- ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
- کد خبر 172616
دستیابی به بازارهای هدف ،حفظ سهم بازار موجود و رسوخ در بازارهای جدید از اهم اقدامات پتروشیمی جم در سال سخت اقتصادی است.
حامد طبیبی در گفنگو با خبرطلایی با بیان اینکه شرکت پتروشیمی جم با توجه به تنوع دریافت خوراک و تولیدات مختلف الفینی درمنطقه ویژه انرژی پارس دارای موقعیتی ویژه است ،تصریح کرد : از اواخر دهه ۷۰ شمسی در دو منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و ماهشهر، به عنوان دو هاب صنعت پتروشیمی در کشور شاهد سرمایه گذاری بسیار عظیم و حضور صاحبان تکنولوژی جهان در جهش اول صنعت پتروشیمی بود که به تدریج از نیمه دهه ۸۰ مسیر جدیدی را در تبدیل مواد خام به محصولات پتروشیمیایی آغاز کرد. پتروشیمی جم هم از این قاعده مستثنی نبود و از سال 79، عملیات اجرایی آن آغاز شد و سال ۱۳۸۷ وارد سرویس شد. از آن روز تا کنون با وجود همه مشکلات و وتنگناها، مسیر رو به رشد ما ادامه داشته و ارزش افزوده قابل توجهی را نصیب کشور و صاحبان سهام محترم کرده است.
وی ضمن اشاره به دشواریهای تولید، بازاریابی و فروش در دوران تحریم های ناجوانمردانه علیه کشورمان ،خاطر نشان کرد : پتروشیمی جم صاحب یکی از بزرگترین الفین های جهان بوده و در پایین دست آن، دو واحد 300هزارتنی پلی اتیلن سنگین و سبک دارد که با عبور از ظرفیت اسمی، مجموعا سالانه حدود 700هزار تن گریدهای متنوع پلی اتیلن تولید می کند که 100هزارتن بیش از ظرفیت طراحی آن است.
این تحلیلگر بازار صنعت پتروشیمی در ادامه با بیان اینکه در مدیریت بازاریابی و فروش پتروشیمی جم مثلثی ” امکان تولید ،کشش بازار و حاشیه سود” جهت افزایش ارزش افزوده سبد محصولات، مد نظر قرار دارد افزود: در تلاشیم در مارکت هایی وارد شویم که محصولات را با حاشیه سود بالاتر به فروش برسانیم .
طبیبی با اشاره به اینکه اگر بازار عمده فروش دنیا را چین در نظر بگیریم، پتروشیمی جم هر سال بخشی از سهم بازار این کشور را در اختیار دارد و بیش از ۱۰۰ هزار تن محصول صادراتی خود را در این بازار عرضه می کند. در عین حال با استراتژی فروش با حاشیه سود بالاتر، در در سال 1401بیش از ۶۵ درصد صادرات به بازارهای دیگر اعم از همسایگان، حوزه CIS و اروپا صورت گرفت و که حدود 23میلیون دلار سود بیشتر با تغییر بازار در عین حفظ سهم بازار چین به دست آمد.
وی ادامه داد: تلاش شد سهم بازار را در سالهای گذشته افزایش دهیم که این استراتژی در سال جاری هم ادامه خواهد داشت.
رئیس واحد برنامه ریزی، مطالعات بازار و امور مشتریان پتروشیمی جم با اشاره به اینکه بر اساس برنامه سالانه تولید و فروش و نسخه به روز رسانی شده آن بر اساس مولفه های بازار در هر سه ماه، مدیریت محترم عامل، مدیران مجتمع جم و همه همکاران عملیاتی و ستادی در تلاش هستند بر اساس سیگنال های دریافتی واحد مطالعات بازار و تجربه مدیر بازاریابی و فروش، برنامه را از نظر حجمی و ارزشی محقق کنند و در حال حاضر در فروش داخلی و صادراتی میانگین ۵ تا ۱۰ درصد از بوجه ۱۴۰۱ جلوتر بوده و در فروش بینمجتمعی نیز منطبق بر برنامه هستیم .
مسئول مارکتینگ پتروشیمی جم در ادامه افزود: در بازارهای پتروشیمی جهان به طور کلی با کاهش قیمت مواجهیم ؛چراکه بعد از پاندمی کووید تقاضای نهایی به حالت قبل برنگشت. از یک سو به دلیل اتفاقاتی که در قدرت خرید مشتری نهایی رخ داد و از سوی دیگر به دلیل تلاش چین برای ساخت پلنت های جدید به ویژه در گریدهای HD و تبدیل شدن به یک صادرکننده، افزایش عرضه و به تبع آن کاهش قیمت محصولات پلی اتیلن و سایر محصولات پتروشیمیایی رخ داده است. در محصولات شیمیایی نظیر بوتادین، اوره امونیاک و…نیز همین شرایط حکمفرماست.
این فعال بازاریابی و فروش حوزه پتروشیمی با بیان اینکه با افزایش عرضه به طبع با کاهش قیمت مواجه شدیم ،تصریح کرد : با وجود این تغییرات در بازارهای جهانی، در تلاش هستیم از تهدید به فرصت برسیم و به بازارهایی ورود کنیم که حاشیه سود بالاتری داشتند که بازار هند از آنجمله است. در 5ماهه نخست امسال نیز حدود ۴ میلیون دلار درآمد بیشتر نسبت به عرضه همینمحصولات در بازار چین، به دست آمده است.
وی افزود :با وجود تحریم های تحمیل شده به ارز آورترین صنعت کشور توجه به تکمیل زنجیره تولید از اولویتهای اصلی شرکت پتروشیمی جم است. دو پروژه مهم ABS/RUBBER و PDH/PP دقیقا به همین منظور در جم در حال اجراست.
وی در خصوص مشکلات موجود ادامه داد: چند نرخی بودن ارز و تفاوت نرخ ارز داخلی و صادراتی تا دو هفته قبل، از جمله مشکلات بود. همچنین کف عرضه تعیین شده برای دو محصول مهم پایپ و تزریقی جم در بورس کالا ، نرخ خوراک و مالیات بر صادرات محصولات پترشیمی ، بر دشواری رقابت ما با رقبای بین المللی خواهد افزود.
طبیبی افزود: با وجود این با توجه به استراتژی ارکان مدیریتی ارشد پتروشیمی جم و تلاش شبانه روزی همه واحدها، رقبای قدرتمند که تمامی امکانات اعم از دسترسی به رویه های بانکی، ظرفیت های لایسنسور و به روزرسانی فناوری تولید در کشورهایی نظیر عربستان، ایالات متحده و کره جنوبی و البته رقبای داخلی که برخی از آنها پلنت جدید به حساب می آیند، پتروشیمی جم شانه به شانه در رقابت در بازار داخلی و صادراتی است و سهم بازار قابل توجه داخلی را در اختیار داشته و در بازار بیش از ۲۰ کشور جهان حضور دارد. در نمایشگاه های بین المللی مشاهده می کنیم بسیاری از تولید کنندگان پایین دست، برند پتروشیمی جم را می شناسند و تجربه خرید محصولات پلی اتیلنی ما را دارند. در عین حال رسوخ در بازارهای دیگر به ویژه قاره آفریقا را هم تقویت می کنیم .
رئیس واحد برنامه ریزی و مطالعات بازار پتروشیمی جم در پاسخ به سوالی در خصوص قیمت گذاری دستوری از سوی دولت دربازار داخلی ادامه داد: فروش محصولات پتروشیمی جم در بورس کالا با تایید و نظارت شرکت ملی صنایع پتروشیمی و اعلام نرخ پایه هفتگی توسط آنمجموعه صورت می گیرد. همکاران ما در NPC براساس فرمول مشخصی از طریق نرخ هفتگی بازارهای جهانی به نرخ اعلامی بازار داخلی می رسند که گاهی در خصوص این فرمول، اختلاف نظر هایی وجود دارد و آن را منتقل می کنیم تا قیمت ها واقعی باشد. در عین حال شرایط سیاستگذار برای تنظیم بازار داخلی قابل درک است اما به نظر می رسد باید با پایش درست مشتریان داخلی در سامانه بهین یاب، فقط مشتریان واقعی تولید کننده پایین دست امکان خرید از بورس کالا و انرژی را داشته باشند تا از ورود مجموعه هایی که به دنبال قاچاق محصولات داخلی با توجه به پایین بودن نرخ ارز نسبت به ارز آزاد هستند، جلوگیری شود.
حامد طبیبی در خاتمه با بیان اینکه نگاه حمایتی مسئولان ارشد کشور از صنعت پتروشیمی با وجود مشکلات عدیده موجود ، دلگرم کننده است، در خصوص اقداماتی که می تواند از سوی مدیران برای تقویت قدرت رقابت پتروشیمی ایران در بازارهای جهانی موثر باشد خاطرنشان کرد : هر چه پیمان های بین المللی بین ایران و بازارهای هدف برای برقراری تعرفه ترجیحی قوی تر شود ، رقابت ما با رقبا سهل تر خواهد شد. به عنوان مثال در خصوص بازار ترکیه تعرفه ۶.۵ درصدی روی محصولات پتروشیمی ایران اعمال می شود که اگر در رایزنی های مسئولان، اسن تعرفه صفر شود می توان سهم بازار بیشتری را کسب کرد. اگر مسئولین کشور به ویژه در سازمان توسعه تجارت و معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه این روند را روانتر کنند می توان و باید از عضویت در اتحادیه ارواسیا، پیمان شانگهای و حتی پیوستن به بریکس برای حمله به سهم بازار کشورهای رقیب در مقاصد صادراتی استفاده کرد.