تقسیم سود 260ریالی “پارس” افزایش ظرفیت اسمی صنایع پایین دستی به یک و نیم میلیون تن - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
تقسیم سود 260ریالی “پارس” افزایش ظرفیت اسمی صنایع پایین دستی به یک و نیم میلیون تن


مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی پارس مورخ 21/04/1402 دراستان بوشهر، برکه چوپان-هتل بزرگ نخل کنگان-طبقه پنجم-سالن همايش ها برگزار گردید .
در این مجمع که با حضور سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای مهدي قرباني بود، که جنابان محمدحسن فاميلي و کامران محمودپور در مقام نظار اول و دوم و آقای فريدون اميري به عنوان منشی مجمع انتخاب گردیدند.
درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۱٫۱۲٫۲۹ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۲۶۰ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

به گزارش خبرطلایی، مهندس مسعود حسنی ،مدیرعامل شرکت پتروشیمی پارس با بیان اینکه اتمام فاز مهندسی توسعه سیستم F&Q واحد استحصال اتان، پیش راه‌اندازی پروژه احداث مخزن آب آتش‌نشانی و تاسیسات جانبی، اتمام فاز مهندسی و آغاز فاز تدارکات پروژه از فشار انداختن سریع واحد استحصال. دلیل کاهش تولید شرکت، ۵۵درصد خارجی بوده است،تصریح کرد : کسری خوراک بنزن، کسری گاز از پارس جنوبی و اورهال واحد اتیل بنزن، از جمله دلایل داخلی این کاهش بوده است.
وی با بیان اینکه کاهش دریافت اتان و گسولین توسط پایین دستی‌ها در کاهش فروش شرکت نقش داشته است.،خاطرنشان کرد : در فروش پروپان از ۱۱ همت به ۱۶ همت افزایش داشتیم همچنین فروش استایرن منومر هم به ۱۲.۱ همت رسید.
مدیرعامل پتروشیمی پارس افزود : پتروشیمی پارس با ظرفیت تولید ۶۰۰هزار تن در سال که ۸۶درصد از تولید کشور را پوشش می‌دهد و پتروشیمی تبریز با ۹۵هزار تن که در واحدهای پایین دستی خود مصرف می‌کند، تنها تولیدکنندگان کشور هستند و ظرفیت اسمی صنایع پایین دستی استایر منومر به یک و نیم میلیون تن است.
وی با بیان اینکه اورهال سال ۱۴۰۱ واحد استایر مونومر مجدداً ثابت نمود کشور با ناترازی بالفعل حداقل ۵۰۰هزار تن در سال برای فعالیت سایر صنایع پایین دستی روبه‌رو است،خاطرنشان کرد:اجرای فاز به فاز پروژه رفع تنگناهای تولید استحصال اتان و اتیل بنزن و استایر منومر، پروژه تزریق LPG و ارتقای کیفیت فیلتراسیون، عملیاتی شدن پروژه افزایش دریافت بوتان همراه گاز خوراک از مجتمع گاز پارس جنوبی از اواخر سال ۱۴۰۱ که موجب افزایش ۲۰درصدی نسبت به ظرفیت اسمی و افزایش سود ۲۰ میلیون دلاری در سال می‌شود و عملیاتی شدن پروژه تزریق گاز سوخت به شبکه گاز سوخت منطقه بخشی از اقدامات پتروشیمی پارس است.
مهندس حسنی با اشاره به اینکه واحد اتیل بنزن را ریوند کردیم و اگر مشتری داشته باشیم، می‌توانیم این محصول را به فروش برسانیم،گفت : کاتالیست‌های اتیل بنزن را داخلی‌سازی کردیم. صرفه‌جویی داخلی سازی‌های ما به ۶.۷ میلیون دلار رسیده است.
وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که اورهال کامل واحد اتیل بنزن بعد از ۱۳ سال از آغاز راه‌اندازی این واحد، اورهال کوره اتیل بنزن، تعویض کامل روغن حرارتی سیکل و اتکا بر شرکت‌های دانش بنیان داخلی برای ساخت تیوب‌ها و اورهال مبدل‌ها بخش دیگری از اقدامات پتروشیمی پارس است،اذعان کرد :واحد PDH پتروشیمی پارس ۵۶هزار تن خاک‌برداری شده است. عملیات اصلی یک ماه آینده آغاز می‌شود. در دو واحد PP نیز مارکت بیس اقدام‌ کردیم.
مدیرعامل پتروشیمی پارس در خصوص مغایرت حساب با پتروشیمی جم گفت :این مغایرت ۱۲.۶ میلیون دلار بوده که مربوط به اوایل دهه ۹۰ است. مستنداتی را در این خصوص ارائه دادیم که مورد قبول پتروشیمی جم قرار نگرفت. طی جلساتی که با جم داشتیم، به نتیجه‌ای هنوز نرسیده‌ایم.
وی با بیان اینکه در مجمع سال آینده، سود خوبی خواهیم داشت و امیدوار هستیم رکورد پروژه‌های ایران را بشکنیم، تصریح کرد :سازمان بورس به دلیل برخی از بندهای ۲ و ۵ گزارش و ذخیره مالیات عملکرد سال ۱۴۰۰ که بخشی آن ذخیره گرفته نشده، از تقسیم سود حداکثری جلوگیری کرده است. بنابراین با لحاظ ابهام در این بندها باید سود تقسیم‌شود.
مهندس حسنی با بیان اینکه درخصوص اتان تکلیف مشخص نشده است و ریسکی از جهت کاهش و افزایش نداریم،خاطرنشان کرد : فرمول خوراک هم تا ۱۴۰۴ تغییر نخواهد کرد.
وی درخصوص حاشیه سود تلفیقی گفت : به طور حتم واردات استایرن، حاشیه سود کم این محصول را جبران خواهد کرد و با توجه به اینکه به زودی در داخل کشور نیز تولیدکننده دیگری نخواهیم داشت، این موضوع یک مزیت خواهد بود. سال گذشته نیز این موضوع را تجربه کردیم. خوراک گاز غنی پارس با متان متفاوت بوده و بین ۳۱۰ تومان است. از افزایش نرخ خوراک متاثر نمی‌شویم و مشمول نیست‌. گاز غنی با خوراک متفاوت است. خوراک بین مجتمعی با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان محاسبه می‌شود.
مدیرعامل پتروشیمی پارس با بیان اینکه شرکت در نظر دارد در سال‌های آینده نیز، مجمع را در محل مجتمع برگزار کند ،اذعان کرد :مطالعات زنجیره ارزش بوتان تمام شده است و در نظر داریم تا پایان امسال، یک پروژه در این حوزه تعریف کنیم. نرخ تسعیر ارز ناشی از صادرات ۳۷هزار تومان در سامانه مبادلات است.
مهندس حسنی ،مدیرعامل پتروشیمی پارس درخصوص درصد مالیات بر صادرات مواد خام و نیمه خام اظهار داشت : فعلا محصول LPG نیمه خام حساب شده و مالیات آن همان نرخ مالیات عملکرد است. اما معافیت ماده ۱۳۲ را تا ۱۴۰۵ داریم‌.
گفتنی است؛ در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه پتروشیمی پارس در نهایت ۲۶۰ ریال به ازای هر سهم سود نقدی تقسیم شد.

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true