درصد بالای مرگ ومیرهای کرونایی ناشی از غفلت ها در سلامت روان مبتلایان است بی،توجهی به روح و روان ، ضررهای جبران ناپذیر جسم وجان - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
درصد بالای  مرگ ومیرهای کرونایی ناشی از غفلت ها در سلامت  روان مبتلایان است    بی،توجهی به روح و روان ، ضررهای جبران ناپذیر جسم وجان

اکثرکارشناسان در علوم روانشناسی تاکید دارند که بسیاری از گرفتاری ها امروزه روز جسم ، غفلت از سلامت روان است .

خبرطلایی :✍… بین روح و جسم تأثیر متقابل وجود دارد ؛ به نحوی که نمی توان تأثیر یکی را بر دیگری ترجیح داد ؛ لکن باید دانست که تأثیر” روح ” اصل است. چون اگر روح، بدن را زنده نگه ندارد، بدن کالبدی بیش نیست و هیچ تأثیری درزندگی انسانها نخواهد داشت. لذا روح است که با بدن، برای خودش کسب کمالات می کند. رابطه ی روح با بدن مثل رابطه ی معنی است با کلمه…
واما بعد …
سلامت روان ما بر نحوۀ تفکر، احساس، و رفتار در زندگی روزمره و توسعه فردی ‌تأثیر می‌گذارد. همچنین، بر توانایی ما در مبارزه با استرس، غلبه بر چالش‌ها، ایجاد روابط و غلبه بر مشکلات و شکست‌های زندگی مؤثر است.
سلامت روان تنها به‌معنای نداشتن مشکلات روانی نیست.
سلامت ذهنی یا عاطفی چیزی فراتر از نداشتن افسردگی، اضطراب، یا سایر مسائل روان‌شناختی است. سلامت روان، به‌جای اشاره به نداشتن بیماری روانی، بر خصوصیات مثبت تمرکز دارد.
افراد سالم از نظر روحی باید ویژگی‌هایی چون :
○حس خرسندی سرخوشی برای زندگی
○ توانایی خندیدن و تفریح کردن
○ توانایی مقابله با استرس
○ فرار از مشکلات موجود
○حس معنا و هدف در فعالیت‌ها
○روابط انعطاف‌پذیری برای یادگیری مهارت‌های جدید
○ سازگاری با تغییر تعادل بین کار و بازی، استراحت و فعالیت
○ اعتمادبه‌نفس و عزت نفس بالا…
○ووو

حيات روانی انسان نه تنها زندگی جسمانی او را تحت تأثير قرار می دهد بلكه از آن تأثير نيز می پذيرد. بنابراين حيات روانی و جسمانی انسان پيوندی همه جانبه بر فعاليت‌های روانی انسان می گذارد. و فرد را كم حوصله كرده، سطح فعاليت جسمانی و عقلانی وی را كاهش داده و بالاخره ميزان رضايت فردی او را كم می كند. هم چنين يك عارضه مختصر روانی مانند افسردگی ساده نيز بر روی فعاليت‌های جسمانی بيمار اثر مي‌گذارد.
میان سلامت روان و سلامت جسمی ارتباطی مستقیم و تنگاتنگ است. اختلالاتی که در علوم اعصاب و روان تحت اختلالات روان‌تنی یعنی اختلالاتی که اعصاب و روان یک فرد را دچار اختلال می‌کنند به صورت مستقیم روی کارکرد جسم افراد تأثیر می‌گذارند، این تأثیرات شامل تأثیرات گوارشی، سردردها، فلج اندام‌ها، مشکلات حواس پنج‌گانه مختلف مانند بینایی، شنوایی و بسیاری از موارد دیگر است
شیوع بیماری کرونا باعث شده است که کودکان به مدرسه نرفته و تحت آموزش مجازی قرار گیرند ، این موضوع ارتباطات اجتماعی کودکان را کمتر کرده و حتی منجر به چاقی آنها شده است. در شهرهایی با رنگ قرمز سرپرست خانوار درون خانواده است و این موضوعات می‌تواند اصطکاک‌های خانوادگی را بیشتر کرده و مشکلاتی از نظر ارتباطی ایجاد کند که کارکرد خانواده را مختل می‌کند. از سوی دیگر استرس و اضطرابی که کرونا بر جامعه ایجاد می‌کند، هزینه‌های بیشتری که بر خانواده متحمل می‌شود و موضوعاتی نظیر تأمین هزینه خانوار با کمتر شدن شرایط اشتغال، تأمین هزینه شوینده‌ها و اقلام بهداشتی، استرس برای آینده، افسردگی، غم از دست دادن عزیزان و مواردی دیگر نیز می‌توانند روی سلامت روان افراد تأثیرگذار باشند.
تعجب از جایی شروع می‌شود که در بین مسئولین و نمایندگان مجلس و صاحبان نظر عام و خاص بویژه درحوزه سلامت جسم وجان هیچ صحبتی از سهم سلامت روان در بودجه های اختصاصی کشور نیست و تنها نیم تا یک در صد از بودجه سلامت کشور به این امر اختصاص پیدا می­کند. البته این فقط بحث بودجه کشور است، در سایر بخش های مدیریتی کشور نیز هیچ توجه و نظری به این حوزه وجود ندارد تا جایی که حتی طی سالیان گذشته حکم سبزی خوردن سفره را نیز پیدا نکرده است که اگر باشد مزید اطمینان خاطر است. و خیلی خیلی جالب است …!!!
در اصل بیست ونه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، برخورداری از بهداشت و درمان حق مسلم مردم ایران ذکر شده و بر این اساس در سال 1365 برنامه کشوری بهداشت روان تدوین شد و در سال 1367 به تصویب رسید.هدف از اجرای برنامه بهداشت روان ، فراهم آوردن خدمات اساسی بهداشت روان برای همه مردم بویژه با تاکید بر گروههای آسیب پذیر بوده است.بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت ، حدود 23 درصد جمعیت ایران مانند سایر کشورها به نوعی به یکی از انواع اختلالات روانی خفیف تا شدید مبتلا هستند .
…و اینکه برای توجه اساسی و فوری به سلامت روان افراد جامعه در شرایط حال کرونایی ، بعدها دوران پسا کرونا، جامعه ما نیاز به یک فتوای علمی دارد . واینکه چنین فتوای مهم را کی باید بدهد ، من که نمی دانم ! شما چی ؟!

حمید اندرز چمنی

false
false
false
false

true