشتیم که منجر به کاهش تولید ۲درصدی آمونیاک شد.
وی با بیان اینکه “شپدیس” در سال ۱۴۰۱، ۸۰ روز قطعی گاز داشته ، خاطرنشان کرد : اگر ۱۷ روز کاری را از دست نمی‌دادیم، ۳۶۹۹ تن آمونیاک بیشتر از سال ۱۴۰۱ تولید می‌کردیم.
دکتر لواسانی در ادامه با بیان اینکه طبق محاسبات شرکت، تولید اوره شپدیس بر اساس تعداد روزهای قطعی گاز در سال ۱۴۰۲ به شرح ذیل است ،اذعان داشت :آمونیاک مازاد صادراتی در سال ۱۴۰۱ برابر با ۲۵۲۳۳۴ تن و در سال ۱۴۰۲ برابر با ۲۷۱ ۱۱۳۳ تن بود؛ بنابراین ۱۸۷۹۹ تن صادرات آمونیاک نسبت به سال ۱۴۰۱ بیشتر بوده ، همچنین ۲۰۰۰ تن آمونیاک نیز به عنوان موجودی پایان دوره ثبت گردید؛ بنابراین کل اوره تولیدی سال ۱۴۰۲ در وضعیت مشابه با سال ۱۴۰۱ برابر با ۹۴۶۱۳ تن اوره بوده است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس با تاکید بر این موضوع که دو ماه و نیم اوره کشاورزی تخصیص ندادیم و این موضوع موجب شد که مطالبات شرکت از این بخش توسط دولت ثبت شود، اذعان کرد : قیمت‌های جهانی اوره و آمونیاک در سال مالی مذکور کاهشی بود، اما نرخ تسعیر ارز تا حدودی به کمک شرکت آمد.
وی در ادامه با بیان اینکه نرخ خوراک در ۵ ماه از سال از ۵هزار تومان به ۷هزار تومان رسید، اما نرخ گاز سوخت به مراتب بدتر شد و رشد ۱۰۰درصدی داشت، خاطرنشان کرد: قیمت‌های جهانی به شدت بر فروش و ‌سوآوری شرکت تاثیرگذار است همچنین عدم ایفای تعهد وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با بدهی‌های خود به شرکت، محدودیت انبار و گنجایش ذخیره‌سازی اوره فقط برای ۲۰ روز، افزایش نرخ گاز خوراک و گاز سوخت، محدودیت و قطع بخشی از گاز ورودی در فصل زمستان و تاثیرپذیری بسیار بالا از قیمت‌های جهانی که باعث تغییرات در سود عملیاتی شرکت می‌شود، از چالش‌های پیش روی شرکت پتروشیمی پردیس بود.متاسفانه ۲۰ روز بیشتر توان انبارش نداریم. این موضوع، شرکت را در بخش بازرگانی با مشکل مواجه می‌سازد.
دکتر لواسانی با تاکید بر اینکه کاهش اختلاف میانگین نرخ جهانی در خاورمیانه اوره با میانگین نرخ فروش پتروشیمی پردیس از ۷۳ دلار به ۱۳ دلار در سال ۱۴۰۲ بود، اذعان داشت : نرخ اوره صادراتی بر اساس مجله آرگوس ۳۵۴ دلار بود که اختلاف منفی ۴درصدی را نشان می‌دهد، همچنین نرخ آمونیاک صادراتی نیز بر اساس مجله آرگوس ۴۹۳ دلار بود که میانگین نرخ فروش پتروشیمی پردیس در این محصول ۳۸۴ دلار بوده است و اختلاف حدود ۳۰درصدی را نشان می‌دهد.
وی درخصوص بدهی جهاد کشاورزی به شپدیس اظهار داشت : احتمال دارد تا یک ماه آینده راهکاری برای این مطالبه به صورت تهاتر در نظر گرفته شود.
مدیرعامل پتروشیمی پردیس با بیان اینکه شرکت باید اصلاح ساختار مالی انجام بدهد و درخصوص نهایی شدن تجدید ارزیابی پس از بررسی‌های کارشناسی، نتیجه نهایی متعاقباً در سامانه کدال اطلاع‌رسانی خواهد شد ، خاطرنشان کرد: با بازار برزیل یک قرارداد ۵ ساله تا پایان ۲۰۲۴ داریم و‌ ماهانه ۱۲۰هزار تن فروش به برزیل داریم. با توجه به افت نرخ‌ها، در ۴۰ روز گذشته به نرخ فوب محصول فروختیم، همچنین سال گذشته ۱میلیون و ۱۰۰هزار تن به برزیل صادرات داشتیم.

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true