معاون سابق وزیر اقتصاد در گفتگو با خبرطلایی : حرکت به سمت بانکداری دیجیتال اجبار است نه انتخاب - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
معاون سابق وزیر اقتصاد در گفتگو با خبرطلایی : حرکت به سمت بانکداری دیجیتال اجبار است نه انتخاب

تحول دیجیتال و بانکداری دیجیتال از موضوعات داغ این روزهای صنعت بانکداری کشور است و تعداد قابل‌توجهی از بانک‌های کشور با جهت‌دهی وزارت اقتصاد و دارائی در حال برنامه‌ریزی برای ترسیم نقشه راه بانکداری دیجیتال خود هستند. اما با توجه به نو ظهور بودن این مفاهیم در کشور و در دنیا، این نگرانی وجود دارد که عدم درک درست از آنها منجر به هدر رفت سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این حوزه شود.
علی اصغر یوسف نژاد ،سخنگوی تلفیق بودجه در دوره دهم مجلس در گفتگو با خبرطلایی با بیان اینکه بانکداری دیجیتال به عنوان جزئی از اقتصاد هوشمند است که به تنهایی مفهومی ندارد و به عنوان بانکداری چند کاناله هوشمند، بانک اجتماعی جذاب و همچنین بانکی با اکوسیستم دیجیتال نیز تعریف می‌شود که همان مفهوم اقتصاد هوشمند است،اظهار داشت: آنچه که در عصر حاضر تمام پدیده‌های دنیا به سمت هوشمند سازی پیش می‌روند و اقتصاد هم با همین مفهوم در حال شکل گیری است.
وی ادامه داد:بانکداری دیجیتال در سال 1397 به عنوان سیاست و راهبرد اصلی وزارت اقتصاد و دارائی تعیین و توسط معاونت پولی بانکی به همه بانکها ابلاغ شد. در مفهوم بانکداری دیجیتال در مفهوم کلی و ساده فرمول A+B+C=D است که A مخفف Any place, any time, any channel یعنی هر زمان، هر مکان و از هر کانالی، بعلاوه کلمه B به معنای Beyond the traditional یعنی فراتر از سنت و فراتر از آنچه تا حالا بوده و در واقع قرار است مدل کسب و کار ساختارها، روش کسب درآمد، روش انجام هزینه، روش سود آوری، روش برخورد با مشتریان را با نگاه هوشمند سازی به یک مجموعه هوشمند شامل Database و یا پایگاه داده هوشمند تبدیل کند. C یا Compound product به معنی محصولات متنوع و متعدد متناسب با خواست مشتری، متناسب با نیاز مشتری تهیه کند. مجموع این سه عبارت برابر خواهد بود با بانکداری دیجیتال (Digital banking)که جزئی از اقتصاد هوشمند است.

دبیر هیئت رئیسه مجلس دهم در ادامه افزود:از آنجایی که بانکداری دیجیتال به عنوان یک ضرورت، سبب تغییرات جدی در کیفیت و تنوع در خدمات، تسهیل، تسریع، شخصی سازی محصولات ، کاهش قیمت تمام شده، تنوع در فعالیت‌های منطبق با نیاز مشتری و مخاطب می‌گردد و در نهایت محملی برای ورود به یک کسب و کار جدید در نظام بانکی تلقی می‌شود، بنابراین لازم است برای تبیین و تشریح هر چه بهتر این رخداد مهم در پیش رو، اشاره‌ای گذرا به گذر از بانکداری سنتی به بانکداری الکترونیک و به مدل و فعالیت بانکداری فعلی که درخلال این چند سال پا به عرصه وجود گذاشته و دستخوش تغییر و تحولات جدید قرار گرفته است‌، داشته باشیم و به دنبال آن علاوه بر پرداختن به مفهوم بانکداری دیجیتال به نقش آفرینان و بازیگران اصلی در پیاده سازی این مدل از کسب و کار در بانک اشاره‌ای داشته باشیم، ضمن آنکه اگر بتوانیم بستر فرهنگی لازم را برای همکاران نظام بانکی آماده کنیم تا بپذیرند که یک اتفاق مهم و جدی پیش رو خواهد بود. لازم است مفهوم بانکداری دیجیتال را به خوبی در بطن و متن سازمان به عنوان یک فرهنگ، ساری و جاری کنیم.
نایب رییس کمیسیون تلفیق بودجه با تاکید بر اینکه بطور کلی بانکداری دیجیتال به معنای، ارائه محصولات و خدمات مناسب، شخصی سازی شده، سفارشی سازی شده، در زمان مناسب و به طور آنی از طریق ابزارها یا کانال‌های متناسب و یکپارچه سازی شده مبتنی بر تحلیل‌های پیشرفته از داده‌های مشتریان است،تصریح کرد: اولین نکته در مورد بانکداری دیجیتال اینکه آیا پذیرش این تغییردر نظام بانکداری وجود دارد؟نهادینه شده است یا خیر؟
معاون سابق وزیراقتصاد با اشاره به اینکه دنیای امروز به سمت دیجیتالی شدن در حرکت است که صنعت بانکداری هم از این قاعده مستثنی نیست ،خاطرنشان کرد:نظام بانکداری درکشورما محتاج به دیجیتالی شدن است. بانکداری سنتی با مشکلات عدیده ای ازجمله کمبودنقدینگی ،کاهش سود سپرده ها ،دخالت غیرکارشناسی در سیاست گذاری بانکها و… روبه روست که بانکها برای عبور از این مرحله گذار چاره ای جزرفتن به سمت بانکداری دیجیتال ندارند .
عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در دوره هشتم در ادامه با تاکید بر آموزش نیروی انسانی متخصص اظهار داشت:بانکداری دیجیتال از دید مشتری وقتی کارایی پیدا می کند که هزینه ها کاهش ،دسترسی به طیف گسترده خدمات آسان شود به طوری که ارائه خدمات همسوبا خواست و ذائقه مشتری باشد که نهادهای بالادستی باید قوانین مناسب را تنظیم و به بانکها تکلیف کنند؛ چرا که ضرورت جدی در تغییر کیفیت و خدمات دربانکداری سنتی حس می شود و سیاستهای کلان قانون برنامه با وجود نظارت دولت، در تسریع ، تسهیل و تنوع خدمات مورد نیاز مشتری ایجاد شود.
عضو هیات رییسه کمیسیون ویژه اصل 44قانون اساسی اذعان کرد: تغییرزیر ساخت های اولیه به عنوان پلت فرم بانکداری دیجیتال در طول سالهای گذشته دراغلب بانکها ایجاد شده که بانک ایران زمین در زمینه بانکداری دیجیتال قوی تر عمل کرده وبا مطالعه و آموزش در حال انجام این کار است که از همه بانکهای خصوصی و دولتی می خواهیم به این سمت بروند .
عضوهیات رییسه مجلس دهم در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه برای بقای بانکداری دیجیتال از جانب نهادهای بالادستی مثل وزارت اقتصاد ودارایی وهچنین بانک مرکزی اگر به صورت متمرکز ساماندهی و یکپارچه سازی کنند تاثیر قابل توجهی خواهد گذاشت ،خاطرنشان کرد:وزیر محترم اقتصاد جناب آقای دکتر خاندوزی وهمچنین جناب آقای دکتر صالح آبادی ریاست محترم بانک مرکزی انسانهای مطلعی هستند . این مساله رو به عنوان موضوع اصلی دراقتصاد ملی و در نظام بانکداری مدنظر قرار دهند که از تجریبات همه بانکها دراین خصوص همانند بانک ایران زمین استفاده شود وبا به اشتراک گذاشتن تجربیات اجرایی ومیدانی دراختیار دیگر بانکها وروش های مناسب امروز ، فراتر از شیوه سنتی عمل کنیم.

لیلا سبزه علی

false
false
false
false

true