بهمنی، ریاست اسبق بانک مرکزی در گفتگو با خبرطلایی :تحول دیجیتال از ملزومات مهم بانکداری نوین است / بانک ایران زمین درهر خانه یک شعبه دیجیتال دارد - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
بهمنی، ریاست اسبق بانک مرکزی در گفتگو با خبرطلایی :تحول دیجیتال از ملزومات مهم بانکداری نوین است / بانک ایران زمین درهر خانه یک شعبه دیجیتال دارد

ytبانکداری دیجیتال بحث گسترده‌ای است و جنبه‌های زیادی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بطور کلی بانکداری دیجیتال به معنای، ارائه محصولات و خدمات مناسب، شخصی سازی شده، سفارشی سازی شده، در زمان مناسب و به طور آنی از طریق ابزارها یا کانال‌های متناسب و یکپارچه سازی شده مبتنی بر تحلیل‌های پیشرفته از داده‌های مشتریان است.
محمود بهمنی ،ریاست اسبق بانک مرکزی در گفتگو با خبرطلایی با بیان اینکه در تعریف کلی ارائه شده از بانکداری دیجیتال، بحث هوشمند سازی بسیار حائز اهمیت است و باید بیشتر از ظرفیت هوشمند سازی در مدل‌های کسب و کار مبتنی بر دیجیتال استفاده کنیم، تصریح کرد: یکی از مباحث اساسی که شاید به عبارتی بقای سازمان‌های آینده خصوصاً صنعت بانکداری به آن وابسته است، بانکداری دیجیتال است. در بانکداری دیجیتال انتظارات مشتریان متفاوت از انتظارات کنونی است. با ظهور پدیده‌هایی چون اینترنت و شبکه‌های اجتماعی ارتباطات بیشتر می‌شود و مشتریان نیز ماهیت ویژه پیدا می‌کنند و باید نیازهای روزانه آنها را هم بصورت شخصی سازی شده برطرف شود. بانکداری دیجیتال به معنای سازماندهی بانکداری خرد است چون باید به نیازهای روزانه افراد پاسخگو باشد. بنابراین باز سازماندهی بانکداری الکترونیک و حرکت از ساختار و کالبد فیزیکی به سمت دیجیتالی از مشخصه‌های آن است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید براین نکته که بانکداری دیجیتال بصورت مستقل و بدون ارائه تعریف متعارف به خودی خود مفهومی نمی‌تواند داشته باشد،خاطرنشان کرد: در مفهوم بانکداری الکترونیک، بانک به عنوان یک مرکز مالی است که دارای تعاملات و تراکنش‌های مشتریان است و بدون توجه به نیاز روزانه و ویژه آنها محصول ارائه می‌کند. در حالی که در بانکداری دیجیتال در طراحی محصول بانک محور بودن از بین می‌رود و نیاز مشتریان بصورت ویژه و بر اساس نوع تعاملات آنها در اولویت قرار می‌گیرد. بطور کلی در هرم توسعه بانکداری دیجیتال، استراتژی، مدل کسب و کار، ساختار و نهایتاً محصول مهم است و نقشه راه مبتنی بر داده‌های بزرگ ترسیم می‌شود.
این مدرس دانشگاه در ادامه افزود: بنا بر مصوبه مجلس و باتوجه به نیاز روزجامعه قرار بر این بود بانکداری دیجیتال سرعت ورشد بیشتری داشته باشد که کرونا با تمام تبعات تلخش این رشد را چندین برابر کرد وتبدیل به یکی از الزامات جامعه شد . بانک ایران زمین دراین عرصه کارنامه خوبی دارد .
نمایندهٔ دورهٔ دهم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیجیتالی شدن بانکها مزایای زیادی را از جمله کاهش شعبه ها به همراه خواهد داشت ،خاطرنشان کرد:بانکهای خصوصی دراین تغییرات بنیادین نظام بانکداری می توانند بسیار موفق تر باشند؛چرا که تابع مقررات دست و پاگیر بانکهای دولتی نیستند ؛بانکهای خصوصی زمانی که مدیران خوب و کاربلد و حرفه ای داشته باشند می توانند عملکردهای بهتری هم در پی آن به منصه ظهور برسانند.
این دکترای مدیریت بازرگانی درادامه با بیان اینکه آقای پورسعید، مدیرعامل بانک ایران زمین یکی از مدیران حرفه ای و حاذق وکاربلد در امور بانکداری به ویژه بانکداری دیجیتال در دوران تحریم و همچنین دوران کرونا توانسته دربین بانکهای خصوصی موفق تر عمل کند ،خاطرنشان کرد:بانکداری دیجیتال می تواند به صادرات وهمچنین ارزآوری کشور کمک شایان توجهی داشته باشد البته که موفقیت در این امر منوط به برداشتن تحریم ها و همچنین ارائه تسهیلات درست از سوی بانکهاست.
کارشناس ارشد بانکداری ضمن اشاره وتاکید برعمل به شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر”تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها” اظهار داشت:بانکها چه به صورت الکترونیک وچه غیرالکترونیک می توانند با ارائه تسهیلات و نظارت وکنترل به تولیدات داخل کمک کنند که منجر به ایجاد اشتغال وهمچنین کاهش تورم خواهد شد وبازار دلالی و سفته بازی هم از بین خواهد رفت.
وی با بیان اینکه بانک ایران زمین در ارائه تسهیلات به مشتریان وهمچنین در مسئولیتهای اجتماعی؛ بانکی موفق بوده است ،اذعان داشت : زیرساختهای تحولات باید اساسی تر باشد که کرونا دراین بازه زمانی با تمام تلخی های غیر قابل جبرانش اما تلنگری هم به بهتر شدن بانکداری دیجیتال بود در واقع مطالبه اصلی مردم بود که پیشرفت های خوبی در بانک مذکور حاصل شده اما تا سرمنزل مقصود با توجه به جهش دیجیتالی شدن در دنیا فاصله دارد.
بهمنی با بیان اینکه هر تحولی با خودش هم فرصت و هم تهدید دارد ،اظهار داشت: باید هوشمندانه به سمت بانکداری هوشمند برویم. بنابراین رفتار و رویکردمان باید کاملا مبتنی بر هوشمند سازی باشد، چون فرصت برای هزینه دادن نیست. منابع بسیار محدود هستند و فرصت‌ها بسیار کم و هوشمند کسی است که بتواند از منابع و محدودیت زمان به درستی استفاده کند.
وی در ادامه اذعان داشت: بحث تحول دیجیتال، تأثیرپذیری و تاثیر گذاری آن بر صنعت بانکداری، رویکرد محصول و خدمات محوری، توجه به ماهیت و فرایندها از دستاوردهای مهم این تحول است که در همه حوزهها و پدیدههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی میتواند بسیار تاثیرگذار باشد.
ریاست اسبق بانک مرکزی در خاتمه با بیان اینکه در اقتصاد دیجیتال صنعت بانکداری، بیمه، گمرک و مالیات نیز باید دیجیتالی باشند ،اظهار داشت: در دیجیتالی شدن مدل کسب و کارها در صنعت بانکداری، انطباق زیرساختها، سرمایه انسانی، فرهنگی، شیوهها و روشهای فرایندی بسیار حائز اهمیت است.

لیلا سبزه علی

false
false
false
false

true