مشاور کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با “خبرطلایی”:ایران زمین ؛یکته تاز عرصه دیجیتال - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
مشاور کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی  در گفتگو با “خبرطلایی”:ایران زمین ؛یکته تاز عرصه دیجیتال

98 گسترش رقابت همراه با تحولات وسيع در عرصه تجارت و بانكداري، بسياري از روش هاي سنتي را متحول ساخته و فضاي رقابت را در بكارگيري فن آوري هاي نو حاكم نموده است. نظام بانكي نيز از اين قاعده مستثني نبوده و با پيدايش مفاهيم نوين در بانكداري، شيوه ارايه خدمات به مشتريان در اقصي نقاط جهان دچار تحول شده است.
محمد حسینی،مشاور کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی “خبرطلایی” با بیان اینکه با توجه به شيوه هاي سنتي موجود در بانك هاي كشور و نارسايي اين روش ها در ارايه خدمات جديد، ضرورت انجام اين تحقيق با محوريت شناسايي موانع و راهکارهاي توسعه بانكداري دیجیتال در كشور در چارچوب احساس شد ،تصریح کرد:بانکداری دیجیتال الگوی جدیدی است که ازنظر افزایش بهره‌وری و سودآوری، مزایای قابل‌توجهی برای بانک‌ها دارد. این الگو با استفاده از زیرساخت‌های فناوری پیشرفته و به‌منظور ایجاد تغییرات در فرایندهای داخلی و رابط‌های کاربری خارجی، پیاده‌سازی می‌شود و چهار عامل هزینه، راحتی، کنترل و تجربه مشتری را بهبود می‌بخشد.
نماینده دوره دهم مجلس با بیان اینکه اگر چه ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته‌تر در طی مراحل بانکداری دیجیتال هنوز به بلوغ بیشتری نیازمند است،افزود:ایران درمقایسه با کشورهای منطقه از جایگاه خوبی برخوردار است؛چرا که با رقابتی که بین بانک‌های خصوصی و به تبع آن در بانک‌های دولتی ایران ایجاد شده است که هر چه سریع‌تر در مسیر بانکداری دیجیتال حرکت کنند، روند پیشرفت بانک‌های ایرانی در این حوزه قابل قبول است. با این وجود، محدودیت‌هایی نیز پیش روی بانکداری دیجیتال وجود دارد و بانکداری دیجیتال برای فعالیت‌های داخلی پیشرفت بهتری نسبت به استفاده از این حوزه در فعالیت‌های بین‌المللی دارد.
عضو هیات امنای صندوق توسعه ملی درادامه اظهار داشت: اثر تحریم‌های بانکی علیه ایران که ارتباط بانکی با کشورهای دیگر را با اختلال روبرو کرده، باعث شده که توازن در پیشرفت بانکداری دیجیتال بانک‌های ایران در داخل و عرصه بین‌الملل نامتعادل شود. با این وجود، به نظر می‌رسد که اتفاقات خوبی در حوزه بانکداری دیجیتال در ایران رخ داده است و بانکداری در ایران در این سال‌ها به سمت بانکداری مبتنی بر تلفن همراه، استفاده از فین‌تک‌ها (ارائه خدمات مالی با استفاده از فناوری‌های نوین) و شکل‌گیری کیف پول مجازی حرکت کرده و سرمایه‌گذاری‌هایی نیز بر روی بلاکچین‌ها انجام شده است.
این اقتصاددان با تاکید براینکه مقاومت در برابر دیجیتالی شدن به دلیل خطر از دست دادن شغل به سبب گسترش بانکداری دیجیتال یکی از موانع انسانی حال حاضر برخی از بانک‌های ایرانی است،اذعان کرد: گاهی رفتن به سمت بانکداری دیجیتال ممکن است باعث حذف شدن برخی مشاغل یا جمع شدن برخی از شعبه‌ها شود، اما باید توجه داشت که در ازای این حذف شدن‌ها مشاغل جدیدتر و پیشرفته‌تری به وجود می‌آید و مهم است که خود بانک‌ها از پس چنین چالش‌هایی که مانع پیشرفت آنها می‌شود بربیایند.
وی با بیان اینکه بانکهای خصوصی نسبت به دولتی در جهت دیجیتالی شدن رشد فزاینده ای داشته اند ؛چرا که هم حجم مبادلات آنان کمتر و همچنین قوانین دست و پاگیر آسانتر از بانکهای دولتی بوده، تصریح کرد: چندین سال است که تحول نظام بانکداری در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته بود و اقدامات خوبی هم انجام شده که یکی از این تغییرات بنیادین تغییر نظام بانکداری از سنتی به دیجیتیال بود وموفقیت های خوبی هم حاصل شد، بویژه دردوران کرونا با تمام تبعات تلخی که درپی داشت اما بانک ایران زمین پیشرفت همراه با سرعت زیادی داشت و توانست به شمار مشتریانش بیفزاید.
حسینی ضمن اشاره به اعتماد میان سپرده گذاران و بانک های دیجیتال اشاره و خاطرنشان کرد:حمله های سایبری وهک نشدن حسابها یکی از اصلی ترین مسئولیتهای آنان است زیرا باید در حوزه امنیت سایبری و هک شدن حسابهای مردم از سوی بانک ها توجه ویژه شود و این سوپاپ اطمینان به سپرده گذاران داده شود که نیازمند تحقیقات و مطالعه بیشتری در این زمینه هستیم که بانک ایران زمین دروفاداری به مشتریان وبرقراری امنیت حسابها موفق بوده است.
نماینده دوره دهم مجلس به بحث آموزش اشاره و تصریح کرد:لازم است رسانه ملی پای کار بیاید و برای عامه مردم آموزش ها را به صورت ملموس تر در اختیار مردم قرار دهد.
وی با بیان اینکه یکی از کارهای خوبی که دربانک مرکزی انجام و در مصوبات مجلس هم مطرح شد،تمرکز حساب های دولتی و خصوصی در بانک مرکزی است که این موضوع جرو مطالبات اصلی مجلس از دولت است،تصریح کرد :در حال حاضر ایران پذیرای طیفی از بانکداری دیجیتال از حیث پیشرفت در مراحل است. وقتی بانک‌ها رتبه‌بندی می‌شوند، در یک سر طیف بانک‌هایی هستند که به تکنولوژی مسلط هستند، به سمت سیستم‌های ارتباط با مشتریان رفته‌اند، تحلیل داده‌های مشتریان را انجام می‌دهند و سعی می‌کنند به صورت منسجم کانال‌های دسترسی گوناگون را برای مشتریان فراهم کنند که ایران زمین این سرعت وسهولت را برای مشتریان برقرار کرده است.

مشاور کمیسیون برنامه و بودجه در خاتمه خاطرنشان کرد:با وجود آنکه انتظار تغییرات خیلی سریع در حوزه بانکداری نمی‌رود، اما همه بانک‌ها باید به سمت سیستم‌های یکپارچه حرکت کنند و در این راستا بانک‌های پیشرو باید به سمت سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های نو حرکت کنند که البته دارند این کار را انجام می‌دهند و در حال سرمایه‌گذاری در زمینه‌های فناوری‌های نوین هستند.

لیلا سبزه علی

false
false
false
false

true