خبرطلایی بررسی کرد :1400 ؛تبلور انقلاب بانکداری دیجیتال در بانک ایران زمین - خبر طلایی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
خبرطلایی بررسی کرد :1400 ؛تبلور انقلاب بانکداری دیجیتال در بانک ایران زمین

بانکداری دیجیتال در ایران یک مفهوم جدید است و جامعه هنوز به عمق این موضوع پی نبرده است. در حال حاضر تنها بانک‌های دولتی به دلیل فشاری که وزارت اقتصاد بر آنها آورده در پی تدوین نقشه راه برای رسیدن به بانکداری دیجیتال هستند، در چنین شرایطی بانک ایران‌زمین امروز در جایگاه یک بانک خصوصی پلتفرم بانکداری دیجیتال را آماده کرده و به صورت پایلوت در اختیار مشتریان قرار داده است. حرکت به سمت بانکداری دیجیتال یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است و این مدل بانکداری در سال‌های آینده جایگاه خود را پیدا خواهد کرد.
خبرطلایی :حرکت به سمت بانکداری دیجیتال مدت ها است آغاز شده و سرعت آن هر لحظه بیشتر می شود، بنابراین بانک ها و نهاد قانون گذار باید حرکت خود را با سرعت آن وفق دهند؛کاری که در بانک ایران زمین با توجه به زیر ساخت های فراهم شده با سرعت مناسبی به پیش می رود و برای سال 1400 حرف های زیادی از این بانک خواهیم شنید.
اقدامات انجام شده و نوآوری‌های بانک ایران‌زمین را باید نخستین گام‌ها و نشانه پررنگی از حرکت شبکه بانکی ایران به سمت رهایی از سازوکارهای سنتی و مکانیکی و تبدیل شدن به شبکه‌ای هوشمند، کارا و دیجیتالی دانست.
بانک ایران زمین از حدود 4 سال پیش شعار اصلی خود را تبدیل شدن به نخستین بانک دیجیتالی ایران تعیین و اعلام کرده و در این راستا نیز طی این مدت نوآوری‌های ارزشمندی انجام داده که در بسیاری موارد تا کنون نمونه‌ای از آن در ایران نمی‌توان سراغ گرفت.

ارتقای امنیت کاربران با «بلیت امنیتی»
بانک ایران زمین، به منظور ارتقای امنیت کاربران سامانه های همراه بانک و بانکداری الکترونیک خود و به منظور جلوگیری از برداشت های غیر مجاز از سپرده های مشتریان، سرویس «بلیت امنیتی» را راه اندازی کرد.
به این ترتیب که یک کد امنیتی با عنوان «بلیت امنیتی» به شماره تلفن ثبت شده مشتریان در بانک ارسال می شود و کاربران اینترنت بانک و همراه بانک باید در زمان استفاده از سرویس انتقال وجه به صورت داخلی، پایا، پرداخت قبض و خرید شارژ از طریق سپرده، این کد را در قسمت مربوط به «بلیت امنیتی» وارد کنند و صرفا در صورت صحیح بودن کد، انتقال وجه انجام می شود.

فراز؛ نخستین پلتفرم بانکداری دیجیتال کشور
پس از رونمایی بانک ایران‌زمین از «فراز» که مخفف عبارات” فناوری روز ایران‌زمین” و عنوان نخستین پلتفرم دیجیتال این بانک است که در حال حاضر به صورت آزمایشی در اختیار شماری ازکارکنان و مشتریان آن قرار گرفته، اما بانک ایران‌زمین بر آن است تا حداکثر یک سال دیگر این پلتفرم را در دسترس همه مشتریانش قرار دهد تا به گفته مدیران آن، انقلابی دیگر پس از بانکداری الکترونیک در صنعت بانکداری کشور بیافریند؛ این تمام اطلاعاتی است که تاکنون از فراز منتشرشده اما با این تفاسیر دانستن جزئیات بیشتر از این پلتفرم می‌تواند جالب‌توجه باشد.
بر فراز بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین؛ 7 دقیقه ای وام بگیرید؛ غیر حضوری احراز هویت شوید؛ بانکداری ویدئویی را تجربه کنید و از مزایای پلتفرم تخصصی بانکداری دیجیتال بهره مند شوید که انتظار می‌رود تا پایان سال آینده خدمات بانکی به طور کامل توسط بانک ایران‌زمین دیجیتالی و ساده‌سازی شود.
گفتنی است ؛فراز نخستین پلتفرم بانکداری دیجیتال در کشور و نخستین پلتفرم دیجیتال بانک ایران‌زمین است که تمام آنچه در بانکداری دیجیتال به آن نیاز است را دربرگرفته است.
بانکداری دیجیتال مستلزم تحول، فرهنگ‌سازی و مدرن سازی در تمام لایه‌های مدیریتی، فرآیندی، عملیاتی و فناوری است که تحقق این امر نیازمند گذار از یک دیدگاه محصول گرا به مشتری‌گرا و خدمت محور است که این روند در بانک ایران‌زمین دنبال می‌شود.
پلتفرم بانکداری دیجیتال ایران زمین به نام فراز با بهره گیری فناوری روز ایران زمین تلاش می کند تا با پیاده سازی بانکداری دیجیتال ضمن کمک به رشد و توسعه فعالیت های اقتصادی کشوری پنجره ای جدید از خدمات بانکی را همگام با تکنولوژی های روز دنیا به مردم کشورمان ایران زمین ارائه کند.
ناگفته پیداست هدفگذاری بانک ایران‌زمین از ایجاد این زیرساخت‌ها حذف کامل شعب به عنوان جایگاه ارائه خدمات بانکی است، به طوری که خدمات بانکی همچنان به طور کامل به مشتریان عرضه شود و حذف شعب کمبودی در کیفیت و کمیت خدمات ایجاد نکند.
در کنار این موارد زیرساختی، بانک ایران زمین همواره بر سهولت استفاده از خدمات دیجیتالی خود نیز تاکید ویژه داشته است. نشانه این تأکید رتبه برتر همراه بانک ایران زمین در سیزدهمین جشنواره وب و موبایل است. همراه بانک ایران زمین توانست در بخش بانک و بیمه سیزدهمین جشنواره وب و موبایل با رای مردم رتبه برترین اپلیکیشن از نگاه مردمی را به خود اختصاص دهد.
بانکداری دیجیتال داده محور است، ازاین‌رو در این بانک با تحلیل رفتارهای مشتریان سعی می‌شود با رویکرد مشتری محوری خدماتی به آن‌ها ارائه شود که موردنیاز و فراتر از انتظار مشتریان و ازارزش‌افزوده خوبی نیز برخوردار باشد.
این بانک به‌منظور یکپارچه کردن کانال‌های ارائه خدمات، کانال موبایل و اینترنت را در سال جاری یکپارچه کرده و با ایجاد تنوع در خدمات شعب دیجیتال بانک، خدمات غیر بانکی را نیز به مشتریان ارائه می‌دهد.
شبکه های اجتماعی و خدمات در بستر آنها یکی از زمینه های بازی بانکداری دیجیتال هستند و در برگیری آنها به حدی است که ایجاد تغییر در آنها می تواند اقتصاد یک کشور را با چالش مواجه سازد. و کسب و کارهای امروزی نیز دیگر بدون شبکه های اجتماعی نمی توانند به ارائه خدمات بپردازند.
امروز شبکه‌های اجتماعی تغییرات زیادی را در سبک زندگی، روش تبلیغات و فعالیت تجاری ایجاد کرده‌اند. بنابراین اگر هوشمندانه رفتار کنیم باید فرهنگ استفاده از بانکداری دیجیتال و تغییر رویکرد مردم به استفاده از این نوع بانکداری را نیز در همین فضا کلید بزنیم.
در واقع باید گفت نگاه جامع به بانکداری دیجیتال بدون در نظر گرفتن مباحثی همچون شبکه های اجتماعی و رشد و محبوبیت آنها در بین کاربران و همچنین رفع مشکلاتی در حوزه قانون گذاری امکان پذیر نخواهد بود.
گذر از بانکداری سنتی و الکترونیک برای نظام بانکی یک ضرورت است؛چراکه در ماههای اخیر و با شیوع بیماری کرونا مشاهده کردیم که اگر بانکداری دیجیتال بصورت کامل راه اندازی شده بود، شاهد بسیاری از مشکلات و خطرات ناشی از حضور مردم در شعب نبودیم.
واقعیت این است که در بخش قانون گذاری باید نگاه ویژه ای به نیازهای بانکداری دیجیتال و سرعت بخشیدن به وضع قوانین مرتبط انجام شود. بحث احراز هویت دیجیتال باید جزو اولویت های قانون گذاری قرار بگیرد، تا حضور در شعب کاهش یافته و اجرای بانکداری دیجیتال در بخش مشتریان خرد با سرعت بیشتری پیاده سازی شود.
شیوه زندگی تغییر کرده است و این تغییر به دلیل بیماری کرونا در ماههای اخیر سرعت بیشتری گرفته و این نیازمند تغییرات اساسی در ارائه خدمات در تمامی بخش ها است.
دوران بعد از کرونا دوران کسب و کارها و بازیگران جدید است. بسیاری از کسب و کارهای سنتی در حال تغییر و پوست اندازی هستند و از دل آنها کسب و کارهای جدیدی ایجاد خواهد شد که دیگر ارائه خدمات بانکی به شکل سنتی به آنها امکان پذیر نیست.
ارائه خدمات با محوریت تجربه مشتری و تغییر نگرش نسبت به فرآیندهای تولید محصول، جاری سازی خلاقیت در مجموعه بانک، ارتباط موثر با فین تک ها و استارتاپ ها و … از مواردی است که امروز در بانک ایران زمین تحقق یافته است.

لیلا سبزه علی

false
false
false
false

true