دکتر جزایری ،رییس شبکه تحقیقات بیماریهای ویروسی کشور در گفتگو با خبرطلایی :هیچ واکسنی 100درصد ایمنی نمی دهد / اوضاع دنیا حداقل تا آخر سال 2022عادی نخواهد شد - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
دکتر جزایری ،رییس شبکه تحقیقات بیماریهای ویروسی کشور در گفتگو با خبرطلایی :هیچ واکسنی 100درصد ایمنی نمی دهد / اوضاع دنیا حداقل تا آخر سال 2022عادی نخواهد شد

هیچ واکسنی ۱۰۰ درصد ایمنی را ایجاد نمی کند و ممکن است بعد از گذشت مدت زمانی، بخشی از افراد واکسینه مبتلا به بیماری شوند.
دکتر سید محمد جزایری ،رییس شبکه تحقیقات بیماریهای ویروسی کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه سلامت خبرطلایی گفت:از4واریانتی که از نظر سازمان بهداشت جهانی نگران کننده هم بود عبور کردیم. معرفی امیکرون هم که واریانت پنجم است فعلا صرفا به دلیل تعداد بالای جهش ها بوده است. تا در آینده نزدیک با جمع آوری اطلاعات از سراسر دنیا مشخص شود که تا چه میزان سبب ابتلا و شدت بیماری میگردد.
رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با بیان اینکه زمانی ازافزایش بروز ابتلا به بیماری کووید از همان ابتدا نگذشته بود که پی در پی سبب موجهای اپیدمیک در 2 سال اخیر گردید و الان شاهد ظهور واریانت پنجم هستیم،اظهار داشت : اگر در مورد امیکرون بخواهیم صحبت کنیم بر اساس شواهد اطلاعات محدودی در دست است اما از نظر علمی نمی توان خیلی اظهار نظر جدی داشت اما مواردی که مبتلا به امیکرون گردیده اند خیلی گرفتار بیماری شدید نگردیده اند که اتفاق خوبی است و امید میرود در آینده هم واریانت ها به مراتب ضعیف تر گردند.
استاد ویروس شناسی دانشکده بهداشت در ادامه با بیان اینکه براساس آمار سازمان بهداشت جهانی افراد واکسینه شده درگیری شان نسبت به افراد واکسینه نشده خفیف تر بوده ،تصریح کرد:بدن میزبان و فاکتورهای ژنتیکی که روی بدن میزبان اثر گذار هستند و همچنین نوع تغذیه ونژاد در کنارهم می توانند روی ویروس ها تاثیرگذار باشند.
وی با بیان اینکه واکسیناسیون آنفلوانزا، یکی از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از بیماری آنفلوانزا در کارکنان بهداشتی -درمانی است که در سیستم نظام سلامت و تیم درمان که با مردم سروکار دارند باید این واکسن را دریافت کنند،خاطرنشان کرد:واکسن آنفلوآنزا هم وقتی وارد هر کشوری می شود برای همان سال مفید است .به دلیل قیمت بالای واکسن آنفلوآنزا هر کشوری نمی تواند تمام جمعیت اش را واکسینه کند و فقط افراد در خطر در اولویت تزریق هستند.
جزایری با تاکید بر اینکه میزان جهش ویروس آنفلوآنزا بسیار بالاتر از کووید 19است،اذعان داشت :کسانی که واکسن آنفلوآنزا را تزریق می کنند ، در مواردی خود آنفلوآنزا را می گیرند ؛چرا که مطالعات نشان داده چون واریانت در برابر واکسن ها مقاوم تر هستند، بعد از تزریق واکسن، ظهور مینکمایند. طی مطالعاتی که در سال 2019 و قبل از جهانگیری کووید انتشار یافت، 15تا 35درصد پرسنل بهداشتی-درمانی در کشورهای اروپای غربی درجاتی از مقاومت را به واکسن آنفولانزا نشان دادند و هیچ مقاومت 100درصدی در مورد هیچ واریانتی وجود ندارد .
دکتر جزایری ،رییس شبکه تحقیقات بیماریهای ویروسی در خاتمه در پاسخ به این سوال که چند سال کرونا ادامه دار خواهد بود؟ ،تصریح کرد:با اطمینان نمی شود پیش بینی کرد که کووید تا چند سال وجود دارد اما پیش بینی ها نشان داده اوضاع دنیا حداقل تا آخر سال 2022عادی نخواهد شد.

لیلا سبزه علی

false
false
false
false

true