تقدیر از آثار برگزیده اقتصادی در رسانه‌ها - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
تقدیر از آثار برگزیده اقتصادی در رسانه‌ها

در ششمین دوره جشنواره فرهنگی امین‌الضرب که توسط اتاق تهران برگزار شد، آثار برگزیده در هفت بخش گزارش توصیفی، گزارش خبری- تحلیلی، یادداشت و مقاله، مصاحبه، تیتر، ویدئو ژورنال و پادکست معرفی و از صاحبان این آثار تقدیر شد.

به گزارش خبرطلایی ،با پایان یافتن داوری آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره، مراسم اختتامیه ششمین دوره جشنواره فرهنگی امین‌الضرب در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. در این مراسم که با حضور تعدادی از اعضای هیات رئیسه اتاق تهران و اصحاب رسانه برپا شد، به 20 اثر در حوزه‌های گزارش توصیفی، گزارش خبری- تحلیلی، یادداشت و مقاله، مصاحبه، تیتر، ویدئو ژورنال و پادکست جایزه تعلق گرفت.

رئیس اتاق تهران در ابتدای آیین تجلیل از خبرنگاران برگزیده این جشنواره، طی سخنانی با اشاره به اینکه آثار فعالان رسانه‌ای به عنوان آیینه تمام‌نمای حوزه‌های مختلف اعم از اقتصاد و فضای کسب‌وکار،‌ سیاست و جامعه تلقی می‌شود، گفت که رسانه‌ها چشم ناظر همیشه بیدار جامعه به شمار می‌‌آیند و در مسیر حرفه‌ای خود با چالش‌های بسیاری مواجه هستند.

محمود نجفی‌عرب در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه اتاق‌های بازرگانی نسبت به ارائه مشاوره و تولید محتوا به قوای حاکمه تکالیفی را بر عهده دارند، گفت: ما وظیفه داریم مشکلات فعالان اقتصادی را در تعامل با دولت طرح کرده و برای رفع آنها تلاش کنیم. به تعبیر دیگر، باید تلاش کنیم راه پیشرفت بخش‌ خصوصی را هموار کنیم.

نجفی عرب در ادامه به برخی ابرچالش‌های اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: مساله پیوستن به FATF، تحریم‌ها که هزینه جدی برای کسب‌وکارها ایجاد کرده و تورم که مساله پیچیده اقتصاد ایران است و سفره مردم را کوچک‌تر می‌کند، از جمله مسایلی است که باید با کمک یکدیگر راه‌حل‌هایی برای آن بیندیشیم و به سیاستگذاران انعکاس دهیم.

او ادامه داد: از دیگر چالش‌های اقتصاد ایران، نرخ تشکیل سرمایه ‌است، به طوری که میزان تشکیل سرمایه در سال 1401 نصف سال 1390 بوده و نرخ استهلاک سرمایه نیز دو برابر سال 1390 است. این بدان معنی است که نرخ بیکاری، نرخ تمام شده کالاها رو به افزایش خواهد بود و رقابت‌پذیری کالاها نیز کاهش می‌یابد.

رئیس اتاق تهران با بیان اینکه رقم سرمایه‌گذاری خارجی در سال 1390 حدود 4 میلیارد دلار برآورد شده بود، عنوان کرد که این رقم در سال 1401 به 1.5 میلیارد دلار رسیده است.

نجفی عرب در ادامه با اشاره به وضعیت مهاجرت متخصصان و نیروی انسانی و همچنین ضعف زیرساخت‌ها در کشور توضیح داد: ناترازی تولید و مصصرف برق در زمان پیک به 15 هزار مگاوات رسیده و در ماه‌های گذشته، صنایع به طور متوسط با دو روز قطعی در هفته مواجه بودند. در حوزه گاز نیز این ناترازی مشاهده می‌شود، چنانکه اندازه این ناترازی در زمان پیک مصرف به میزان تولید گاز است. از طرفی وقتی نیروگاه‌ها با کمبود گاز مواجه می‌شوند به استفاده از سوخت‌های دیگر روی‌ می‌آورند که این مساله منجر به آلودگی هوا می‌شود.

او سپس به مشکلات صادرات اشاره کرد و پیمان‌سپاری را به عنوان سم مهلکی برای بخش صادرات توصیف کرد. مساله دیگری که نجفی عرب بر آن دست گذاشت، چندنرخی بودن ارز بود که به گفته او آسیب‌های بزرگی به کسب‌وکارها وارد کرده است.

رئیس اتاق تهران افزود: اینها بخشی از چالش‌هایی است که اقتصاد ایران و بخش خصوصی با آن رو به روست و تلاش ما این است که از طریق کار کارشناسی تولید محتوا کنیم و به گوش سیاست‌گذاران و ذینفعان برسانیم.

او افزود: به‌رغم آنکه مقام معظم رهبری در بیانات خود تاکید داشته‌اند که دولت از حوزه کسب‌وکار کنار بکشد، سهم بخش خصوصی در تولید ناخالص داخلی هم‌چنان پایین است و شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی سهم بسیار بیشتری دارند. سهم اندک بخش خصوصی نشان می‌دهد که رهنمودهایی که در سطوح بالا مطرح می‌شود در بدنه اجرایی جلو نمی‌رود و شاید این به دلیل گستره دیوان‌سالاری در دولت است.

روزنامه‌نگاران در پیشانی اصلاحات اقتصادی

در این مراسم، علی سرزعیم، اقتصاددان و استادیار دانشگاه علامه طباطبایی، در سخنانی با بیان اینکه اقتصاد ایران در مقطعی از حیات خود قرار گرفته که اصلاحات در آن ناگزیر است، گفت: تاخیر و تعویق در اصلاحات اقتصادی کشور، امری محتوم است و گریزی از آن نیست، هرچند که هر اصلاحاتی در اقتصاد با تلخی برای آحاد جامعه همراه است، اما روزنامه‌نگاران باید در سمت درست تاریخ بایستند و فارغ از آنکه کدام حزب سیاسی سکان دولت را در دست دارد، به دفاع تمام‌قد از ضرورت اصلاحات اقتصادی بپردازند و با حمایت مشروع از مجریان این اصلاحات، جامعه و مردم را نسبت به اهمیت فوق‌العاده آن در شرایط کنونی کشور، آگاه کنند.

سرزعیم تصریح کرد که روزنامه‌نگار و خبرنگاران باید راهبران جامعه باشند نه پیرو و دنباله‌رو جامعه، از این رو، روزنامه‌نگاری دارای نام و ارزش خواهد بود که جلوتر از جامعه و مردم بیندیشد و آگاهی‌رسانی کند.

همچنین ایرج اسلامی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران نیز در سخنانی، با تاکید بر اینکه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران باید نگاه و رویکرد خود نسبت به تولیدکنندگان ثروت و اشتغال در کشور اصلاح کنند و این رویه را نیز به جامعه القا کنند، بر ارتباط مستحکم‌تر میان نهاد مدنی و صنفی اقتصاد از جمله اتاق بازرگانی با سایر نهادهای اجتماعی، تاکید کرد.

در این نشست شهاب جوانمردی و فرزین فردیس دو عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران نیز حضور داشتند و از تلاش‌های خبرنگاران و روزنامه‌نگاران برای اطلاع‌رسانی رویدادهای اتاق بازرگانی تقدیر و تشکر کردند.

در ادامه این جلسه، نوبت به معرفی برگزیدگان و اهدای لوح‌های تقدیر و جوایز رسید. بر این اساس به موجب رای داوران، اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

گزارش توصیفی:

اول: مریم شکرانی (روزنامه شرق)

دوم: سوگل دانایی (روزنامه هم میهن)

سوم: بسیم لاله (تجارت نیوز)

گزارش خبری:

اول: مهفام سلیمان‌بیگی (شرق)

دوم مشترک: عماد صدر (هم‌میهن)

دوم مشترک: مریم بیگی (خبرگزاری مهر)

سوم: شکوفه حبیب‌زاده (شرق)

یادداشت و مقاله:

اول: امیر داداشی (تجارت‌نیوز)

دوم: بنیامین نجفی (هم‌میهن)

مصاحبه و گفت‌وگو:

اول: مونا روشندل (ترابران)

دوم مشترک: مریم میخانک بابایی (دنیای انرژی)

دوم مشترک: مرضیه محمودی (تجارت نیوز)

تیتر:

اول: زهره مجتهدزاده (ابرار اقتصادی)

دوم: ام‌البنین بلوردی (تحلیل بازار)

سوم: مهدی عبداللهی (فرهیختگان)

ویدیو ژورنال:

اول: غلامرضا بهرامی (صدا و سیما)

دوم: عاطفه محمودی (تجارت نیوز)

پادکست

اول: امین آرامش (رادیو کارنکن)

دوم: پوریا بختیاری (اکوتوپیا)

سوم: حمیدرضا کجوری (رادیو اقتصاد)

روابط عمومی اتاق تهران

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true