“زاگرس “؛11000 ریال سود تقسیم کرد افتخاری دیگر از جنس خودکفایی “زاگرس “؛رکوددار تولید متانول در دنیا - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
“زاگرس “؛11000 ریال سود تقسیم کرد            افتخاری دیگر از جنس خودکفایی  “زاگرس “؛رکوددار تولید متانول در دنیا

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت پتروشیمی زاگرس (سهامی‌عام) مورخ 27/04/1402 در محل سالن همايش هاي بين المللي هتل المپيک برگزار گردید.
در این مجمع که با حضور 89درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای رحيم اسماعيلي دانا بود، که جنابان و عليرضا بني اسدي و منصور اکبري در مقام نظار اول و دوم و آقای افشين بنايي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.
درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۱٫۱۲٫۲۹ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود 11000 ریالی به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

به گزارش خبرطلایی ،دکتر متین دیداری ،مدیرعامل پتروشیمی زاگرس با بیان اینکه به علت کمبود و کاهش اکسیژن توسط مبین انرژی که از اواخر تیرماه سال قبل به مدت ۵ ماه شروع شد، ۲۵۱هزار تن تولید در دوره ۵ماهه را از دست دادیم،تصریح کرد:سال گذشته شاهد قطعی گاز هر دو واحد بودیم‌، اما با رایزنی‌ها تنها یک واحد از سرویس خارج‌ شد و سرویس دیگر با ۷۰درصد ظرفیت در سرویس بود. اما مجددا ۱۵۷هزار تن تولید را به دلیل کاهش اکسیژن مبین از دست دادیم.
وی با بیان اینکه اگر قطعی گاز و اکسیژن در سال ۱۴۰۱ نبود، به تولید ۳ میلیون‌ و ۲۹۹هزار تن دست می‌یافتیم،خاطرنشان کرد :تغییرات نرخ گاز در ایران نشان می‌دهد که ما شاهد ۲۲۰درصد افزایش نرخ گاز در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۹۹ بودیم؛این رقم در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۸، ۴۵۰درصد بوده است.
دکتر دیداری با اشاره به اینکه گاز خوراک ۶۹درصد بهای تمام‌شده و سرویس جانبی ۲۲درصد بهای تمام‌شده در سال ۱۴۰۰ بود، اذعان کرد :در سال ۱۴۰۱، گاز خوراک ۷۴درصد بهای تمام‌شده و سرویس جانبی ۱۴درصد بهای تمام‌شده را به خود اختصاص داد،همچنین نرخ حمل درسال قبل ۵۳/۷ دلار بوده است. این نرخ حمل نسبت به سایر تولیدکننده‌ها هر تن ۱۵ دلار بوده است.
مدیرعامل پتروشیمی زاگرس با اشاره به اینکه شرکت افزایش ۱۱درصدی مبلغ فروش، افزایش ۱۰۲درصدی سود عملیاتی و همچنین رشد ۴۹درصدی سود ناخالص و رشد ۶۰درصدی سود خالص را در مقایسه با سال ۱۴۰۰ کسب کرد،تصریح کرد :افزایش نرخ تسعیر و هزینه سوخت کشتی‌ها موجب افزایش هزینه‌های عمومی و اداری شد.
وی در خصوص پرونده هیزل گفت : سال گذشته پیگیری‌ها شروع شد. در نهایت در دادگاه امارات حکم قطعی گرفته و تایید شد و با مبلغ خواسته حدود۳۱ میلیون درهم، محکومیتی بالغ بر ۹۳ میلیون درهم به نفع شرکت صادر و توسط دیوان عالی کشور امارات تایید شد و در مرحله اجرایی است. سرویس‌های جانبی شرکت را به چالش کشید و با بی‌مهری که از سمت تامین‌کننده سرویس‌ها صورت گرفت، مقاومت و در راستای حقوق سهامداران این موضوع را به صورت قضایی پیگیری کردیم. اردیبهشت ماه، یک رای صادر شد ولی متاسفانه طرف‌های ما این موضوع را نپذیرفتند و متعاقبا پرونده‌ای درخصوص نرخ‌ها و نرخ‌نامه‌ها تشکیل و حکم ابطال نرخ‌نامه صادر شد. کماکان پیگیر اصلاح فرآیند نرخ‌گذاری سرویس‌های جانبی هستیم تا متضرر نشویم.
دکتر دیداری با بیان اینکه توسعه فرصت‌های درآمدی از طریق توسعه زنجیره ارزش و سبد محصول وهمچنین اخذ موافقت اصولی شرکت ملی صنایع پتروشیمی جهت احداث MTE و توسعه زنجیره ارزش در بخش پایین‌دستی از طریق تبدیل متانول به پروپیلن و اولفین‌ها و تخصیص زمین در منطقه ویژه انرژی پارسیان به طرح‌های صنایع پایین دستی به میزان ۷۳ هکتار است ،تصریح کرد : پیگیری مذاکرات جهت تامین مالی پروژه توسعه پایین‌دستی از طریق اخذ موافقت صندوق توسعه ملی به میزان ۶۰۰ میلیون دلار با عاملیت بانک تجارت و نهایی‌سازی اخذ فاینانس به میزان ۱۳۰ میلیون یورو از طریق یک بانک خارجی وهمچنین تعریف پروژه خودکفایی پتروشیمی زاگرس از خرید برق، یعنی تبدیل بخارهای مازاد مجتمع به برق تا سقف ۱۵۵ مگاوات توسط توربین ژنراتورهای خریداری شده که به زودی انجام می‌شود که سود حاصل از این موضوع ۴۴۳ میلیارد تومان برآورد می‌شود.
نائب رئیس هیات مدیره پتروشیمی زاگرس ضمن اشاره به مهم‌ترین اقدامات راهبردی در سال گذشته،خاطرنشان کرد : راه‌اندازی مرکز نوآوری شرکت پتروشیمی زاگرس و حل مشکل مربوط به رآکتور واحد اول پتروشیمی زاگرس، تحویل رآکتور بعد از ۵ سال به ارزش ۶.۸ میلیون دلار که به علت تحریم‌ها، تولیدکننده نسبت به ساخت و تحویل تجهیز علیرغم دریافت ۵ میلیون دلار امتناع می‌کرد و در حال حاضر این تجهیز به ایران رسیده و در حال حمل به مجتمع است.
وی در خصوص اقدامات راهبردی در سال گذشته ادامه داد :افزایش تولید فراتر از ظرفیت اسمی برای اولین بار در تاریخ پتروشیمی زاگرس از حدود ۸۴درصد ظرفیت اسمی به ۱۰۲درصد ظرفیت اسمی با انجام تعمیرات اثربخش در واحد اول و دوم از اقدامات شرکت در در حوزه ارتقای بهره‌وری بود.
دیداری افزود: کاهش مصرف خوراک ۳۵۰ تن در روز بود. فروش متانول پتروشیمی زاگرس با بالاترین قیمت در منطقه در دوران قطعی و التهابات ناشی از کاهش قیمت محصول انجام شد.
مدیر عامل شرکت پتروشیمی زاگرس به احداث واحد تولید اکسیژن که از برنامه‌های اصلی شرکت در سال ۱۴۰۲ است ،اشاره و تصریح کرد : با بررسی‌های انجام‌شده، این واحد باید ۳۶ماهه ساخته شود، اما تلاش داریم ظرف ۲۴ ماه به اتمام برسد و مبین هم در این زمان باید به فکر مشتری جایگزین و بازاریابی باشد.
‌ نائب رئیس هیات مدیره پتروشیمی زاگرس با بیان اینکه به واردات گاز از ترکمنستان و ورود به صنایع بالادستی برای تامین گاز اقدام کرده‌ایم،اذعان کرد : در راستای پرایس میکر شدن اولین نشریه متانول ایران به عنوان یکی از دستاوردهای مهم سمینار متانول در سال ۱۴۰۱ از سوی پتروشیمی زاگرس، تشکیل و ساختار تولید و انتشار آن در برنامه زاگرس قرار گرفت. افزایش قیمت گاز خوراک و گاز سوخت و اکسیژن، قطعی گاز خوراک در فصل‌های سرد، تک محصولی بودن و رقابت شدید در بازار آینده متانول، محدودیت‌های جدی در انتقال ارز و عملیات بانکی بین‌المللی، تامین مالی پروژه توسعه شرکت، عدم دسترسی به شرکت لایسنسور به منظور بهبود و ارتقای تکنولوژی فرایند و عدم تامین مستمر سرویس‌های جانبی از چالش‌های شرکت در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ است. وی با اشاره به اینکه بهره فایننس ما ۷ تا ۸درصد است وبرخی کارهای مربوط به بحث تجدید ارزیابی انجام‌ گرفت، اما به دلیل عدم ثبات قیمت‌های ارز و افزایش هزینه‌های استهلاک تصمیم بر این شد در زمان مناسب‌تری انجام ‌شود،تصریح کرد: موضوع افزایش سرمایه از هر محلی، تکلیفی است که باید تمام جوانب آن سنجیده شود و کلیه سهامداران عمده موافق آن باشند.
مدیرعامل پتروشیمی زاگرس با تاکید بر این موضوع که در صورت عدم اصلاح نرخ خوراک، به هیچ عنوان متولی زیان‌سازی نخواهیم بود و اقدامات لازم در حوزه تولید را انجام خواهیم داد،خاطرنشان کرد :اولویت اول ما اصلاح است و اگر اصلاح نشود، تولید زیان نخواهیم کرد.
دکتر متین دیداری درخصوص تجدید ارزیابی زمین گفت : متاسفانه زمین‌های واقع در فاز ۱ هیچ کدام سند ندارند. یعنی سند را به ما نداده‌اند، همچنین صحبت‌هایی است که این زمین‌ها متعلق به دولت است، اما این موضوع در قوه قضاییه در حال پیگیری است. وی با بیان اینکه مکلف هستیم که ارز را در سامانه عرضه کنیم، اما پیگیر اصلاح نرخ بودیم که با قیمت بالاتر بفروشیم،اذعان کرد :با خودکفایی در یوتیلیتی، بالغ بر ۵۰ میلیون دلار به نغع زاگرس خواهد بود. نرخ یا فرمول جدیدی در یوتیلیتی فعلا اعلام نشده است. فرمول پیشنهادی که ارائه شد را نپذیرفتیم. در فرمول پیشنهادی cost plus هم اعلام کردیم باید یک نهاد بی‌طرف و ناظر، هزینه‌ها را بررسی کند تا حق و حقوقی ضایع نشود.
مدیر عامل پتروشیمی زاگرس با بیان اینکه برای طرح MTO موافقت اصولی و زمین را گرفته‌ایم،اظهار داشت : سرمایه‌گذاری آن ۱/۱ میلیارد دلار است، در حال حاضر اولویت ما واحد اتانول است و نرخ IRR آن ۳۰درصد و هزینه برآوردی برای این پروژه ۲۵۰ میلیون است،همچنین ما برای تولید اتانول یک واحد متیل استات هم در نظر گرفته‌ایم که اگر نرخ اتانول بهتر بود، اتانول عرضه کنیم، اگر نه متیل استات عرضه کنیم.
گفتنی است در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه پتروشیمی زاگرس به ازای هر سهم 11000ریال سود نقدی تقسیم شد و سهامداران با رضایت مجمع را ترک کردند.

مدیرمسئول خبرطلایی ضمن تشکر از کلیه عوامل برگزاری مجمع پتروشیمی زاگرس که در نهایت آرامش و نظم برگزارشد؛تشکر جانانه ای از تیم حرفه ای و کاربلد روابط عمومی پتروشیمی زاگرس از جمله آقای دکتر محمدضا میرم رادی و همچنین آقای قاسم میر دارد که در کمال احترام و ادب میزبانی شایسته ای از اهالی رسانه به عمل آوردند.قدردان محبت بی دریغشان هستم.

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true